SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read678 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read678 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read84 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read177 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » MV Royal Iris – zapomniany wrak z Woolwich
    Artykuły

    MV Royal Iris – zapomniany wrak z Woolwich

    Michał BanachBy Michał Banach8 kwietnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    MV Royal Iris - zapomniany wrak z Woolwich
    MV Royal Iris - zapomniany wrak z Woolwich
    W Londynie, niedaleko Woolwich nad Tamizą przy jednym z nabrzeży stoi na wpół zatopiony wrak promu MV Royal Iris. Jednostka zbudowana w 1950 roku miała zyskać nowe życie, ale z powodu zapomnienia i braku konserwacji zatonęła przy nabrzeżu.

    Prom zbudowano w stoczni William Denny and Brothers W Dumbarton w Szkocji. Wodowanie miało miejsce 8 grudnia 1950 roku, a do służby jednostka weszła w maju 1951 roku. W momencie wejścia do służby statek miał tonaż 1234 BRT i długość 48,5 m. Napęd stanowiły 4 sześciocylindrowe silniki diesla, zapewniające prędkość maksymalną 12 węzłów. Teoretycznie prom miał zabierać maksymalnie 2296 pasażerów (sic!) przy rejsach transportowych i 1000 przy rejsach wycieczkowych.

    MV Royal Iris (fot. Robkam/Wikimedia Commons)
    MV Royal Iris (fot. Robkam/Wikimedia Commons)

    Wyposażenie promu było bardzo ciekawe jak na tak niepozorną jednostkę. Pasażerowie mieli do dyspozycji salę balową z parkietem i sceną, bufet, bar i dwa salony. Jednostka otrzymała nazwę MV Royal Iris.

    Początek eksploatacji promu był niezbyt ciekawy, za wyjątkiem incydentu do jakiego doszło 7 września 1951 roku, gdy MV Royal Iris zderzyła się z holowanym do stoczni złomowej pancernikiem HMS Duke of York. Kilka osób zostało rannych, a jednostka nieznacznie uszkodzona, ale po naprawach wróciła do służby.

    MV Royal Iris (fot. Paul W/Wikimedia Commons)
    MV Royal Iris (fot. Paul W/Wikimedia Commons)

    W kolejnych latach prom zmieniał właścicieli, ale wykorzystywano go głównie do regularnych rejsów wycieczkowych, w trakcie których organizowano występy i koncerty dla pasażerów. W latach 90. rozpoczęto modernizację promów, które wykorzystywano równolegle z MV Royal Iris. Mający 40 lat prom nie został jednak objęty podobnymi pracami, ponieważ uznano, że ich koszt jest zbyt duży. Wysłużony prom został więc wycofany z eksploatacji 12 stycznia 1991 roku. Pod koniec roku, w listopadzie prom sprzedano firmie, która miała przebudować go na pływający klub nocny i restaurację z centrum konferencyjnym.

    Przez kolejne lata plany dalszego wykorzystania promu odkładano i zmieniano, a jednostka została z czasem pozostawiona własnemu losowi. Kolejne firmy próbowały pozyskać prom aby przywrócić go do służby, ale żadne z planów nie zostały zrealizowane. W 2002 roku MV Royal Iris przeholowano do Londynu i zacumowano przy nabrzeżu w Woolwich na Tamizie.

    6 lutego 2010 roku lokalne władze otrzymały informację, że jednostka leży częściowo zatopiona przy nabrzeżu. Po oględzinach wraku uznano, że na pokładzie promu zamieszkali squattersi oraz, że produkowano tam narkotyki. Proceder ten mógł trwać przez długi czas i mógł mieć wpływ na zatonięcie promu. Wraku nie podniesiono, pozostawiając go własnemu losowi, przez co doszło do kolejnych uszkodzeń. Chociaż istniały pomysły uratowania promu, nie zrealizowano ich z powodu kosztów. Obecnie wrak dalej znajduje się przy nabrzeżu i raczej już nigdy nie wróci do służby w żadnej roli.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleCurtiss-Wright Aircar 2500 – samochód-poduszkowiec
    Next Article Obiekt 279 – UFO-tank
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    29 marca 20231 Min Read293 Views

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    2 marca 20236 Mins Read1K Views

    8 najstarszych pływających statków pasażerskich

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 listopada 20198 Mins Read50 Views

    Ostatni amerykański transatlantyk – SS United States

    Odwiedzając Filadelfię, zwłaszcza przejeżdżając autostradą nr 95, lub odwiedzając Ikeę, w oddali można zauważyć olbrzymi,…

    Artykuły
    10 lipca 20193 Mins Read9 Views

    Jedyny w swoim rodzaju Lincoln Indianapolis Concept (1955)

    Lata 50. przyniosły w Stanach Zjednoczonych wiele zmian w branży motoryzacyjnej. Poszukując nowych możliwości, spora…

    Artykuły
    16 października 20224 Mins Read17 Views

    Ostrawa NATO DAY’s 2022 – relacja

    Kolejne wielkie święto NATO na lotnisku im. Leoše Janáčka w Mosnowie pod Ostrawą w Republice…

    Artykuły
    19 sierpnia 20173 Mins Read

    Jakie ubezpieczenie pojazdu na wakacje?

    Jeszcze przed wyjazdem na urlop warto odpowiednio zadbać o ubezpieczenie komunikacyjne pojazdu, którym wybieramy się…

    Artykuły
    15 lipca 20223 Mins Read22 Views

    Sport to zdrowie, czyli 4 powody, dla których warto uprawiać sport

    Sport to zdrowie, głosi jedno z przysłów. Jednak dlaczego tak rzadko mamy ochotę uprawiać jakiś…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.