SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » MV Lyubov Orlova – statek widmo
    MV Lyubov Orlova - statek widmo
    MV Lyubov Orlova - statek widmo
    Artykuły

    MV Lyubov Orlova – statek widmo

    Michał BanachBy Michał Banach16 października 2015Updated:15 sierpnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Niektóre statki po prostu nie chcą się poddać. Zamiast dopłynąć do miejsca, w którym zostaną rozebrane „postanawiają” przeżyć ostatnią przygodę. Chociaż to stwierdzenie wydaje się wręcz irracjonalne, często dochodzi do takich sytuacji. Przykładem jest stary rosyjski statek towarowo-pasażerski MV Lyubov Orlova, który w drodze do stoczni złomowej zerwał się z holu w 2013 roku i ślad po nim zaginął.

    Arktyczny statek pasażerski

    MV Lyubov Orlova był jednym z 8 statków towarowo-pasażerskich zbudowanych w Jugosławii w latach 70. na zamówienie ZSRR. Cechą charakterystyczną jednostek określanych jako typ Yermolova (w latach 90. rosyjskie nazwy statków zangielszczono) była bardzo solidna konstrukcja kadłuba pozwalająca na pływanie w rejonach arktycznych.

    MV Lyubov Orlova (fot. Jerzy Strzelecki)
    MV Lyubov Orlova (fot. Jerzy Strzelecki)

    Statki te mają około 100 metrów długości i wyporność 6160 ton. Napęd stanowią dwa silniki diesla o mocy łącznej 5280 KM, pozwalające na osiągnięcie prędkości około 10 węzłów. Załogę stanowi 56 marynarzy, a ilość pasażerów to 124 osoby.

    Oprócz kabin pasażerskich o różnym standardzie na pokładzie znaleźć można bar, bibliotekę, salę konferencyjną, siłownię i specjalną salę pamięci poświęconą na każdym z statków typu innej gwieździe rosyjskiego kina (od których wszystkie statki wzięły nazwy).

    MV Lyubov Orlova (fot. Wikimedia Commons)
    MV Lyubov Orlova (fot. Wikimedia Commons)

    MV Lyubov Orlova zwodowano w 1975 roku, a do służby wcielono rok później. Nazwę jednostka zawdzięcza urodzonej w 1902 roku aktorce Lubow Orłowej.

    Początkowo statek kursował po Morzu Północnym, ale wraz z upadkiem Związku Radzieckiego zapotrzebowanie na tego typu rejsy znacząco spadło. W związku z tym w latach 90. statek wykorzystywano w arktycznych i antarktycznych rejsach charterowych.

    Koniec kariery i nieznane losy

    W sierpniu 2010 roku statek aresztowano w Kanadzie. Powodem było niezapłacenie kary jaką armator otrzymał za odwołanie jednego z rejsów. Problemy finansowe firmy Losco będącej właścicielem statku sprawiły, że nie podjęła ona nawet próby odzyskania wysłużonej jednostki.

    Na początku 2013 roku władze Kanady zdecydowały się na zezłomowanie statku. Podczas rejsu na Dominikanę, 23 stycznia 2013 roku statek zerwał się z holu. Mimo prób odzyskania kontroli nad jednostką, nie udało się jej ponownie zaczepić a z czasem utracono z nią jakikolwiek kontakt.

    Pozbawiony załogi, napędu i zasilania statek zaczął samotnie dryfować po północnym Atlantyku. 1 lutego 2013 roku załoga statku transportowego Atlantic Hawk odnalazła MV Lyubov Orlova i ponownie wzięła go na hol. Niestety ze względu na wielkość jednostki i warunki atmosferyczne 7 lutego hol trzeba było odciąć.

    MV Lyubov Orlova (fot. Dan Conlin)
    MV Lyubov Orlova (fot. Dan Conlin)

    Po raz ostatni statek widziano 23 lutego około 2400 km od wybrzeży Irlandii. 1 marca służby ratownicze otrzymały sygnał z zamontowanego na statku systemu EPIRB. System ten montowany na pokładach statków uaktywnia się w momencie kontaktu z wodą, czyli w momencie zatonięcia jednostki.

    Sygnał otrzymany z MV Lyubov Orlova sugeruje, że statek zatonął. Nigdy jednak nie udało się potwierdzić tej informacji, podobnie jak nigdy nie dostrzeżono już dryfującego statku. W 2014 roku media wróciły do tematu zaginięcia Lyubow Orlova w związku z informacjami o tym, że statek dalej znajduje się na wodzie i wypełniony jest… szczurami.

    Szybko jednak okazało się, że tezy te nie mają żadnego potwierdzenia i o statku ucichło. Prawdopodobnie nigdy nie dowiemy się co się stało z MV Lyubov Orlova.

    MV Lyubov Orlova (fot. Wikimedia Commons)
    MV Lyubov Orlova (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWyniki konkursu Warsaw Games Week!
    Next Article Samoloty w Naval Air Station w 1945 – zdjęcie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.