Początek roku to nie tylko doskonała okazja do podsumowań, ale także różnych prognoz. Jakie trendy będą dominowały przez najbliższe dwanaście miesięcy, które pojęcia warto poznać i jakie czekają nas zmiany? W skrócie – co będzie modne w 2019 roku?

Ekologia na topie

Już w 2018 roku można było zaobserwować wyraźny wzrost znaczenia jakości produktów. Współcześni konsumenci zdają się powoli rezygnować z udogodnień kultury masowej. Analitycy sporo mówią o trendzie „less is more” – dla kupujących (zwłaszcza tych wywodzących się ze społeczeństw rozwiniętych lub rozwijających się) coraz więcej znaczą autentyczność i różnorodność, a nie ilość. Stąd rosnące zainteresowanie produktami rzemieślniczymi i lokalnymi.

Ekologia dotarła również do branży modowej
Ekologia dotarła również do branży modowej

Według przewidywań, w 2019 roku konsumenci zaczną też przywiązywać coraz większą uwagę do ekologii. Na popularności zyskają produkty eko – nie tylko napoje, smakołyki czy kosmetyki, ale także ubrania. Tę potrzebę zdają się dostrzegać również duże przedsiębiorstwa odzieżowe. Polski potentat z tej branży, LPP S.A., już w kolekcji premium jesień/zima 2018 zaprezentował 40% ubrań wykonanych w całości z ekologicznych materiałów, a na tym nie koniec. Wedle zapowiedzi, liczba ekologicznych produktów w tej firmie rodzinnej ma zwiększyć się w ciągu roku o kilkadziesiąt procent!

Duże zainteresowanie ekologią widać również u mniejszych krajowych marek – ostatnio dużo mówiło się o PIÑANA BAG, która sprzedaje torebki wykonane z resztek ananasów, a właściwie z włókien z liści tego owocu.

Coraz większą popularnością zaczynają cieszyć się ubrania wykonane z ekologicznych materiałów
Coraz większą popularnością zaczynają cieszyć się ubrania wykonane z ekologicznych materiałów

Wypożyczanie jest trendy

Zgodnie z zapowiedziami masowa konsumpcja odchodzi do lamusa. Konsumenci nie tylko są coraz bardziej wymagający, ale również rozsądniej podchodzą do swoich wydatków. Według analityków w ostatnich latach kupowaliśmy więcej ubrań niż jeszcze 15 lat temu, co spowodowało, że coraz więcej osób zaczęło zastanawiać się nad swoimi wydatkami. Do łask powróciły second-handy i sklepy z odzieżą używaną, ale także komisy umożliwiające… wypożyczenia ubrań!

Choć zwyczaj ten nie budzi jeszcze w Polsce dużego zainteresowania, to za Oceanem sklepy oferujące taką opcję przeżywają renesans. Widoczne jest to w przypadku drogich wieczorowych kreacji i luksusowych sukienek – wydanie kilkuset dolarów na kreację, którą założy się tylko raz, przestało być atrakcyjne dla wielu osób (nawet tych, które na to stać).

Rok 2019 będzie bez wątpienia "rokiem sharingu", czyli wszelkiego rodzaju wypożyczalni rowerów, samochodów oraz nawet ubrań
Rok 2019 będzie bez wątpienia „rokiem sharingu”, czyli wszelkiego rodzaju wypożyczalni rowerów, samochodów oraz nawet ubrań

Ten trend widoczny jest także w przypadku leasingów aut czy sportowych rowerów. Sporo konsumentów decyduje się również na wypożyczanie samochodów – zwłaszcza gdy na co dzień korzysta z komunikacji miejskiej lub porusza się pieszo czy za pomocą jednośladów. Takie działania wynikają nie tylko z oszczędności, ale również ze zmiany podejścia – kupujący chcą mieć realny wpływ na poprawę kondycji środowiska.

