SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » MV Alta – statek widmo u wybrzeży Irlandii
    MV Alta - statek widmo u wybrzeży Irlandii
    MV Alta - statek widmo u wybrzeży Irlandii
    Artykuły

    MV Alta – statek widmo u wybrzeży Irlandii

    Michał BanachBy Michał Banach28 kwietnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1976 MV Alta (pierwotnie MV Tananger) byłby jednym z setek jak nie tysięcy małych statków handlowych, które kiedykolwiek powstały i po latach służby zakończyły swój żywot w stoczni złomowej. Byłby, gdyby nie to, że stał się statkiem widmo, a jego historia pełna jest tajemnic.

    Zwodowano go 17 marca 1976 roku pod nazwą Tananger, pod którą pływał do 1990 roku. Miał 77,3 m długości i tonaż 2295 ton. Napęd w postaci silników diesla zapewniał prędkość 7,2 węzła. W 1990 roku zmienił nazwę na Pomar Murman, w 1993 roku na Polar Trader, w 2000 na Avantis II, w 2013 na Avantis I, w 2015 na Elias, a w 2017 na Alta.

    MV Alta (fot. Colm Ryan/Wikimedia Commons)
    MV Alta (fot. Colm Ryan/Wikimedia Commons)

    Większość swojej kariery jednostka spędziła na Morzu Śródziemnym, gdzie pływała między różnymi portami. W 2015 roku zamontowano na nim system AIS (Automatic Identification System) pozwalający na śledzenie jego tras, jednak często zdarzało się, że był on wyłączany przez załogę.

    Częste zmiany nazwy, wyłączanie systemu AIS i ogólnie dosyć niejasna kwestia własności oznaczają, że statek prawdopodobnie brał udział w nie do końca legalnych rejsach i wykorzystywany był do przemytu. W październiku 2018 roku MV Alta wyruszył z Grecji do Haiti. Tak daleki rejs takiej jednostki również był nietypowy. Już na Atlantyku, doszło do awarii silników, a załoga wezwała pomoc.

    Statek ratowniczy amerykańskiej straży przybrzeżnej zabrał załogę Alty około 2200 km na południowy-wschód od Bermudów. Statek pozostawiono własnemu losowi i nie podjęto próby jego holowania. Dalszy los jednostki pozostaje tajemniczy. Można spotkać się z teorią, że porzucony statek został przejęty przez i skierowany do Gujany, ale podczas rejsu ponownie go porzucono. Inna wersja tej teorii sugeruje, że portem docelowym miała być Gujana, a nie Haiti. W sierpniu lub wrześniu 2019 roku opuszczoną jednostkę zauważyła załoga statku HMS Protector niedaleko Bermudów.

    MV Alta (fot. Colm Ryan/Wikimedia Commons)
    MV Alta (fot. Colm Ryan/Wikimedia Commons)

    16 lutego 2020 roku dryfujący, pozbawiony załogi MV Alta został wyrzucony na brzeg niedaleko… Ballycotton w Cork, w Irlandii. Przez 18 miesięcy los statku pozostawał nieznany (na porzuconej jednostce nie działał system AIS). Władze Irlandii próbowały znaleźć właściciela statku, ale bezskutecznie. Podjęto więc decyzję o usunięciu części paliwa i zabezpieczeniu  jednostki tak, aby nikt się do niej nie dostał – wrak przyciągał bowiem sporo turystów.

    Obecnie dalszy los jednostki nie jest jasny. Statek jest w tragicznym  stanie i może niedługo się całkowicie rozpaść, a to może doprowadzić do katastrofy ekologicznej, ponieważ na jego pokładzie cały czas znajdują się resztki paliwa i wyposażenie. Brak możliwości ustalenia ostatniego właściciela statku i tajemnicza historia jednostki nie pomagają, a koszty usunięcia wraku szacowane są na około 10 mln euro.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJeepster Commando – przodek współczesnych Jeepów
    Next Article W jakich gałęziach przemysłu wykorzystuje się roboty
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.