Zaprojektowany na początku lat 50. myśliwiec przechwytujący Jakowlew Jak-25 był pierwszym radzieckim myśliwcem przeznaczonym do obrony rozległych, zwłaszcza wschodnich obszarów ZSRR. Maszyna pozostała jednak w cieniu równolegle wprowadzanych do służby myśliwców MiG i szybko stałą się przestarzała.

W sierpniu 1951 roku radzieckie władze zleciły opracowanie nowego typu myśliwca przechwytującego, który miał być wyposażony w radar Sokół, a jego głównym zadaniem miało być ochranianie rozległych obszarów ZSRR zwłaszcza w wschodniej części kraju. W tej części kraju nie instalowano stanowisk obrony przeciwlotniczej, ponieważ obszar ten był zbyt rozległy. Prace nad samolotem prowadzono w biurze konstrukcyjnym Jakowlewa OKB-115. Przebiegały one bardzo sprawnie, dzięki czemu oblot prototypu o oznaczeniu fabrycznym Jak-120 miał miejsce już 19 czerwca 1952 roku. Za sterami zasiadł W. Wołkow.

Jakowlew Jak-25
Jakowlew Jak-25

Po próbach zakładowych, samolot skierowano na próby państwowe, które przebiegły sprawnie i bez większych problemów, dzięki czemu  zakończono je latem 1953 roku, a 8 września 1953 roku podjęto decyzję o skierowaniu samolotu do produkcji seryjnej pod oznaczeniem Jak-25. W tym czasie samolot technicznie był w finalnej konfiguracji, ale nie posiadał docelowego radaru, który wprowadzono dopiero po rozpoczęciu produkcji seryjnej (w wersji Jak-25M). Pierwsze myśliwce Jak-25 wyposażono więc tymczasowo w radar RP-1D Izumrud.

Jak-25 miał 10,96 m długości i 15,66 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 10 045 kg. Napęd stanowiły dwa silniki turboodrzutowe RD-5A-5 zapewniające prędkość maksymalną 1090 km/h i zasięg 2700 km. Uzbrojenie samolotu składało się z dwóch działek N-37Ł kalibru 37mm z zapasem 50 nabojów każde. Załoga liczyła 2 osoby.

Jakowlew Jak-25
Jakowlew Jak-25

Maszyna miała prostą konstrukcję i była łatwa w pilotażu. Jedyną wadą jaką wykryto były liczne usterki silników spowodowane zasysaniem przez nie kamieni i różnych obiektów leżących na pasie startowym, co doprowadzało do ich uszkadzania. Eksploatacja samolotów Jak-25 nie była zbyt efektowna, ponieważ samoloty te nie wzięły udział w żadnej operacji wojskowej (wykorzystano je jedynie kilka razy do przechwytywania balonów szpiegowskich. W 1963 roku rozpoczęto ich stopniowe wycofywanie z jednostek liniowych, a ostatnia maszyna została wycofana w 1967 roku. Część maszyn wycofywanych z służby przerabiano na latające cele.

Na bazie Jaka-25 opracowano wiele projektów maszyn specjalistycznych, ale ostatecznie do eksploatacji weszły dwie z nich – Jak-25R, czyli samolot rozpoznawczy, w którym zamiast radaru w nosie umieszczono stanowiska obserwatora oraz aparaty fotograficzne, oraz Jak-25RW, czyli wysokościowy samolot rozpoznawczy. O ile zbudowano tylko 10 maszyn w wersji R, wersja RW powstała w aż 155 egzemplarzach.

Jakowlew Jak-25
Jakowlew Jak-25

Samolot miał zdecydowanie inną konstrukcję, ponieważ zmieniono układ skrzydeł, które miały aż 23,4 m rozpiętości i zamocowane były w górnej części kadłuba. Zainstalowano również mocniejsze silniki R-11W-300, pozwalające na osiągnięcie pułapu 20 500 m, prędkość maksymalną 870 km/h oraz zasięg 3500 km. Wersja ta wzbiła się w powietrze w 1959 roku i pozostawała w eksploatacji do lat 70.

Głównym powodem szybkiego wycofania z służby Jaków-25 było słabe uzbrojenie i radar. Podejmowano próby zaprojektowania lepiej uzbrojonych wersji, ale żadna nie weszła do eksploatacji. Jak-25 w porównaniu do MiG-ów 15 i 17 był konstrukcją o mniejszym potencjale modernizacyjnym. Doświadczenie z eksploatacji Jaków-25 wykorzystano do opracowania kolejnych myśliwców o podobnym przeznaczeniu.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×