SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Myśliwiec Jakowlew Jak-25
    Jakowlew Jak-25 - zapomniany myśliwiec
    Jakowlew Jak-25 - zapomniany myśliwiec
    Artykuły

    Myśliwiec Jakowlew Jak-25

    Michał BanachBy Michał Banach15 grudnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany na początku lat 50. myśliwiec przechwytujący Jakowlew Jak-25 był pierwszym radzieckim myśliwcem przeznaczonym do obrony rozległych, zwłaszcza wschodnich obszarów ZSRR. Maszyna pozostała jednak w cieniu równolegle wprowadzanych do służby myśliwców MiG i szybko stałą się przestarzała.

    W sierpniu 1951 roku radzieckie władze zleciły opracowanie nowego typu myśliwca przechwytującego, który miał być wyposażony w radar Sokół, a jego głównym zadaniem miało być ochranianie rozległych obszarów ZSRR zwłaszcza w wschodniej części kraju. W tej części kraju nie instalowano stanowisk obrony przeciwlotniczej, ponieważ obszar ten był zbyt rozległy. Prace nad samolotem prowadzono w biurze konstrukcyjnym Jakowlewa OKB-115. Przebiegały one bardzo sprawnie, dzięki czemu oblot prototypu o oznaczeniu fabrycznym Jak-120 miał miejsce już 19 czerwca 1952 roku. Za sterami zasiadł W. Wołkow.

    Jakowlew Jak-25
    Jakowlew Jak-25

    Po próbach zakładowych, samolot skierowano na próby państwowe, które przebiegły sprawnie i bez większych problemów, dzięki czemu  zakończono je latem 1953 roku, a 8 września 1953 roku podjęto decyzję o skierowaniu samolotu do produkcji seryjnej pod oznaczeniem Jak-25. W tym czasie samolot technicznie był w finalnej konfiguracji, ale nie posiadał docelowego radaru, który wprowadzono dopiero po rozpoczęciu produkcji seryjnej (w wersji Jak-25M). Pierwsze myśliwce Jak-25 wyposażono więc tymczasowo w radar RP-1D Izumrud.

    Jak-25 miał 10,96 m długości i 15,66 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 10 045 kg. Napęd stanowiły dwa silniki turboodrzutowe RD-5A-5 zapewniające prędkość maksymalną 1090 km/h i zasięg 2700 kg. Uzbrojenie samolotu składało się z dwóch działek N-37Ł kalibru 37mm z zapasem 50 nabojów każde. Załoga liczyła 2 osoby.

    Jakowlew Jak-25
    Jakowlew Jak-25

    Maszyna miała prostą konstrukcję i była łatwa w pilotażu. Jedyną wadą jaką wykryto były liczne usterki silników spowodowane zasysaniem przez nie kamieni i różnych obiektów leżących na pasie startowym, co doprowadzało do ich uszkadzania. Eksploatacja samolotów Jak-25 nie była zbyt efektowna, ponieważ samoloty te nie wzięły udział w żadnej operacji wojskowej (wykorzystano je jedynie kilka razy do przechwytywania balonów szpiegowskich. W 1963 roku rozpoczęto ich stopniowe wycofywanie z jednostek liniowych, a ostatnia maszyna została wycofana w 1967 roku. Część maszyn wycofywanych z służby przerabiano na latające cele.

    Na bazie Jaka-25 opracowano wiele projektów maszyn specjalistycznych, ale ostatecznie do eksploatacji weszły dwie z nich – Jak-25R, czyli samolot rozpoznawczy, w którym zamiast radaru w nosie umieszczono stanowiska obserwatora oraz aparaty fotograficzne, oraz Jak-25RW, czyli wysokościowy samolot rozpoznawczy. O ile zbudowano tylko 10 maszyn w wersji R, wersja RW powstała w aż 155 egzemplarzach.

    Jakowlew Jak-25
    Jakowlew Jak-25

    Samolot miał zdecydowanie inną konstrukcję, ponieważ zmieniono układ skrzydeł, które miały aż 23,4 m rozpiętości i zamocowane były w górnej części kadłuba. Zainstalowano również mocniejsze silniki R-11W-300, pozwalające na osiągnięcie pułapu 20 500 m, prędkość maksymalną 870 km/h oraz zasięg 3500 km. Wersja ta wzbiła się w powietrze w 1959 roku i pozostawała w eksploatacji do lat 70.

    Głównym powodem szybkiego wycofania z służby Jaków-25 było słabe uzbrojenie i radar. Podejmowano próby zaprojektowania lepiej uzbrojonych wersji, ale żadna nie weszła do eksploatacji. Jak-25 w porównaniu do MiG-ów 15 i 17 był konstrukcją o mniejszym potencjale modernizacyjnym. Doświadczenie z eksploatacji Jaków-25 wykorzystano do opracowania kolejnych myśliwców o podobnym przeznaczeniu.

    Jakowlew Jak-25
    Jakowlew Jak-25
    Jakowlew Jak-25RW
    Jakowlew Jak-25RW
    Jakowlew Jak-25 (fot. Pavel Adzhigildaev/Wikimedia Commons)
    Jakowlew Jak-25 (fot. Pavel Adzhigildaev/Wikimedia Commons)
    Jakowlew Jak-25 (fot. Maarten/Wikimedia Commons)
    Jakowlew Jak-25 (fot. Maarten/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRomantyczne zaręczyny w Sopocie
    Next Article TP-82 – kosmiczny pistolet
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.