SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read60 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read149 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read7 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » MV Paul R. Tregurtha – Królowa Wielkich Jezior
    Artykuły

    MV Paul R. Tregurtha – Królowa Wielkich Jezior

    Michał BanachBy Michał Banach31 lipca 2018Updated:4 września 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    MV Paul R. Tregurtha - Królowa Wielkich Jezior
    MV Paul R. Tregurtha - Królowa Wielkich Jezior
    Masowiec MV Paul R. Tregurtha zbudowany w 1981 roku ma 309 m długości i tonaż 36 360 GT, dzierżąc tym samym nieoficjalny tytuł „Królowej Wielkich Jezior” (ang. Queen of the Lakes), przyznawany największym statkom pływającym po Wielkich Jeziorach amerykańskich.

    MV Paul R. Tregurtha (w momencie wodowania jednostka nosiła nazwę MV William J. De Lancey) jest ostatnim z serii 13 masowców o długości 1000 stóp (tzw. thousand footers) zbudowanych w latach 70. i 80. z myślą o służbie na Wielkich Jeziorach. Jest to również ostatni statek zbudowany przez stocznię american Ship Building Company z Lorain w stanie Ohio.

    MV Paul R. Tregurtha (fot. Wikimedia Commons)
    MV Paul R. Tregurtha (fot. Wikimedia Commons)

    Stępkę pod jednostkę położono 12 lipca 1979 roku, wodowanie miało miejsce 4 lutego 1981 roku, a do służby jednostka weszła 25 kwietnia 1981 roku. Ze względu na rozmiar statku, budowano go w dwóch częściach, które wodowano oddzielnie, a następnie połączono. Chociaż MV Paul R. Tregurtha powstał według standardowego projektu, w trakcie prac dokonano drobnych zmian w konstrukcji, przez co jego długość zwiększyła się do 1013 stóp, czyli 309 m. Tym samym masowiec stał się największym statkiem pływającym po Wielkich Jeziorach.

    Jednostka ma tonaż 36 360 GT, co pozwala na zabranie na pokład 69 000 ton rudy żelaza lub 64 000 ton węgla. Napęd stanowią dwa sześciocylindrowe silniki diesla MaK M43C o mocy 8560 KM każdy, zapewniające prędkość 15,5 węzła. Dodatkowo do manewrowania w portach wykorzystywane są dwa pędniki. Oprócz transportu rud i węgla, MV Paul R. Tregurtha może być wykorzystywany do przewożenia pasażerów. W związku z tym jego wnętrze urządzono wyjątkowo nowocześnie jak na masowiec. Wszystkie pokłady i pomieszczenia są klimatyzowane, wprowadzono windy oraz ekskluzywnie urządzone pomieszczenia dla pasażerów.

    MV Paul R. Tregurtha (fot.  Pete Markham/Flickr.com)
    MV Paul R. Tregurtha (fot. Pete Markham/Flickr.com)

    Aby ułatwić załadunek i rozładunek, w ładowni umieszczono taśmociąg o długości 79 m, połączony z włazem na rufie. Pozwala on na rozładunek  10 000 ton rudy żelaza na godzinę, lub 6000 ton węgla na godzinę. Po wejściu do służby MV Paul R. Tregurtha ustanowił kilka rekordów w ilości przewożonych ładunków na Wielkich Jeziorach. Masowiec cały czas pozostaje w eksploatacji

    „Królowa Wielkich Jezior” (ang. Queen of the Lakes)

    Tytuł Królowej Wielkich Jezior nadawany jest nieoficjalnie największym statkom pływającym po Wielkich Jeziorach Amerykańskich. W przeszłości tytuł ten nadawano również najpiękniejszym lub najbardziej wyróżniającym się jednostkom, niekoniecznie największym. Dopiero od lat 40. ograniczono się do przyznawania go jedynie najdłuższym statkom.

    Najczęściej tytuł ten nadawany jest statkom transportowym, masowcom i frachtowcom, ponieważ jednostki pasażerskie kursujące po Wielkich Jeziorach nie należały do zbyt dużych.

    MV Paul R. Tregurtha (fot. U.S. Army Corps of Engineers)
    MV Paul R. Tregurtha (fot. U.S. Army Corps of Engineers)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleRadziecki bombowiec strategiczny Tupolew TB-3
    Next Article Nike Shield i Nike HyperShield – jedne z najbardziej innowacyjnych technologii stosowanych w branży odzieżowej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    16 marca 20233 Mins Read509 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    2 marca 20236 Mins Read1K Views

    8 najstarszych pływających statków pasażerskich

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    I wojna światowa była pierwszym dużym konfliktem zbrojnym w którym okręty podwodne miały swój istotny…

    Artykuły
    12 czerwca 20204 Mins Read23 Views

    USS Galena – jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych

    Podczas wojny secesyjnej zarówno flota Unii jak i Konfederacji wykorzystywały liczne okręty pancerne. Konflikt ten…

    Artykuły
    3 lutego 20172 Mins Read35 Views

    Wartburg 313 Sport – sportowy roadster z NRD

    W 1956 roku w NRD do produkcji wszedł Wartburg 311. Był to typowy samochód osobowy…

    Lotnictwo
    24 kwietnia 20151 Min Read1 Views

    Pierwsze samodzielne tankowanie X-47B

    Bezzałogowe statki powietrzne są dzisiaj obecne praktycznie w większości dużych armii na świecie. Mniejsze bądź…

    Artykuły
    31 stycznia 20193 Mins Read8 Views

    CWL WZ-X – pierwszy polski samolot bojowy

    W początkowym okresie swojego istnienia, Polskie Siły Powietrzne dysponowały głównie zdobycznym sprzętem lotniczym, który z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.