Początek roku to nie tylko doskonała okazja do podsumowań, ale także różnych prognoz. Jakie trendy będą dominowały przez najbliższe dwanaście miesięcy, które pojęcia warto poznać i jakie czekają nas zmiany? W skrócie – co będzie modne w 2019 roku?
Ekologia na topie
Już w 2018 roku można było zaobserwować wyraźny wzrost znaczenia jakości produktów. Współcześni konsumenci zdają się powoli rezygnować z udogodnień kultury masowej. Analitycy sporo mówią o trendzie „less is more” – dla kupujących (zwłaszcza tych wywodzących się ze społeczeństw rozwiniętych lub rozwijających się) coraz więcej znaczą autentyczność i różnorodność, a nie ilość. Stąd rosnące zainteresowanie produktami rzemieślniczymi i lokalnymi.

Według przewidywań, w 2019 roku konsumenci zaczną też przywiązywać coraz większą uwagę do ekologii. Na popularności zyskają produkty eko – nie tylko napoje, smakołyki czy kosmetyki, ale także ubrania. Tę potrzebę zdają się dostrzegać również duże przedsiębiorstwa odzieżowe. Polski potentat z tej branży, LPP S.A., już w kolekcji premium jesień/zima 2018 zaprezentował 40% ubrań wykonanych w całości z ekologicznych materiałów, a na tym nie koniec. Wedle zapowiedzi, liczba ekologicznych produktów w tej firmie rodzinnej ma zwiększyć się w ciągu roku o kilkadziesiąt procent!
Duże zainteresowanie ekologią widać również u mniejszych krajowych marek – ostatnio dużo mówiło się o PIÑANA BAG, która sprzedaje torebki wykonane z resztek ananasów, a właściwie z włókien z liści tego owocu.

Wypożyczanie jest trendy
Zgodnie z zapowiedziami masowa konsumpcja odchodzi do lamusa. Konsumenci nie tylko są coraz bardziej wymagający, ale również rozsądniej podchodzą do swoich wydatków. Według analityków w ostatnich latach kupowaliśmy więcej ubrań niż jeszcze 15 lat temu, co spowodowało, że coraz więcej osób zaczęło zastanawiać się nad swoimi wydatkami. Do łask powróciły second-handy i sklepy z odzieżą używaną, ale także komisy umożliwiające… wypożyczenia ubrań!
Choć zwyczaj ten nie budzi jeszcze w Polsce dużego zainteresowania, to za Oceanem sklepy oferujące taką opcję przeżywają renesans. Widoczne jest to w przypadku drogich wieczorowych kreacji i luksusowych sukienek – wydanie kilkuset dolarów na kreację, którą założy się tylko raz, przestało być atrakcyjne dla wielu osób (nawet tych, które na to stać).

Ten trend widoczny jest także w przypadku leasingów aut czy sportowych rowerów. Sporo konsumentów decyduje się również na wypożyczanie samochodów – zwłaszcza gdy na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej lub porusza się pieszo czy za pomocą jednośladów. Takie działania wynikają nie tylko z oszczędności, ale również ze zmiany podejścia – kupujący chcą mieć realny wpływ na poprawę kondycji środowiska.
Plastik to faux pas
Zapoczątkowany jeszcze w poprzednim roku trend LifeAfterPlastic będzie mieć kontynuację w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Działania aktywistów i alarmujące raporty uświadomiły części społeczeństwa, jak zły wpływ na planetę ma ten surowiec. Wzrost świadomości zaowocował spektakularnymi akcjami dużych marek:
- McDonald’s zobowiązał się do wycofania ze swojej oferty plastikowych słomek – w styczniu w Polsce w wybranych lokalach sieci testowane były już słomki wykonane w całości z ekologicznych materiałów.
- Szwedzka IKEA zdecydowała się na wycofanie plastiku jednorazowego – do 2020 roku ze stołówek pracowniczych i restauracji marki mają zniknąć plastikowe słomki, worki na śmieci i worki do zamrażarek. Przy sklepach mają pojawić się również punkty ładowania pojazdów, a w bistro wegetariańskie hot-dogi.
- LPP nie tylko produkuje coraz więcej ubrań z ekologicznych materiałów, ale również wspiera ideę recyklingu. Zamówienia online ze sklepów Reserved i Mohito wysyłane są do klientów w opakowaniach wykonanych z kartonów poddanych recyklingowi.
- Starbucks ogłosił, że do 2020 roku wycofa plastikowe słomki ze swoich kawiarni na całym świecie. Marka obecnie zużywa ok. miliarda słomek rocznie. W użyciu pozostaną plastikowe wieczka, jednak będą profilowane w taki sposób, by nie było konieczne użycie słomek. Według zapowiedzi, do napojów mogą być dodawane również słomki z innego tworzywa niż plastik.
- Carlsberg planuje rezygnację z plastikowych uchwytów do sześciopaków – puszki będą sklejane. Pomysł ma być testowany na rynku brytyjskim.

Czas wegetarianizmu
Większa dbałość o środowisko nie pozostanie bez wpływu na gastronomię. Już w 2018 roku można było zaobserwować, że wielu konsumentów dostrzegło prozdrowotne właściwości roślinnych produktów. Według raportu aplikacji Uber Eats w poprzednich dwunastu miesiącach największą popularnością (czyli wyszukiwalnością wśród użytkowników) cieszyły się takie przysmaki jak:
- Tofu
- Hummus
- Pho
- Potrawa wegańska
- Czosnek
- Seitan
- Tahini
- Kimchi
- Miso
- Orzech kokosowy
Dalsza część analizy przewiduje też trendy żywnościowe na 2019 rok. Według nich w restauracjach i bistrach rządzić będą:
- jadalne kwiaty (np. kwiaty ogórecznika)
- hem (substytut mięsa)
- seitan (substytut mięsa z glutenu pszenicznego)
- żywność i napoje na bazie konopi
- manakeesh (tzw. arabska pizza)
Według zapowiedzi analityków mieszkańcy Europy i Ameryki coraz chętniej będą próbować orientalnych smaków, zwłaszcza tych z Afryki. W dalszym ciągu zyskiwać będzie idea zero waste, a w restauracjach mają częściej pojawiać się stoliki dla osób, które preferują jedzenie w pojedynkę.

Jak widać rok 2019 stoi pod znakiem ekologii i bardziej świadomego podejścia do klientów. Nie oznacza to jednak całkowitego odejścia od trendów zapoczątkowanych w poprzednim roku. W sektorze beauty wciąż dużym zainteresowaniem cieszyć się będą wyraziste kolory kosmetyków (choć wyraźnie zauważalna będzie coraz większa liczba kosmetyków eko), w gastronomii dania i produkty kuchni azjatyckiej, a w handlu zakupy internetowe.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.