STS Siedow

Wartym wspomnienia jest również największy obecnie żaglowiec szkolny – rosyjski Siedow o długości 117 m. Historia jednostki jest bardzo długa, ponieważ zbudowano ją w 1921 roku w Niemczech pod nazwą Magdalene Vinnen II.

Siedow, ex. Magdalene Vinne II, ex. Kommodore Johnsen ma stalowy kadłub i 117 m długości, a jego wyporność wynosi 7380 ton. Oprócz żagli statek posiada napęd pomocniczy w postaci silników diesla. Prędkość maksymalna pod żaglami wynosi 18 węzłów, a silniki pozwalają na osiągnięcie prędkości 8 węzłów. Załoga składa się obecnie 60 marynarzy i 164 kursantów.

STS Siedow

STS Siedow

Żaglowiec zwodowano 23 marca 1921 roku w Kilonii. Początkowo wykorzystywano go jako statek towarowy oraz od 1936 roku jako jednostkę szkolną. Po zakończeniu II wojny światowej żaglowiec trafił do ZSRR w ramach reparacji wojennych. Otrzymał wówczas nazwę Siedow i przekształcono go w typowy statek szkolny. Początkowo wykorzystywała go Marynarka Wojenna a później Ministerstwo Rybołówstwa. Obecnie właścicielem Siedowa jest Wyższa Techniczna Szkoła Morska. Żaglowiec często pojawia się w Szczecinie na paradzie żaglowców.

STS Siedow

STS Siedow

Club Med 2 i Club Med 1 (Wind Surf)

Wartymi wspomnienia są dwa żaglowce pasażerskie których właścicielem jest firma Club Med – Club Med 1 i Club Med 2. Oba statki mają 194 m długości. Gdyby nie obecność napędu w postaci silników diesla, będących w praktyce głównym napędem jednostek, byłyby to największe obecnie pływające żaglowce. Prędkość maksymalna wynosi od 10-15 węzłów.

Wind Surf

Wind Surf

Obie jednostki zamówiono w stoczni Ateliers et Chantiers du Havre. Pierwszy żaglowiec – Club Med 1 zwodowano w 1990 roku po 4 latach budowy, a Club Med 2 zwodowano w 1996 roku.

Załoga statków składa się z 214 osób, a dodatkowo na pokładzie znaleźć się może aż 386 pasażerów. Dzięki pełnej komputeryzacji, obsługa żagli jest automatyczna. Jak przystało na statki wycieczkowe, pasażerowie mają do swojej dyspozycji liczne atrakcje w postaci sal balowych, klubów i basenów.

W 1998 roku Club Med 1 został sprzedany firmie Windstar Cruises, a jego nazwę zmieniono na Wind Surf. Obie jednostki pozostają w eksploatacji.


Great Eastern – największy (nie)żaglowiec

W zależności od przyjętych kryteriów, za największy żaglowiec w historii uznać można… parowiec Great Eastern. Zwodowany w 1858 roku statek mimo iż posiadał napęd parowy, miał całkiem spore ożaglowanie, pozwalające na podróż z niewielką prędkością bez użycia silników parowych.

Statek miał 211 m długości i był praktycznie największym statkiem XIX wieku. Nie można go jednak uznać za typowy żaglowiec ponieważ to napęd parowy pełnił główną rolę, a żagle miały charakter pomocniczy i nie mogły być wykorzystywane w czasie rejsu pod parą.

Great Eastern już na plaży czekający na rozbiórkę w 1889 roku

Great Eastern już na plaży czekający na rozbiórkę w 1889 roku

1 2 3
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.