U110 w całej okazałości - widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
Wnętrza okrętów podwodnych nie należą do najprzyjemniejszych miejsc. Chociaż współczesne okręty podwodne oferują swoim załogom wiele wygód, a ich wnętrza zaprojektowane są tak, aby były jak najbardziej cywilizowane, w starszych okrętach wyglądało to zupełnie inaczej. O tym w jak trudnych i nieco upiornych warunkach walczyli marynarze niemieckich U-bootów z I wojny światowej można się przekonać po obejrzeniu tych zdjęć.
Zdjęcia pochodzą z albumu odnalezionego w archiwum Tyne & Wear Archives. Wykonano je prawdopodobnie w drugiej połowie 1918 roku. Przedstawiony na nich okręt to ex-niemiecki SM U 110 zatopiony i wydobyty przez Brytyjczyków w połowie 1918 roku.
SM U 110
Okręt na zdjęciach to niemiecki U-boot U 110. Zbudowano go w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu. Zwodowano go 28 lipca 1917 roku, a do służby wszedł 25 września 1917 roku. Okręt należał do typu U 93. Jego wyporność wynosiła 798 ton na powierzchni i 1000 ton pod wodą. Miał 71,5 metra długości.
Wyposażony był w dwa silniki diesla i dwa silniki elektryczne, oraz dwie śruby.t Rozwijał prędkość 16,5 węzła na powierzchni i 8,4 pod wodą. Zasięg w wynurzeniu wynosił około 17 190 km przy prędkości 8 węzłów. Pod wodą okręt mógł przepłynąć zaledwie 93 km na jednym ładowaniu akumulatorów. Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła 50 metrów.
Załogę stanowiło 36 marynarzy i oficerów. Okręt uzbrojony był w 6 wyrzutni torped – 4 na dziobie i dwie na rufie, z zapasem 12-16 torped. Oprócz tego okręt posiadał dwie armaty kalibru 105 i 88 mm.
W swojej krótkiej karierze U-boot zatopił 10 okrętów. U 110 zatonął podczas ataku na brytyjski konwój 19 lipca 1918 roku niedaleko Hartlepool w Anglii. Inne źródła sugerują, że zatonął 15 marca 1918 roku niedaleko Malin Head w Irlandii, jednakże ze względu na dalszą historię okrętu wydają się one błędne.
Okręt doznał poważnych uszkodzeń po ataku bombami głębinowymi przeprowadzonym przez okręt H.M. Motor-Launch No. 263, a podczas próby wynurzenia staranował go torpedowiec HMS Garry.
We wrześniu 1918 roku Brytyjczycy wydobyli okręt i postanowili przywrócić go do służby. Prace miały być przeprowadzone w suchym doku Swan Hunters (co sugeruje, że okręt zatonął niedaleko Hartlepool.
Wraz z zakończeniem I wojny światowej, 11 listopada 1918 roku zrezygnowano z odbudowy okrętu. 19 grudnia 1918 roku przeholowano zdewastowany kadłub u-boota z Wallsend do stoczni Northumberland Dock w Howden gdzie rozpoczął się proces złomowania.
W międzyczasie wykonano liczne fotografie przedstawiające wnętrze okrętu i wszystkie jego detale. Ze względu na to, że okręt zatonął, jego wnętrze wygląda wręcz upiornie.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.