W lutym tego roku minęło 25 lat od pierwszej prezentacji Mazdy Mx-5 na Chicago Auto Show. Samochód stał się przez to oczywiście znacznie fajniejszy i powoli można zacząć uważać go już za Japanese Nostalgic Car. Ze względu na mój dosyć duży związek emocjonalny z tym modelem uznałem, że przydałby się jakiś wpis na jego temat.

Oczywiście, mógłbym napisać o tym, jak panowie o skośnych oczach kombinowali jak zrobić, aby skok dźwigni zmiany biegów wynosił 50 mm i przez ile studiów projektowych przechodził prototyp, jednak są to informacje, które ze względu na rocznicę są ostatnio dość często opisywane. W dodatku prawdopodobnie okazałyby się dość nudne dla znacznej większości. W zamian postanowiłem więc przygotować listę najciekawszych konwersji tego japońskiego roadstera.

Na samym początku należy zaznaczyć, że kultura motoryzacyjna w Japonii, skąd pochodzi część przedstawionych poniżej konwersji, wygląda znacznie inaczej niż w Europie. Śledząc różnego rodzaju strony internetowe i blogi zauważyłem, że właściwie nie występuje tam coś takiego jak przesada i poczucie złego smaku. Japończycy modyfikują wszystko i na wszystkie możliwe sposoby, czerpiąc przy tym inspiracje nie tylko ze świata motoryzacji ale też mangi (itasha), transformersów i robotów (dekotora i vanzoku) i ogólnie wszystkiego co przyjdzie im do głowy. Co prawda przedstawione poniżej przykłady nie powinny nikogo obrażać ani oburzać, mimo to wolałem jednak ostrzec oemowych purystów.

Pit Crew Roadster

Pit Crew Roadster (www.drivingspecna.blogspot.com)

Pit Crew Roadster (www.drivingspecna.blogspot.com)

Zestaw składający się z części przedniej, obejmującej zderzak, łączący się z błotnikami i zastępujący miejsce, gdzie oryginalnie znajdowały się podnoszone światła, oraz tylnej, obejmującej cały pas tylny samochodu. Przód przeprojektowany jest w sposób nawiązujący do lat 60-tych (inspiracje widoczne są m.in w Ginettcie G4 i Vw Karmannn-Ghia) i przywodzi na myśl samochody wyścigowe. Być może reflektory są umieszczone trochę za nisko i szeroko a cały przód jest trochę zbyt długi, przypominając trochę Sida z Epoki Lodowcowej, ogólnie wygląda to jednak dość spójnie i estetycznie. Trochę gorzej jest z tyłem, inspirowanym bardziej MGB albo Midgetem, który ze światłami ustawionymi w pionie wygląda zbyt statecznie i mało sportowo. Ogólnie rzecz biorąc, Pit Crew może wyglądać bardzo dobrze, zwłaszcza jeśli zmieni się w nim kilka detali takich jak lusterka, fotele, doda rollbar i drewnianą kierownicę. Można wtedy uznać samochód za jakiegoś nieznanego i hipsterskiego roadstera z lat 60-tych. Zestaw był produkowany do wersji NA i NB czyli modeli od 1989 do 2005 roku. Niestety strona producenta nie podaje żadnych informacji na temat obecnej produkcji tego zestawu. Dla chętnych pozostaje więc przeczesywanie japońskich i brytyjskich portali aukcyjnych, od początku trzeba jednak zaznaczyć, że ceny mogą być wyższe niż niejednej kompletnej Mx-5.

Pit Crew Roadster (www.drivingspecna.blogspot.com)

Pit Crew Roadster (www.drivingspecna.blogspot.com)

Hiroshi Roadster i Ryu-hi (Roadster Garage)

Hiroshi Roadster (www.roadstergarage.jp)

Hiroshi Roadster (www.roadstergarage.jp)

Hiroshi Roadster to konwersja zbliżająca wyglądem Mazdę do Toyoty 2000 GT Roadster pochodząca od firmy Roadster Garage. Co ciekawe, oryginalny samochód powstał w 2 sztukach na potrzeby filmu Żyje się tylko dwa razy, a powodem jego powstania był wzrost Seana Connery. Otóż pan Connery okazał się zbyt wysoki i Toyota musiała w trymiga pociąć 2 samochody i zrobić z przygotowanych coupe wersje cabrio. Powracając jednak do samego Hiroshi Roadstera to trzeba przyznać, że samochód wygląda dość przyzwoicie. Przebudowa obejmuje niemal wszystkie elementy nadwozia (Mx-5 można rozpoznać przede wszystkim po ramce szyby) a za dopłatą zmienione może być też wnętrze pojazdu. Zarzucić można mu głównie zbyt krótki przód w porównaniu do oryginału, jednak producent przygotował też model z wydłużonym o 33 cm rozstawem osi. Co prawda samochód bardziej przypomina wtedy prawdziwą Toyote 2000 GT Roadster, za to jego cena rośnie (nie licząc naszej bazowej Mx-5) z 2 900 000 jenów (ok. 88 000 zł) do 4 800 000 jenów (ok. 144 000 zł). Jeszcze więcej firma liczy sobie za także oparty na Maździe Mx-5 pierwszej generacji model coupe – według strony internetowej Roadster Garage trzeba zapłacić za niego 8 800 000 jenów (ok. 265 000 zł)!

Hiroshi Roadster z wydłużonym rozstawem osi (www.roadstergarage.jp)

Hiroshi Roadster z wydłużonym rozstawem osi (www.roadstergarage.jp)

Zoom Engineering

Zoom Engineering (www.zoom-eng.com)

Zoom Engineering (www.zoom-eng.com)

Zoom Engineering to kolejna japońska (a jakże!) firma, produkująca zestawy do transformacji Mx-5 w brytyjską klasykę lat 60-tych. Produkowane były elementy pozwalające na upodobnienie samochodu do Austina Healeya Sprite lub Lotusa Elana. Do wyboru są zderzaki z szeroką listwą – przedni bez zintegrowanych świateł pozycyjnych, za to z okrągłymi kierunkowskazami umieszczonymi po bokach grilla, i tylny – trochę krótszy i bardziej ścięty niż standardowy. Producent oferuje też reflektory nadające pojazdowi wygląd żaby, zmodyfikowane tylne światła oraz ciekawe koła z nakrętką centralną i hardtop znacznie postarzający samochód. Szczególnie zachęcająco wygląda chromowana klapka wlewu paliwa, bardzo popularna w Miatach modyfikowanych w USA.

Zoom Engineering (www.zoom-eng.com)

Zoom Engineering (www.zoom-eng.com)