Thomas W. Lawson

Drugim największym żaglowcem w historii jest amerykański szkuner Thomas W. Lawson zwodowany w 1902 roku podobnie jak Preussen. Tym co wyróżnia ten statek jest ilość masztów – aż 7 (sic!). Żaglowiec zaprojektował Bowdoin B. Crowninshield w 1901 roku.

Zamówienie na jednostkę złożono 25 czerwca 1901 roku, stępkę położono w listopadzie 1901 a wodowanie nastąpiło 10 lipca 1902 roku. Po ukończeniu prac wykończeniowych jednostka wyruszyła w swój pierwszy rejs we wrześniu 1902 roku. Koszt budowy wyniósł 400 000 dolarów (współcześnie około 11,4 mln dolarów).

Thomas W. Lawson

Thomas W. Lawson

Żaglowiec miał stalowy kadłub, a długość całej jednostki wynosiła 145 m. Wyporność wynosiła 11 000 ton a tonaż 5200 BRT. Załogę stanowiło 18 marynarzy. Ożaglowanie w sprzyjających warunkach pozwalało na osiągnięcie prędkości 16 węzłów, ale zwykle było to trudne.

Od samego początku Thomas W. Lawson sprawiał problemy załodze. Ze  względu na swoje rozmiary, kształt kadłuba i stanowczo za małe ożaglowanie był trudny w sterowaniu i powolny. Dodatkowo duża wyporność utrudniała jego obsługę w niektórych portach.

Początkowo żaglowiec wykorzystywano do transportu węgla, ale w 1903 roku pozbawiono go części żagli i przekształcono w barkę do transportu ropy. W 1906 roku wyremontowano go i przywrócono pełne ożaglowanie. W ładowniach mieściło się około 60 000 baryłek ropy. Co ciekawe, był to pierwszy w historii tankowiec o napędzie żaglowym.

Thomas W. Lawson

Thomas W. Lawson

Kariera statku zakończyła się jednak w 1907 roku. 13 grudnia jednostka została zakotwiczona niedaleko wyspy St. Agnes należącej do archipelagu Scilly. Żaglowiec był w kiepskim stanie, ponieważ w trakcie rejsu przez Atlantyk wpadł w sztorm.

W nocy 14 grudnia silne fale zerwały łańcuchy kotwic, a żaglowiec targany falami przewrócił się. Zginęło 17 z 19 osób na pokładzie (dodatkowym pasażerem był pilot, który miał pomóc w dotarciu do portu). Jedynymi osobami, które przeżyły byli kapitan George W. Dow i inżynier Edward L. Rowe.

SV Royal Clipper

Współcześnie za największy żaglowiec uznaje się pięciomasztową fregatę Royal Clipper o długości 133 m i wyporności 4163 ton. Statek ten faktycznie jest jednym z największych, ale w porównaniu do opisanych wcześniej jednostek, posiada napęd pomocniczy w postaci dwóch silników o łącznej mocy 5000 KM. Prędkość maksymalna wynosi 17 węzłów pod żaglami i 13,5 na silnikach.

SV Royal Clipper

SV Royal Clipper

W przeciwieństwie do wcześniejszych jednostek Royal Clipper jest statkiem wycieczkowym. Jego załoga składa się z 100-110 marynarzy (ale jedynie 20 jest potrzebnych do obsługi żagli), a ponadto na pokładzie znaleźć się może 228 pasażerów.

Historia statku zaczęła się w latach 80. w… Polsce. Projekt żaglowca przygotował Zygmunt Choreń, a statek noszący wówczas nazwę Gwarek miał być jednostką wycieczkową dla górników i robotników. Budowę rozpoczęto w 1989 roku, ale bankructwo stoczni sprawiło, że prace przerwano. Nieukończony kadłub odkupiła kilka lat później firma Star Clippers i zleciła dokończenie prac według nieco zmienionego projektu.

SV Royal Clipper

SV Royal Clipper

Kadłub wydłużono i w lipcu 2000 roku spuszczono na wodę. Po zakończeniu prac wykończeniowych żaglowiec otrzymał nazwę Royal Clipper i stał się jednostką flagową firmy Star Clippers. Pozostaje w eksploatacji do dnia dzisiejszego.

SV Royal Clipper

SV Royal Clipper

1 2 3
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.