Baza Edwards to miejsce gdzie tworzona była historia lotnictwa. Znajdujące się tam lotnisko było świadkiem licznych lotów eksperymentalnych najróżniejszych samolotów i statków powietrznych. Najlepsi piloci z USA testowali tam i oblatywali najróżniejsze samoloty. To właśnie w tej bazie Chuck Yeager pokonał jako pierwszy barierę dźwięku pilotując samolot Bell X-1. W bazie tej znajduje się również ośrodek testowy NASA. Początkowo nosił on nazwę Dryden Flight Research Center. Nazwa upamiętnia Hugh Drydena, naukowca, który zajmował się w NASA badaniami nad szeroko rozumianą aeronautyką. Obecnie ośrodek ten nosi nazwę Neil A. Armstrong Flight Research Center. Nową nazwę obiekt otrzymał całkiem niedawno, ponieważ 1 marca 2014 roku. Mimo to i tak najczęściej nazywa się go po prostu Dryden.

Flota samolotów NASA z Dryden Flight Research Center: X-31, F-15 ACTIVE, SR-71, F-106, F-16XL, X-38, oraz zdalnie sterowany X-36. Zdjęcie z 1997 roku (fot. NASA)

Flota samolotów NASA z Dryden Flight Research Center: X-31, F-15 ACTIVE, SR-71, F-106, F-16XL, X-38, oraz zdalnie sterowany X-36. Zdjęcie z 1997 roku (fot. NASA)

W bazie tej NASA testowało większość swoich program kosmicznych, min. Douglas Skyrocket – następcę Bell X-1, czy też program LASRE (Linear Aerospike SR-71 Experiment), oparty na samolotach SR-71 Blickbird oraz program Lunar Landing Research Vehicle. Innym znanym programem, który rozwijano w Dryden, był Controlled Impact Demonstration. W skrócie, program kontrolowanych wypadków lotniczych. Do 2004 roku w bazie tej stacjonował najstarszy bombowiec B-52, służący do zrzucania eksperymentalnych obiektów latających (bo ciężko je nazwać samolotami). Samolot ten nosił nazwę własną Balls 8. Samolot ten pierwszy raz wzbił się w powietrze 11 czerwca 1955 roku. 

Boeing NB-52B (B-52) o nazwie własnej Balls 8 i TF-104G (fot. NASA)

Boeing NB-52B (B-52) o nazwie własnej Balls 8 i TF-104G (fot. NASA)

Można się jedynie domyślać ile programów badawczych prowadzono w tym miejscu. 

Oczywiście wszystkie najważniejsze eksperymenty były filmowane, chociaż w swoich czasach, były one w większości tajne, albo poufne, przez co filmy te nie trafiały do opinii publicznej. Czasy jednak się zmieniają i dzisiaj kurtyna tajemnicy opada, w związku z czym, coraz więcej materiałów z tych eksperymentów jest dostępnych. Internet ma w tym swój udział rzecz jasna. Na tych dwóch całkiem długich filmach (niestety bez dźwięku) można zobaczyć wiele najciekawszych filmów z różnych prób i badań przeprowadzanych w NASA Dryden Flight Research Center.

Część pierwsza filmu pokazuje min. próby samolotów Northrop YB-49 – latające skrzydło, próby samolotów serii X w tym X-1 oraz testy spadochronów i lotni.

Część druga poświęcona jest próbom Lunar Landing Research Vehicle, zrzutom z samolotów B-52 samolotów programu Lifting Body Research Program, próbom samolotu bombowego XB-70 Valkyrie (Był to naddźwiękowy samolot bombowy. To właśnie w związku z tym programem rozpoczęto próby nad samolotem YF-12 – protoplastą SR-71 Blackbird, który miał być samolotem myśliwskim, służącym do ochrony naddźwiękowych bombowców), próbom samolotów X-15. Dodatkowo na filmie znajdziemy materiały poświęcone próbom zdalnie sterowanych samolotów a także próbom YF-12. 

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.