SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • SS Imperator – transatlantyk trzech bander
    • Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni
    • Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji
    • Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność
    • Słusznie zapomniany Northrop XFT
    • Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie
    • Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.
    • Rumuńska fregata Marasesti
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      14 sierpnia 2022

      SS Imperator – transatlantyk trzech bander

      13 sierpnia 2022

      Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

      12 sierpnia 2022

      Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      1 sierpnia 20220

      Powstanie Warszawskie (1944)

      Najnowsze
      14 sierpnia 2022

      SS Imperator – transatlantyk trzech bander

      13 sierpnia 2022

      Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

      12 sierpnia 2022

      Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      11 sierpnia 2022

      Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

      9 sierpnia 2022

      Jaki dron kupić? Wybierz model idealny dla siebie

      5 sierpnia 2022

      Ubezpieczenie paneli fotowoltaicznych – jak się za to zabrać?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 sierpnia 2022

      5 najważniejszych atrakcji Egiptu

      31 lipca 2022

      6 najdroższych potraw na świecie

      30 lipca 2022

      Dania idealne na upały! Co jeść w te najgorętsze dni w roku?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      28 lipca 2022

      Agencja pracy tymczasowej – sprawdź, dlaczego warto z niej korzystać

      13 lipca 2022

      Jak działa kalkulator pożyczki?

      10 lipca 2022

      Szafa chłodnicza. Co warto wiedzieć przed jej zakupem?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » MV Royal Iris – zapomniany wrak z Woolwich
    MV Royal Iris - zapomniany wrak z Woolwich
    MV Royal Iris - zapomniany wrak z Woolwich
    Artykuły

    MV Royal Iris – zapomniany wrak z Woolwich

    Michał BanachBy Michał Banach8 kwietnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    W Londynie, niedaleko Woolwich nad Tamizą przy jednym z nabrzeży stoi na wpół zatopiony wrak promu MV Royal Iris. Jednostka zbudowana w 1950 roku miała zyskać nowe życie, ale z powodu zapomnienia i braku konserwacji zatonęła przy nabrzeżu.

    Prom zbudowano w stoczni William Denny and Brothers W Dumbarton w Szkocji. Wodowanie miało miejsce 8 grudnia 1950 roku, a do służby jednostka weszła w maju 1951 roku. W momencie wejścia do służby statek miał tonaż 1234 BRT i długość 48,5 m. Napęd stanowiły 4 sześciocylindrowe silniki diesla, zapewniające prędkość maksymalną 12 węzłów. Teoretycznie prom miał zabierać maksymalnie 2296 pasażerów (sic!) przy rejsach transportowych i 1000 przy rejsach wycieczkowych.

    MV Royal Iris (fot. Robkam/Wikimedia Commons)
    MV Royal Iris (fot. Robkam/Wikimedia Commons)

    Wyposażenie promu było bardzo ciekawe jak na tak niepozorną jednostkę. Pasażerowie mieli do dyspozycji salę balową z parkietem i sceną, bufet, bar i dwa salony. Jednostka otrzymała nazwę MV Royal Iris.

    Początek eksploatacji promu był niezbyt ciekawy, za wyjątkiem incydentu do jakiego doszło 7 września 1951 roku, gdy MV Royal Iris zderzyła się z holowanym do stoczni złomowej pancernikiem HMS Duke of York. Kilka osób zostało rannych, a jednostka nieznacznie uszkodzona, ale po naprawach wróciła do służby.

    MV Royal Iris (fot. Paul W/Wikimedia Commons)
    MV Royal Iris (fot. Paul W/Wikimedia Commons)

    W kolejnych latach prom zmieniał właścicieli, ale wykorzystywano go głównie do regularnych rejsów wycieczkowych, w trakcie których organizowano występy i koncerty dla pasażerów. W latach 90. rozpoczęto modernizację promów, które wykorzystywano równolegle z MV Royal Iris. Mający 40 lat prom nie został jednak objęty podobnymi pracami, ponieważ uznano, że ich koszt jest zbyt duży. Wysłużony prom został więc wycofany z eksploatacji 12 stycznia 1991 roku. Pod koniec roku, w listopadzie prom sprzedano firmie, która miała przebudować go na pływający klub nocny i restaurację z centrum konferencyjnym.

