SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

      26 listopada 2023

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

      26 listopada 2023

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      25 listopada 2023

      Ślicznotka z Memphis (1990)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

      21 listopada 2023

      Historia zimnego blond – od arszeniku do domowej farby do koloryzacji

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » MS Scandinavian Star – ofiara podpalaczy
    Artykuły

    MS Scandinavian Star – ofiara podpalaczy

    Michał BanachBy Michał Banach3 listopada 2023Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    MS Scandinavian Star - ofiara podpalaczy
    MS Scandinavian Star - ofiara podpalaczy
    Zbudowany w 1971 roku jako MS Massalia, prom pasażersko-samochodowy MS Scandinavian Star zapewne po trwającej kilkadziesiąt lat służbie zostałby zezłomowany i zapomniany jak typowy prom. Tak się jednak nie stało, ponieważ za sprawą tajemniczego pożaru z 1990 roku historia statku będzie wracał w sądach i podczas śledztw, chociaż sam statek został już zezłomowany.

    19 stycznia 1971 roku we francuskiej stoczni Dubigeon-Normandie SA zwodowano prom pasażersko-samochodowy MS Massalia. Miał on 142 m długości i tonaż 10 513 BRT. Napęd stanowiły 2 szesnastocylindrowe silniki diesla o mocy 15 800 KM, zapewniające prędkość maksymalną 20 węzłów. Statek posiadał 8 pokładów i mógł maksymalnie zabrać 1152 osób. Pasażerom udostępniono salon, restaurację i dyskotekę. Był to jeden z kilku podobnych promów, który miał obsługiwać trasę Marsylia – Málaga – Casablanca oraz rejsy wycieczkowe po Morzu Śródziemnym. W ciągu kilku kolejnych lat statek wielokrotnie zmieniał właścicieli i nazwy, aż wreszcie za sprawą linii Scandinavian World Cruises otrzymał w grudniu 1984 roku nazwę MS Scandinavian Star.

    Płonący MS Scandinavian Star (fot. Terje Fredh)
    Płonący MS Scandinavian Star (fot. Terje Fredh)

    Nowy właściciel oddelegował jednostkę do obsługi trasy Sr. Petersburg na Florydzie a Cozumel w Meksyku. W 1990 roku MS Scandinavian Star po przejęciu przez Vognmandsruten K/S, A/S i DA-NO Linjen wrócił do Europy, gdzie objął trasę Oslo – Frederikshavn. Po stosownym remoncie, 1 kwietnia statek wszedł do eksploatacji.  7 kwietnia 1990 roku MS Scandinavian Star płynął w rutynowy rejs z załogą, która niedawno przeszła szybkie i bardzo pobieżne przeszkolenie z obsługi jednostki. Jej znaczną część stanowili marynarze z Portugalii, nie znający języka norweskiego albo angielskiego.

    Około 2 w nocy jeden z pasażerów zauważył pożar na pokładzie i poinformował o tym załogę. Rozpoczęła się chaotyczna, nieprzemyślna akcja ratunkowa. Dużym problemem był kompletny brak znajomości statku przez załogę oraz liczne awarie wyposażenia, zwłaszcza drzwi przeciwpożarowych. Ogień bardzo szybko rozprzestrzeniał się po pokładach 3, 4 i 5.  Na pokładzie znajdowało się wówczas około 395 pasażerów i 97 członków załogi, przy czym liczby te nie są zapewne kompletne, ponieważ według armatora, na liście pasażerów nie było dzieci do 7 roku życia.

    MS Scandinavian Star (fot. Terje Fredh)
    MS Scandinavian Star (fot. Terje Fredh)

    Nie mogąc sobie poradzić z ogniem, kapitan statku nakazał opuszczenie pokładu i nadał sygnał Mayday. Załoga opuściła pokład pierwsza, pozostawiając wielu pasażerów własnemu losowi. W międzyczasie na miejsce dotarły jednostki ratownicze, które odholowały płonący prom do portu, gdzie strażacy ugasili pożar w trwającej 10 godzin akcji. Jednym z powodów szybkiego rozprzestrzeniania się ognia była konstrukcja statku i wykorzystanie łatwopalnych okładzin na ścianach i podłogach. Paląc się, wytwarzały one dużo trującego dymu.

    W wyniku przeprowadzonego śledztwa znaleziono ciała 158 osób, z których aż 136 było Norwegami (jedna osoba zmarła później w szpitalu, co podniosło bilans ofiar do 159 osób). Większość ofiar znaleziono w kabinach – część osób zapewne nie usłyszała alarmu przeciwpożarowego, a ci, którzy go usłyszeli nie mogli wydostać się z kabin z powodu dymu. Dodatkowo specyficzny układ korytarzy sprawiał, że niektóre były ślepe, co utrudniało ewakuację. Śledczy szybko doszli do wniosku, że przyczyną pożaru było podpalenie, a winą obarczono byłego podpalacza z Danii, Erika Mørka Andersena, który zginął na pokładzie. W międzyczasie statek przeholowano do Danii, a następnie do Wielkiej Brytanii, gdzie pozostał do lutego 1994 roku, nosząc nazwę Candi. Później jednostkę sprzedano, a kolejni właściciele eksploatowali ją na różnych trasach w Europie i w Ameryce pod wieloma nazwami. Ostatecznie w 2003 roku prom wycofano z eksploatacji i 14 maja 2004 roku rozpoczęto złomowanie w Alang.

