Jednym z ważniejszych sposób informowania konsumentów i potencjalnych klientów o ofercie sklepów i sieci handlowych od dawna są drukowane gazetki reklamowe i katalogi. Jeszcze do niedawna były jedynym w miarę tanim sposobem na dotarcie z ofertą do dużej liczby konkretnych odbiorców. Dzięki internetowi sytuacja zaczęła się zmieniać, a wysyłane mailowo newslettery stały interesującą alternatywą.
Gazetki reklamowe
Wśród wielu dostępnych mechanizmów reklamy, gazetki i katalogi uznawane są za jedne z lepszych, ponieważ trafiają bezpośrednio do odbiorcy zwykle w miejscu jego zamieszkania. Dzięki temu może on spokojnie zapoznać się z ofertą w zaciszu domu, a w razie potrzeby zabrać ze sobą taką broszurę na zakupy. W razie potrzeby, gazetki mogą być również dystrybuowane w samym sklepie, aby ułatwić klientom przeglądanie oferty. Przynoszą one również wiele korzyści firmom mającym dobrą ofertę w konkurencyjnych cenach, ponieważ konsumenci mogą szybko porównać promocje danej firmy z innymi.
Tak wyglądają gazetki reklamowe w teorii. W praktyce sytuacja wygląda nieco inaczej. Skrzynki pocztowe są często zalewane kilkunastoma gazetkami, które ze względu na swoje rozmiary i ilość, często z nich wypadają, albo narażone są na działanie warunków atmosferycznych, zwłaszcza deszczu, który szybko je niszczy. Wielu konsumentów widząc stertę gazetek po prostu wyrzuca je wszystkie do kosza, nie chcąc tracić czasu na ich przeglądanie.
Kolejnym problemem jest samo przygotowanie gazetek, które nie tylko trzeba zaprojektować tak, aby były atrakcyjne wizualnie i czytelne, ale również trzeba je wydrukować, a następnie dystrybuować. Wszystko to wiąże się z wysokimi kosztami ponoszonymi przez firmy na przygotowanie reklamy, oraz coraz mniej pewną skutecznością przekazu.
Newslettery
Chociaż mimo wszystko gazetki reklamowe mają się cały czas całkiem dobrze, dzięki internetowi, a dokładniej dzięki coraz szerszemu dostępowi do sieci, pojawiła się dla nich alternatywa. Są nią wysyłane mailowo newslettery oraz specjalne serwisy zbierające gazetki najważniejszych sieci handlowych np. gazetki Carrefoura i prezentujące je w formie elektronicznej w jednym miejscu np. kupino.pl. Do tego trzeba oczywiście dodać, że praktycznie każda sieć handlowa i sklepy korzystające z gazetek, udostępniają je na swoich stronach www.
Przeniesienie dotychczasowych drukowanych gazetek i katalogów do internetu otworzyło nowe możliwości dotarcia do odbiorców, oraz przede wszystkim wpłynęło znacząco na obniżenie kosztów reklamy. Internetowe gazetki nie muszą być drukowane, a ich dystrybucja jest o wiele prostsza, ponieważ zwykle ogranicza się do wysłania ich w ramach newsletterów oraz do publikacji na stronach zbierających oferty handlowe.
Dzięki wysyłce mailowej, gazetki docierają do tych odbiorców, którzy chcą je otrzymać, a co za tym idzie są potencjalnie zainteresowani ofertą danej firmy. Nie marnuje się więc środków na odbiorców, którzy i tak wyrzuciliby gazetkę do kosza. Dodatkowo elektroniczne katalogi oraz newslettery dają większe pole do manewru i dopasowania oferty do konkretnych odbiorców, ponieważ możemy je dostarczać częściej niż te papierowe. Co istotne, dostęp do nich można uzyskać również z urządzeń mobilnych.
Mimo to, elektroniczne newslettery mają również swoje wady. Aby je wysłać, trzeba mieć zgodę odbiorcy, który musi zapisać się na dany newsletter. W związku z tym aby dotrzeć do nowych odbiorców, musimy ich znaleźć w ogromie sieci, a następnie zachęcić do zapisania się do newslettera. Dopiero w tym momencie możemy dostarczyć my reklamę naszej oferty.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.