Wnętrza okrętów podwodnych nie należą do najprzyjemniejszych miejsc. Chociaż współczesne okręty podwodne oferują swoim załogom wiele wygód, a ich wnętrza zaprojektowane są tak, aby były jak najbardziej cywilizowane, w starszych okrętach wyglądało to zupełnie inaczej. O tym w jak trudnych i nieco upiornych warunkach walczyli marynarze niemieckich U-bootów z I wojny światowej można się przekonać po obejrzeniu tych zdjęć.

Zdjęcia pochodzą z albumu odnalezionego w archiwum Tyne & Wear Archives. Wykonano je prawdopodobnie w drugiej połowie 1918 roku. Przedstawiony na nich okręt to ex-niemiecki SM U 110 zatopiony i wydobyty przez Brytyjczyków w połowie 1918 roku.

SM U 110

Okręt na zdjęciach to niemiecki U-boot U 110. Zbudowano go w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu. Zwodowano go 28 lipca 1917 roku, a do służby wszedł 25 września 1917 roku. Okręt należał do typu U 93. Jego wyporność wynosiła 798 ton na powierzchni i 1000 ton pod wodą. Miał 71,5 metra długości.

Wyposażony był w dwa silniki diesla i dwa silniki elektryczne, oraz dwie śruby.t Rozwijał prędkość 16,5 węzła na powierzchni i 8,4 pod wodą. Zasięg w wynurzeniu wynosił około 17 190 km przy prędkości 8 węzłów. Pod wodą okręt mógł przepłynąć zaledwie 93 km na jednym ładowaniu akumulatorów. Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła 50 metrów.

U110 w całej okazałości - widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)

U110 w całej okazałości – widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)

Załogę stanowiło 36 marynarzy i oficerów. Okręt uzbrojony był w 6 wyrzutni torped – 4 na dziobie i dwie na rufie, z zapasem 12-16 torped. Oprócz tego okręt posiadał dwie armaty kalibru 105 i 88 mm.

W swojej krótkiej karierze U-boot zatopił 10 okrętów. U 110 zatonął podczas ataku na brytyjski konwój 19 lipca 1918 roku niedaleko Hartlepool w Anglii. Inne źródła sugerują, że zatonął 15 marca 1918 roku niedaleko Malin Head w Irlandii, jednakże ze względu na dalszą historię okrętu wydają się one błędne.

Okręt doznał poważnych uszkodzeń po ataku bombami głębinowymi przeprowadzonym przez okręt H.M. Motor-Launch No. 263, a podczas próby wynurzenia staranował go torpedowiec HMS Garry.

U110 w całej okazałości - widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)

U110 w całej okazałości – widać uszkodzenia dziobu spowodowane zapewne staranowaniem (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)

We wrześniu 1918 roku Brytyjczycy wydobyli okręt i postanowili przywrócić go do służby. Prace miały być przeprowadzone w suchym doku Swan Hunters (co sugeruje, że okręt zatonął niedaleko Hartlepool.

U110 w całej okazałości (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)

U110 w całej okazałości (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)

Wraz z zakończeniem I wojny światowej, 11 listopada 1918 roku zrezygnowano z odbudowy okrętu. 19 grudnia 1918 roku przeholowano zdewastowany kadłub u-boota z Wallsend do stoczni Northumberland Dock w Howden gdzie rozpoczął się proces złomowania.

W międzyczasie wykonano liczne fotografie przedstawiające wnętrze okrętu i wszystkie jego detale. Ze względu na to, że okręt zatonął, jego wnętrze wygląda wręcz upiornie.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.