Plastik to faux pas

Zapoczątkowany jeszcze w poprzednim roku trend LifeAfterPlastic będzie mieć kontynuację w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Działania aktywistów i alarmujące raporty uświadomiły części społeczeństwa, jak zły wpływ na planetę ma ten surowiec. Wzrost świadomości zaowocował spektakularnymi akcjami dużych marek:

  • McDonald’s zobowiązał się do wycofania ze swojej oferty plastikowych słomek – w styczniu w Polsce w wybranych lokalach sieci testowane były już słomki wykonane w całości z ekologicznych materiałów.
  • Szwedzka IKEA zdecydowała się na wycofanie plastiku jednorazowego – do 2020 roku ze stołówek pracowniczych i restauracji marki mają zniknąć plastikowe słomki, worki na śmieci i worki do zamrażarek. Przy sklepach mają pojawić się również punkty ładowania pojazdów, a w bistro wegetariańskie hot-dogi.
  • LPP nie tylko produkuje coraz więcej ubrań z ekologicznych materiałów, ale również wspiera ideę recyklingu. Zamówienia online ze sklepów Reserved i Mohito wysyłane są do klientów w opakowaniach wykonanych z kartonów poddanych recyklingowi.
  • Starbucks ogłosił, że do 2020 roku wycofa plastikowe słomki ze swoich kawiarni na całym świecie. Marka obecnie zużywa ok. miliarda słomek rocznie. W użyciu pozostaną plastikowe wieczka, jednak będą profilowane w taki sposób, by nie było konieczne użycie słomek. Według zapowiedzi, do napojów mogą być dodawane również słomki z innego tworzywa niż plastik.
  • Carlsberg planuje rezygnację z plastikowych uchwytów do sześciopaków – puszki będą sklejane. Pomysł ma być testowany na rynku brytyjskim.
Olbrzymia ilość plastikowych odpadów sprawia, że kolejne firmy zaczynają rezygnować z wykorzystania tego surowca
Olbrzymia ilość plastikowych odpadów sprawia, że kolejne firmy zaczynają rezygnować z wykorzystania tego surowca

Czas wegetarianizmu

Większa dbałość o środowisko nie pozostanie bez wpływu na gastronomię. Już w 2018 roku można było zaobserwować, że wielu konsumentów dostrzegło prozdrowotne właściwości roślinnych produktów. Według raportu aplikacji Uber Eats w poprzednich dwunastu miesiącach największą popularnością (czyli wyszukiwalnością wśród użytkowników) cieszyły się takie przysmaki jak:

  1. Tofu
  2. Hummus
  3. Pho
  4. Potrawa wegańska
  5. Czosnek
  6. Seitan
  7. Tahini
  8. Kimchi
  9. Miso
  10. Orzech kokosowy

Dalsza część analizy przewiduje też trendy żywnościowe na 2019 rok. Według nich w restauracjach i bistrach rządzić będą:

  • jadalne kwiaty (np. kwiaty ogórecznika)
  • hem (substytut mięsa)
  • seitan (substytut mięsa z glutenu pszenicznego)
  • żywność i napoje na bazie konopi
  • manakeesh (tzw. arabska pizza)

Według zapowiedzi analityków mieszkańcy Europy i Ameryki coraz chętniej będą próbować orientalnych smaków, zwłaszcza tych z Afryki. W dalszym ciągu zyskiwać będzie idea zero waste, a w restauracjach mają częściej pojawiać się stoliki dla osób, które preferują jedzenie w pojedynkę.

Moda na wegetarianizm nie przemija, głównie dzięki coraz większej liczbie produktów, które mogą być substytutem mięsa
Moda na wegetarianizm nie przemija, głównie dzięki coraz większej liczbie produktów, które mogą być substytutem mięsa

Jak widać rok 2019 stoi pod znakiem ekologii i bardziej świadomego podejścia do klientów. Nie oznacza to jednak całkowitego odejścia od trendów zapoczątkowanych w poprzednim roku. W sektorze beauty wciąż dużym zainteresowaniem cieszyć się będą wyraziste kolory kosmetyków (choć wyraźnie zauważalna będzie coraz większa liczba kosmetyków eko), w gastronomii dania i produkty kuchni azjatyckiej, a w handlu zakupy internetowe.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.