SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read66 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read25 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read166 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read8 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niemiecki U-boot U 110 z I wojny światowej – galeria
    Artykuły

    Niemiecki U-boot U 110 z I wojny światowej – galeria

    Michał BanachBy Michał Banach23 września 2015Updated:2 marca 2016Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    U110 w całej okazałości - widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    U110 w całej okazałości - widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Wnętrza okrętów podwodnych nie należą do najprzyjemniejszych miejsc. Chociaż współczesne okręty podwodne oferują swoim załogom wiele wygód, a ich wnętrza zaprojektowane są tak, aby były jak najbardziej cywilizowane, w starszych okrętach wyglądało to zupełnie inaczej. O tym w jak trudnych i nieco upiornych warunkach walczyli marynarze niemieckich U-bootów z I wojny światowej można się przekonać po obejrzeniu tych zdjęć.

    Zdjęcia pochodzą z albumu odnalezionego w archiwum Tyne & Wear Archives. Wykonano je prawdopodobnie w drugiej połowie 1918 roku. Przedstawiony na nich okręt to ex-niemiecki SM U 110 zatopiony i wydobyty przez Brytyjczyków w połowie 1918 roku.

    SM U 110

    Okręt na zdjęciach to niemiecki U-boot U 110. Zbudowano go w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu. Zwodowano go 28 lipca 1917 roku, a do służby wszedł 25 września 1917 roku. Okręt należał do typu U 93. Jego wyporność wynosiła 798 ton na powierzchni i 1000 ton pod wodą. Miał 71,5 metra długości.

    Wyposażony był w dwa silniki diesla i dwa silniki elektryczne, oraz dwie śruby.t Rozwijał prędkość 16,5 węzła na powierzchni i 8,4 pod wodą. Zasięg w wynurzeniu wynosił około 17 190 km przy prędkości 8 węzłów. Pod wodą okręt mógł przepłynąć zaledwie 93 km na jednym ładowaniu akumulatorów. Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła 50 metrów.

    U110 w całej okazałości - widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    U110 w całej okazałości – widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)

    Załogę stanowiło 36 marynarzy i oficerów. Okręt uzbrojony był w 6 wyrzutni torped – 4 na dziobie i dwie na rufie, z zapasem 12-16 torped. Oprócz tego okręt posiadał dwie armaty kalibru 105 i 88 mm.

    W swojej krótkiej karierze U-boot zatopił 10 okrętów. U 110 zatonął podczas ataku na brytyjski konwój 19 lipca 1918 roku niedaleko Hartlepool w Anglii. Inne źródła sugerują, że zatonął 15 marca 1918 roku niedaleko Malin Head w Irlandii, jednakże ze względu na dalszą historię okrętu wydają się one błędne.

    Okręt doznał poważnych uszkodzeń po ataku bombami głębinowymi przeprowadzonym przez okręt H.M. Motor-Launch No. 263, a podczas próby wynurzenia staranował go torpedowiec HMS Garry.

    U110 w całej okazałości - widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    U110 w całej okazałości – widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)

    We wrześniu 1918 roku Brytyjczycy wydobyli okręt i postanowili przywrócić go do służby. Prace miały być przeprowadzone w suchym doku Swan Hunters (co sugeruje, że okręt zatonął niedaleko Hartlepool.

    U110 w całej okazałości (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    U110 w całej okazałości (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)

    Wraz z zakończeniem I wojny światowej, 11 listopada 1918 roku zrezygnowano z odbudowy okrętu. 19 grudnia 1918 roku przeholowano zdewastowany kadłub u-boota z Wallsend do stoczni Northumberland Dock w Howden gdzie rozpoczął się proces złomowania.

    W międzyczasie wykonano liczne fotografie przedstawiające wnętrze okrętu i wszystkie jego detale. Ze względu na to, że okręt zatonął, jego wnętrze wygląda wręcz upiornie.

