Równolegle z omówionymi zbiornikowcami do służby weszły trzy mniejsze zbiornikowce – Giewont II, Kasprowy Wierch i Rysy II. Miały one wypełniać te same zadania co większe zbiornikowce.

Giewont II w porcie

Giewont II w porcie

Ich tonaż wynosił 137160 DWT a długość 283,8 metra. Były więc jedynie nieznacznie mniejsze. Określano je jako zbiornikowce typu Baltimax (jak można się domyśleć, nazwa oznacza maksymalny rozmiar statku jaki może działać na Bałtyku). Zbudowano je w niemieckiej stoczni Howaldswerke Deutshe Werft z Hamburga. Pierwszy statek – Kasprowy Wierch, zwodowano 28 czerwca 1974 roku. Do służby zbiornikowiec wszedł 18 października. Kolejnym był Giewont II, zwodowany 11 stycznia 1975 roku, który wszedł do służby 15 maja. Ostatnim zbudowanym w tej serii statkiem były Rysy II, zwodowane 22 sierpnia 1975 roku, a do służby wprowadzone 28 listopada.

Zbiornikowiec Giewont II

Zbiornikowiec Giewont II

Wszystkie trzy statki napędzane były turbinami parowymi – Kasprowy Wierch AEG De Schelde AKS23d, a pozostałe dwa statki AEG AKS 23a i AEG AKS23d. Miały one moc 24000 KM i rozpędzały je do prędkości 16 węzłów. Załogę zbiornikowców stanowiło 34 marynarzy. Ropa mogła być przewożona w 13 zbiornikach.

Kasprowy Wierch krótko cieszył się mianem najiekszego polskiego statku

Kasprowy Wierch krótko cieszył się mianem największego polskiego statku

W 1982 roku również zostały sprzedane Żegludze Polskiej z powodu braku zatrudnienia. W późniejszych latach trafiały do kolejnych nowych właścicieli.

Ostatnie informacje o Giewoncie II pochodzą z 2002 roku, kiedy został wycofany z eksploatacji. Kasprowy Wierch zezłomowano w 2009 roku w Chinach, natomiast Rysy II pływają do dnia dzisiejszego pod banderą Indonezji.

Oprócz zbiornikowców w latach 70-tych w Polsce pojawiły się jeszcze dwa mniejsze statki, które zasługują na wymienienie ze względu na swoje rozmiary. Były to masowce typu Panamax – Bełchatów i Turoszów. Był to najdłuższe masowce używane przez Polskę, jednakże ich tonaż był mniejszy od obecnie wprowadzanych masowców.

Oba statki miały 232 metry długości i tonaż 71277 (Bełchatów) i 71411 (Turoszów) DWT. Napędzał je silnik MHI – Sulzer 7RND76 o mocy 14000 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 16,5 węzła. Załogę stanowiło 32 marynarzy. Statki miały 7 ładowni.

Bełchatów pod polską banderą - w tych czasach nie korzystano tak często z "taniej bandery"

Bełchatów pod polską banderą – w tych czasach nie korzystano tak często z “taniej bandery”

Zbudowano je w japońskiej stoczni Kobe Shipyard. Bełchatów zwodowano 27 lipca 1976 roku i wprowadzono do eksploatacji 29/30 listopada. Turoszów zwodowano 18 października 1976 roku i wprowadzono do eksploatacji 28 stycznia 1977 roku.

Bełchatów zezłomowano w 2002 roku, do tego czasu cały czas pływał w ramach polskich firm, chociaż pod różnymi banderami. Turoszów swój los zakończył w 1998 roku.

Podsumowanie

Na koniec dla porównania kilka informacji na temat innych statków. Pierwszy polski statek handlowy zbudowany po wojnie, Sołdek miał 87 metrów długości i tonaż 2570 DWT. Jego załogę stanowiło 28 marynarzy, a maszyny parowe na jego pokładzie rozpędzały go do 9,5 węzła.

SS Sołdek w Gdańku (fot. Michał Banach)

SS Sołdek w Gdańku (fot. Michał Banach)

Największym zbiornikowcem na świecie jaki kiedykolwiek zbudowano jest Seawise Giant o długości 458 metrów i nośności 647 955 DWT. Statek może być bardziej znany pod nazwą Jahre Viking. Swoją służbę zakończył w 2009 roku, po 28 latach eksploatacji.

Jahre Viking - największy zbiornikowiec na świecie. Łupina obok ma zapewne standardowe rozmiary około 200 metró długości...

Jahre Viking – największy zbiornikowiec na świecie. Łupina obok ma zapewne standardowe rozmiary około 200 metrów długości…

Największym kontenerowcem świata jest natomiast zbudowany w 2015 roku MSC Oscar o długości 395 metrów.

Największym masowcem na świecie jest Vale Brasil, zwodowany w 2011 roku. Ma 362 metry długości i tonaż 402 347 DWT. Przejął on pałeczkę pierwszeństwa od masowca Berge Stahl, zwodowanego w 1986 roku. Ma on 343 metry długości i tonaż 364 767 DWT.

MSC Oscar - największy kontenerowiec na świecie

MSC Oscar – największy kontenerowiec na świecie

1 2 3
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.