    Płonący MS Scandinavian Star (fot. ndla.zendesk.com)
    Płonący MS Scandinavian Star (fot. ndla.zendesk.com)

    Nie był to jednak koniec historii MS Scandinavian Star. Analizy akcji ratunkowej, zeznania świadków, raporty i sama ocean pożaru nie dawały spokoju wielu specjalistom i śledczym, którzy mimo zamknięcia śledztwa, dalej badali dostępny materiał. W 2009 roku dochodzenie wykazało, że doszło do kilku niezależnych pożarów, które musiało zainicjować kilka osób znających dobrze układ statku. W 2013 roku pojawił się niezależny raport grupy Stiftelsen Etterforskning Av Mordbrannen Scandinavian Star, która stwierdziła, że Andersen zginął w trakcie jednego z dwóch pierwszych pożarów, a więc 9 godzin przed wybuchem ostatniego pożaru. Nie mógł więc być winny.

    Raport sugerował, że około 9 członków załogi, którzy weszli na pokład promu w Tampa, mogło odpowiadać za zainicjowanie 6 pożarów oraz liczne akty sabotażu, które miały utrudnić akcję ratunkową – dowodem były specyficzne uszkodzenia drzwi przeciwpożarowych, oraz niezrozumiałe zachowanie niektórych członków załogi. Ich działania miały być motywowane chęcią wyłudzenia odszkodowania za uszkodzenie promu, który ubezpieczono na kwotę dwukrotnie wyższą niż koszt jego zakupu.

    Dalsze niezależne śledztwa tylko zwiększały podejrzenia wobec załogi i wskazywały na o wiele więcej tajemniczych działań, które zamiast pomagać w walce z ogniem, utrudniały akcję ratunkową. Dodatkowo znaleziono informacje, że już w porcie, do strażaków najpierw dołączyło kilku członków załogi, których zachowanie było bardzo podejrzane, a dodatkowo na pokładzie pojawiła się grupa osób, która weszła na statek i po jakimś czasie z niego zeszła, a po ich wizycie zauważono ogień w kolejnych pomieszczeniach. Zwrócono również uwagę na to, że statek nie przeszedł pozytywnie kontroli przeciwpożarowej po dotarciu do Europy, ale mimo to dopuszczono go do służby. Wszystkie te informacje sprawiły, że wznowiono oficjalne śledztwo, jednak nie ma ono wysokiego priorytetu.

    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleLodołamacz Lenin – pierwszy statek nawodny o napędzie atomowym
    Next Article PZInż. 222 – polski half-track
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 listopada 20238 Mins Read3 Views

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    By Michał Banach0
    19 listopada 20237 Mins Read2 Views

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    By Michał Banach0
    16 listopada 20233 Mins Read175 Views

    Focke-Wulf A 16 – pokraczny debiut

    By Michał Banach0
    15 listopada 202312 Mins Read234 Views

    Okręty podwodne typu 207 – Kobben

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Artykuły
    13 listopada 20236 Mins Read

    Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    W listopadzie 2023 roku Meta Platforms Inc., właściciel portalu Facebook wprowadził możliwość korzystania ze strony…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    27 listopada 2023

    RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    26 listopada 2023

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    25 listopada 2023

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    24 listopada 2023

    Keller’s Retired Tractor Museum

    Reklama




    Losowe
    Recenzje
    9 czerwca 20214 Mins Read

    Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    Czasami drobne dodatki, pojedyncze elementy, gadżety albo jedna ciekawa lampka potrafią odmienić wnętrze i dodać…

    Artykuły
    25 sierpnia 20162 Mins Read

    Ferrari Dino 246 GTS zakopane na podwórku w Los Angeles

    W 1978 roku grupka dzieci bawiących się przed małym domkiem na przedmieściach Los Angeles dokopała…

    Artykuły
    20 października 20222 Mins Read

    Fokker T.V – latający krążownik

    6Zbudowany w 1937 roku Fokker T.V powstał w oparciu o ideę „latającego krążownika”, czyli samolotu…

    Artykuły
    14 sierpnia 20213 Mins Read

    Ambrosini Sagittario i Sagittario 2 – eksperymentalne włoskie samoloty odrzutowe

    Zbudowany w latach 50. Ambrosini Sagittario powstał z myślą o prowadzeniu badań nad samolotami z…

    Artykuły
    22 stycznia 20194 Mins Read

    Achzarit – izraelski ciężki transporter opancerzony

    Ze względu na swoje położenie geograficzne i napiętą sytuację polityczną w regionie, Izrael musiał od…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.