SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    • Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny
    • Bojowy wóz piechoty Marder 1
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Napoleon – pierwszy parowy okręt liniowy
    Napoleon - pierwszy parowy okręt liniowy
    Napoleon - pierwszy parowy okręt liniowy
    Artykuły

    Napoleon – pierwszy parowy okręt liniowy

    Michał BanachBy Michał Banach1 maja 2016Updated:6 listopada 2017Brak komentarzy5 Mins Read
    Mówi się, że jednym z trzech najpiękniejszych widoków na świecie obok kobiety w tańcu i konia w galopie jest okręt pod pełnymi żaglami.  W połowie XIX wieku widok pięknych żaglowców zmąciły okręty liniowe z napędem parowym. Pierwszym z nich był francuski Napoleon zbudowany w 1852 roku.

    Geneza

    W połowie lat 40. XIX wieku we Francji toczyła się dyskusja nad przyszłością floty. Przez ostatnie dekady mimo usilnych starań, francuskie okręty zawsze ustępowały jednostkom największego rywala Francji – Wielkiej Brytanii, pod względem liczebności, jakości wykonania i wyszkolenia załóg. Aby poprawić sytuację zdecydowano, że należy rozpocząć prace nad nowatorskimi okrętami wojennymi, górującymi nad brytyjskimi pod względem technicznym.

    Okręty liniowe HMS Lion i HMS Implacable
    Okręty liniowe HMS Lion i HMS Implacable

    W tym samym czasie kilku konstruktorów na świecie zaczęło eksperymentować z wynalezionym kilkadziesiąt lat wcześniej silnikiem parowym. Początkowo wykorzystywane tylko w fabrykach, silniki zaczęły na początku XIX wieku powoli wędrować na statki. Pierwsze parowce napędzane kołami łopatkowymi umieszczonymi po bokach kadłuba nie cieszyły się zbytnią popularnością. Trudne w eksploatacji silniki były wówczas zawodne, drogie i zwiększały ryzyko pożarów na drewnianych statkach. W związku z tym interesowały się nimi tylko floty handlowe, dla których perspektywa rejsu bez względu na wiatr nawet wysokim kosztem budowy była bardzo kusząca.

    Bocznokołowe okręty wojenne pojawiły się nieco później, ale ze względu na ich konstrukcję nie zyskały popularności. Ich napęd był zbyt łatwy do uszkodzenia i dodatkowo ograniczał ilość dostępnych dział na burtach. Ratunkiem miał być kolejny wynalazek, który zaczynał zdobywać popularność w pierwszej połowie lat 40-tych XIX wieku – śruba napędowa. Nie miała ona wad kół łopatowych i dodatkowo miała sporo zalet.

    Wyciągając wnioski z licznych przegranych bitew morskich Francuzi uznali, że manewrowość i szybkość okrętów wojennych jest ważniejsza nawet od najpotężniejszego uzbrojenia. Tym samym napęd parowy miał być kluczem do pokonania Brytyjczyków.

    Brazylijska fregata bocznokołowa - zdjęcie z 1863 roku
    Brazylijska fregata bocznokołowa – zdjęcie z 1863 roku

    Henri Dupuy de Lome – ojciec francuskiej floty parowej

    Aby zbudować parowiec wyposażony w śrubę napędową, Francuzi potrzebowali konstruktora, który odważy się zaprojektować i zbudować tak nowatorski okręt. Taką osobą był młody francuski konstruktor, Henri Dupuy de Lome urodzony w 1816 roku. De Lome ukończył École Polytechnique we Francji a później wyjechał do Wielkiej Brytanii, gdzie mógł zapoznać się z bliska z brytyjską potęgą morską.

    To właśnie będąc na Wyspach miał okazję zobaczyć nietypowy eksperyment – tzw. blockship. Były to przebudowane stare, brytyjskie 74-działowe okręty liniowe, na których montowano maszyny parowe i śruby. Ze względu na swoją konstrukcję okręty te zabierały mały zapas węgla i nie nadawały się do dłuższych rejsów. Wykorzystywano je jedynie do ochrony portów. Ze względu na rejon działania napęd parowy był znakomitym wyborem.

    Okręt liniowy Napoleon z napędem parowym
    Okręt liniowy Napoleon z napędem parowym

    Mimo udanego eksperymentu z blockship-ami brytyjska Admiralicja nie zdecydowała się na budowę parowych okrętów liniowych. Powodem były koszty i brak pomysłu na skonstruowanie okrętu liniowego mogącego zabrać zapas węgla na dłuższą podróż. Niepodzielający tego zdania francuski inżynier uznał, że napęd parowy w połączeniu z żelaznym kadłubem pozwoli na zbudowanie idealnego okrętu wojennego.