    Przez kolejne lata plany dalszego wykorzystania promu odkładano i zmieniano, a jednostka została z czasem pozostawiona własnemu losowi. Kolejne firmy próbowały pozyskać prom aby przywrócić go do służby, ale żadne z planów nie zostały zrealizowane. W 2002 roku MV Royal Iris przeholowano do Londynu i zacumowano przy nabrzeżu w Woolwich na Tamizie.

    6 lutego 2010 roku lokalne władze otrzymały informację, że jednostka leży częściowo zatopiona przy nabrzeżu. Po oględzinach wraku uznano, że na pokładzie promu zamieszkali squattersi oraz, że produkowano tam narkotyki. Proceder ten mógł trwać przez długi czas i mógł mieć wpływ na zatonięcie promu. Wraku nie podniesiono, pozostawiając go własnemu losowi, przez co doszło do kolejnych uszkodzeń. Chociaż istniały pomysły uratowania promu, nie zrealizowano ich z powodu kosztów. Obecnie wrak dalej znajduje się przy nabrzeżu i raczej już nigdy nie wróci do służby w żadnej roli.

    Related

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułCurtiss-Wright Aircar 2500 – samochód-poduszkowiec
    Następny artykuł Obiekt 279 – UFO-tank
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    SS Imperator – transatlantyk trzech bander

    14 sierpnia 20223 Mins Read

    HMS Temeraire – pierwszy brytyjski pancernik z barbetami

    24 lipca 20223 Mins Read

    Zapomniany polski samolot pasażerski CSS-12

    23 lipca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    2 sierpnia 20220

    Pechowy lot numer 191

    Przesądy, zwłaszcza te dotyczące liczb na stałe wpisały się w naszą kulturę. Pechowa 13, szczęśliwa…

    Artykuły
    2 sierpnia 20171

    Katastrofa na pokazach lotniczych na lotnisku Skniłów (2002)

    Podczas pokazów lotniczych zorganizowanych 27 lipca 2002 roku na lotnisku Skniłów pod Lwowem doszło do…

    Artykuły
    22 maja 20190

    Zatonięcie rosyjskiego okrętu podwodnego K-141 Kursk (2000)

    Zatonięcie rosyjskiego atomowego okrętu podwodnego K-141 Kursk w sierpniu 2000 roku było jedną z największych…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    14 sierpnia 2022

    SS Imperator – transatlantyk trzech bander

    13 sierpnia 2022

    Kentucky – pierwszy statek oceaniczny w Gdyni

    12 sierpnia 2022

    Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

    11 sierpnia 2022

    Jak obecnie wygląda rynek kart graficznych? Ceny i dostępność

    10 sierpnia 2022

    Słusznie zapomniany Northrop XFT

    Reklama




    Losowe
    Gadgety
    22 września 20170

    4 gadżety detektywistyczne przydatne na co dzień

    Chociaż sprzęt szpiegowski kojarzy nam się przede wszystkim z filmami akcji, to warto wiedzieć, że…

    Artykuły
    28 marca 20200

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    W drugiej połowie lat 40. w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych w Łodzi zaprojektowano samolot LWD Junak…

    Artykuły
    6 września 20160

    Operation Sandy – wystrzelenie rakiety V2 z pokładu lotniskowca

    Po zakończeniu II wojny światowej naukowcy z państw zwycięskich szturmem rzucili się do badania zdobytych…

    Lotnictwo
    2 sierpnia 20150

    Polski MiG-29 na RIAT 2015

    Podczas odbywających się pod koniec lipca pokazów lotniczych RIAT 2015 (Royal International Air Tattoo) w…

    Artykuły
    18 czerwca 20190

    Niesamowite obłoki srebrzyste

    Obłoki srebrzyste to jedno z najbardziej niesamowitych zjawisk atmosferycznych, jakie można zaobserwować na niebie. Chociaż…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.