SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Nakajima Kikka – pierwszy japoński odrzutowiec
    Nakajima Kikka - pierwszy japoński odrzutowiec
    Nakajima Kikka - pierwszy japoński odrzutowiec
    Artykuły

    Nakajima Kikka – pierwszy japoński odrzutowiec

    Michał BanachBy Michał Banach10 listopada 2021Updated:11 listopada 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Oblatany tuż przed końcem II wojny światowej Nakajima Kikka był pierwszym japońskim odrzutowcem. Zaprojektowano go w oparciu o ogólną koncepcję niemieckiego myśliwca Messerschmitt Me 262, od którego znacząco różnił się jednak układem konstrukcji i ogólną koncepcją wykorzystania. Zbudowano 2 prototypy i zaczęto budowę kolejnych 23 maszyn.

    Rozwój samolotów odrzutowych w Japonii w początkowym okresie II wojny światowej był praktycznie zerowy. Dopiero w 1942 roku, kiedy to w powietrze wzbił się pierwszy właściwy prototyp Messerschmitta Me 262, pomysł budowy japońskiego odrzutowca zaczął zyskiwać zainteresowanie decydentów. Według założeń maszyna miała być tania i łatwa w produkcji, a jej przeznaczeniem miało być prowadzenie działań szturmowych. Dodatkowo miała dysponować składanymi skrzydłami aby ułatwić jej chowanie w małych górskich hangarach. Od początku zakładano, że nie będzie dysponowała też zbyt dużym zasięgiem.

    Nakajima Kikka
    Nakajima Kikka

    Prace nad samolotem zlecono zespołowi konstruktorów z zakładów Nakajima, którym kierowali Kazuo Ohno i Kenichi Matsumura. Zaprojektowali oni samolot wizualnie przypominający Me 262 (którego pokaz obserwował w lipcu 1942 roku japoński attaché wojskowy w Niemczech), jednak technicznie, samolot znacząco różnił się od niemieckiej konstrukcji. Przede wszystkim był mniejszy, kadłub był mniej pękaty z racji zastosowania mniejszych zbiorników paliwa, a skrzydła nie były ustawione pod tak dużym kątem jak w Messerschmitcie. Aby ułatwić prace, główne podwozie zaadaptowano z Mitsubishi A6M Zero, a przednie koło podwozia z Yokosuka P1Y. Od początku problemem były silniki, ponieważ pierwsze ich wersje tworzone w Japonii od podstaw nie nadawały się do wykorzystania w praktyce.

    Brak odpowiednich silników sprawił, że prace nad maszyną praktycznie stanęły w miejscu. Sytuacja uległa zmianie dopiero, gdy podjęto decyzję o skopiowaniu w oparciu o zdjęcia i jeden przekrój niemieckiego silnika BMW 003. Tak powstał silnik Ishikawajima Ne-20. Prace nad nim ukończono w 1945 roku, jednak z racji rozmiaru silników, potrzebne było przeprojektowanie gondoli pod skrzydłami.

    Nakajima Kikka
    Nakajima Kikka

    W tym samym czasie zmianie zaczęła ulegać koncepcja wykorzystania samolotu. Dowództwo floty chciało wykorzystać odrzutowiec do ataków kamikadze. W tym czasie samolot otrzymał oficjalne oznaczenie Nakajima Kikka. Próby fabryczne przeprowadzono pod koniec czerwca, a 30 czerwca 1945 roku pierwszy prototyp wysłano do bazy Kisarazu, gdzie po zmontowaniu, 7 sierpnia 1945 roku dokonano jego oblotu. Lot trwał 20 minut, a za sterami zasiadł Susumu Takaoka.

    Oblot uznano za udany, jednak nie wszystkie parametry maszyny spełniały oczekiwania wojska. Drugi lot z dodatkowymi silnikami rakietowymi wspomagającymi start i skracającymi rozbieg zaplanowano na 11 sierpnia. Podczas rozbiegu doszło jednak do incydentu, w wyniku którego pilot utracił kontrolę nad maszyną, a ta wpadła do rowy i uległa uszkodzeniu.

    Nakajima Kikka
    Nakajima Kikka

    W tym czasie ukończono drugi prototyp, jednak z powodu kapitulacji Japonii nie dokonano jego oblotu. Po zakończeniu działań wojennych, kilka ukończonych częściowo maszyn wykorzystano do zbudowania prawie kompletnych maszyn, które wysłano do USA na próby. Samoloty nie wzbiły się jednak w powietrze ponieważ żaden nie był w pełni kompletny.

    Analiza dostępnych japońskich danych na temat prób oraz wnioski z badań w USA wykazały, że Nakajima Kikka prezentował się zwyczajnie, a nawet kiepsko na tle ówczesnych samolotów odrzutowych. Dysponował małym zasięgiem, słabymi osiągami i co istotne brakowało dla niego pomysłu na wykorzystanie. Pierwotna koncepcja zakładała wykorzystanie samolotu jako maszyny szturmowej przenoszącej niewielki ładunek bomb. Pomysł zbudowania samolotu myśliwskiego, rozpoznawczego i innych wersji specjalnych nie został zrealizowany (jeden z nieukończonych samolotów budowany był w wersji treningowej).

    Nakajima Kikka
    Nakajima Kikka

    Nakajima Kikka był pierwszym japońskim samolotem odrzutowym (inne podobne konstrukcje tworzone w tym czasie w Japonii były napędzane silnikami rakietowymi. Brak wcześniejszego doświadczenia w pracach nad napędem odrzutowym oraz ograniczony dostęp do wyników prac prowadzonych w Niemczech sprawiły, że samolot ten nie był dopracowaną konstrukcją. Dodatkowo pogarszająca się sytuacja na froncie sprawiła, że zarówno koncepcja jak i zapotrzebowanie na taką maszynę stawały pod znakiem zapytania. Gdyby wcześniej opracowano nowy silnik, możliwe, że Kikka wszedłby do służby przed końcem wojny, ale i tak nie wpłynęłoby to na przebieg działań wojennych.

    Nakajima Kikka miał 8,1 m długości, 10 m rozpiętości skrzydeł oraz maksymalną masę startową 4080 kg. Napęd stanowiły dwa silniki turboodrzutowe Ishikawajima Ne-20 zapewniające prędkość maksymalną 623 km/h oraz zasięg 943 km. Uzbrojenie składało się z 2 działek kalibru 30 mm oraz ładunku bomb w postaci jednej bomby o masie 500 lub 800 kg.

    Nakajima Kikka
    Nakajima Kikka
    Nakajima Kikka
    Nakajima Kikka
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułKrótka historia Duct tape, trytytki i WD-40
    Następny artykuł 10 ciekawostek na temat Rogali Świętomarcińskich
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    14 maja 20222 Mins Read

    USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce

    10 maja 20226 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.