    W 1845 roku przedstawił swój pomysł francuskiej admiralicji, która odrzuciła koncepcję budowy żelaznego okrętu wojennego. Mimo to nie odrzucono idei budowy okrętu o napędzie parowym. Brytyjskie niezdecydowanie i brak większych działań w kierunku budowy okrętów liniowych o napędzie parowym sprawiły, że Francuzi uznali że jest to ich szansa. 14 lipca 1847 roku De Lome otrzymał polecenie zaprojektowania 90-działowego, dwurzędowego okrętu liniowego o napędzie parowym.

    Ze względu na swój napęd, okręt miał inny kształt kadłuba niż tradycyjne okręty liniowe. Mogąc osiągać prędkości powyżej 5 węzłów niezależnie od pogody, nowy okręt miał mieć smuklejszy kadłub, bardziej zbliżony do szybkich fregat niż do dotychczasowych ociężałych okrętów liniowych.

    Okręt liniowy Napoleon z napędem parowym
    Okręt liniowy Napoleon z napędem parowym

    Napoleon – pierwszy parowy okręt liniowy

    Stępkę pod nowy okręt nazwany Napoleon położono 7 lutego 1848 roku w Tulonie. Wodowanie miało miejsce 16 maja 1850 roku a do służby okręt wszedł 1 maja 1852 roku. Okręt miał 78 metrów długości i wyporność 5120 ton. Napęd stanowił dwucylindrowy silnik parowy o mocy około 574 KM. Mimo zastosowania maszyny parowej zachowano pełne ożaglowanie. Przy wykorzystaniu wszystkich żagli i silnika parowego okręt mógł osiągnąć prędkość 13 węzłów.

    Ilość węgla zabierana na pokład pozwalała na 9 dni rejsu  pod parą z maksymalna szybkością, a całe zapasy żywności pozwalały na 3-miesięcnzy rejs. Załoga liczyła 910 oficerów i marynarzy. Uzbrojenie składało się z 90 dział – 58 armat 30-funtowych, 8 armat 22-funtowych, 10 karonad i 14 armat kalibru 160 mm.

    Po wejściu do służby Napoleon stał się najnowocześniejszym okrętem wojennym na świecie. Dzięki napędowi parowemu w trakcie bitwy mógł nie tylko zająć lepszą pozycję do strzału, ale również szybciej oddalić spod ognia wrogich okrętów. Napoleon szybko pokazał swoją wyższość nad okrętami nie posiadającymi napędu parowego. Pierwszy sprawdzian bojowy jednostki przypadł na Wojnę Krymską.

    Okręt liniowy Napoleon z napędem parowym
    Okręt liniowy Napoleon z napędem parowym

    Jak to zwykle bywa z tak rewolucyjnymi okrętami, szybko stał się jednak przestarzały. Jego możliwości sprawiły, że zarówno w Wielkiej Brytanii jak i Francji rozpoczęto prace nad jeszcze lepszymi okrętami o napędzie parowym. Rozpoczął się wyścig zbrojeń, który doprowadził do powstania pierwszych okrętów wojennych z kadłubami wykonanymi z żelaza.

    Ostatecznie Napoleon pozostawał w eksploatacji do 6 listopada 1876 roku, po czym został rozebrany. Warto dodać, że na bazie Napoleona zbudowano jeszcze 8 kolejnych dwurzędowych, drewnianych okrętów liniowych o napędzie parowym. Wszystkie eksploatowano do końca lat 60. XIX wieku.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleŁodzie latające Latécoère 521, 522 i 523
    Next Article Catterbox – translator dla kotów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    23 stycznia 2023

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    22 stycznia 2023

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 września 20210

    RMS Caronia – statek, który wyprzedzał swoją epokę

    Do lat 40. statki pasażerskie obsługiwały głównie ruch liniowy na trasach między Europą a Ameryką,…

    Artykuły
    26 grudnia 20210

    Jak wybrać samochody na akumulator dla dzieci?

    Twoje dziecko interesuje się motoryzacją? Auto na akumulator to często miniatura prawdziwego samochodu. To może…

    Artykuły
    18 września 20200

    Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco

    Zaprezentowany w 1935 roku na Motor Show w Paryżu Avions Voisin C28 Aérosport był bez…

    Artykuły
    18 stycznia 20158

    Poradnik zakupowy gracza #1 – klawiatura mechaniczna

    Najprawdopodobniej już wiesz, czym są przełączniki mechaniczne. Być może rozróżniasz ich typy i wiesz dokładnie, czym…

    Artykuły
    13 stycznia 20220

    Innowacyjne maszyny myjące: klucz do podniesienia efektywności procesu mycia przemysłowego

    Współczesne procesy produkcyjne często wymuszają konieczność wdrożenia skutecznych rozwiązań z zakresu mycia przemysłowego. Warto podkreślić,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.