    Przedział załogi (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział załogi (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział napędowy z silnikami diesla (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział napędowy z silnikami diesla (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział napędowy z silnikami diesla (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział napędowy z silnikami diesla (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział akumulatorów (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział akumulatorów (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział akumulatorów (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział akumulatorów (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Rufowy przedział torpedowy z jedną wyrzutnią (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Rufowy przedział torpedowy z jedną wyrzutnią (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział torpedowy (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział torpedowy (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział torpedowy (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział torpedowy (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział torpedowy - widok w kierunku przedziału dowodzenia (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział torpedowy – widok w kierunku przedziału dowodzenia (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział akumulatorów (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział akumulatorów (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział załogi - mesa, kilka schowków i włazy inspekcyjne przedziału akumulatorów (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział załogi – mesa, kilka schowków i włazy inspekcyjne przedziału akumulatorów (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział załogi - mesa, kilka schowków i włazy inspekcyjne przedziału akumulatorów (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział załogi – mesa, kilka schowków i włazy inspekcyjne przedziału akumulatorów (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział załogi (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział załogi (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia - widok na system wysuwania peryskopu i mały otwór pozwalający na dostęp do szybu w którym znajdował się peryskop (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia – widok na system wysuwania peryskopu i mały otwór pozwalający na dostęp do szybu w którym znajdował się peryskop (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia - widok na zawory sterujące zbiornikami balastowymi i mały otwór pozwalający na dostęp do peryskopu (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia – widok na zawory sterujące zbiornikami balastowymi i mały otwór pozwalający na dostęp do peryskopu (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział torpedowy (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział torpedowy (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia - widok na zawory sterujące zbiornikami balastowymi i wskaźniki zapasu paliwa (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia – widok na zawory sterujące zbiornikami balastowymi i wskaźniki zapasu paliwa (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia - widok na zawory sterujące zbiornikami balastowymi i wskaźniki zapasu paliwa (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia – widok na zawory sterujące zbiornikami balastowymi i wskaźniki zapasu paliwa (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia - widok na zawory ciśnienia powietrza i temperatury (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia – widok na zawory ciśnienia powietrza i temperatury (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział nr. 5 (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział nr. 5 (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    U110 w całej okazałości - widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    U110 w całej okazałości – widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia - widok w kierunku kiosku (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział dowodzenia – widok w kierunku kiosku (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział akumulatorów (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Przedział akumulatorów (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleFiat 500 – samochód który zmotoryzował Włochy
    Next Article AVUS – najstarsza autostrada w Europie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    21 marca 20233 Mins Read60 Views

    Jak dbać o tulipany?

    By Marta Liberska0
    14 marca 20233 Mins Read2K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    7 marca 20233 Mins Read491 Views

    Firany z etaminy – do jakich pomieszczeń można je użyć?

    By Artykuł Sponsorowany0
    4 marca 20233 Mins Read59 Views

    Modny stół loftowy – przepis na klimatyczną jadalnię w industrialnym stylu

    By Artykuł Sponsorowany0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    9 marca 20223 Mins Read33 Views

    Bristol Belvedere – jedyny brytyjski dwuwirnikowy śmigłowiec wojskowy

    Pionierami w dziedzinie budowy śmigłowców dwuwirnikowych były zakłady Boinga i Piaseckiego. Pojedyncze projekty podobnych maszyn…

    Artykuły
    21 lipca 20213 Mins Read

    Szukasz ubezpieczenia do Grecji? Wybierz najlepsze!

    Wybierasz się do Grecji? Nie zapomnij o kupnie ubezpieczenia turystycznego – w ten sposób zapewnisz…

    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read2 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    25 kwietnia 20192 Mins Read

    Prowadzenie firmy za granicą – jak poradzić sobie z lokalnym systemem podatkowym?

    Zastanawiasz się nad otwarciem nowej filii za granicą? A może prowadzisz działalność w innym państwie,…

    Artykuły
    6 lipca 20193 Mins Read51 Views

    Latarnia morska Cordouan – najstarsza latarnia morska we Francji

    W estuarium Żyronda – ujściu rzek Garonna i Dordogne znajduje się zdradliwa mielizna, znacząco utrudniająca…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.