SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      18 maja 2022

      Wrocławski Trzonolinowiec

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Most Rialto – symbol Wenecji
    Most Rialto - symbol Wenecji
    Artykuły

    Most Rialto – symbol Wenecji

    Michał BanachBy Michał Banach25 października 2021Updated:26 października 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Jednym z najważniejszych symboli Wenecji bez wątpienia jest Most Rialto. Największy i najbardziej okazały most na Canal Grande powstał w XVI wieku na miejscu drewnianych mostów, które regularnie zawalały się z powodu zbyt dużego ruchu. Obecnie most jest nie tylko ważną przeprawą, ale również atrakcją turystyczną.

    Zanim powstał znany nam współcześnie most, na Canal Grande w centralnej części Wenecji istniały drewniane mosty. Pierwszy z nich zbudowano w 1181 roku, jego twórcą był Nicolò Barattieri, a sama przeprawa otrzymała nazwę Ponte della Moneta, nawiązującą do znajdującej się w pobliżu mennicy. Co istotne był to most pływający, umieszczony na barkach. Wkrótce most zastąpiono drewnianą konstrukcją zbudowaną na palach.

    Most Rialto (fot. Michał Banach)
    Most Rialto (fot. Michał Banach)

    Rosnący ruch w tej części miasta sprawił, że istniejąca przeprawa zaczęła być niewystarczająca. W połowie XIII wieku zbudowano więc nowy drewniany most o złożonej konstrukcji. Składał się on z dwóch ramp i ruchomej części środkowej, która nie utrudniała żeglugi. W 1310 roku most został poważnie uszkodzony. Naprawiono go, ale w 1444 roku zawalił się pod ciężarem tłumu gapiów, którzy obserwowali przejazd dworu markizów Ferrary, córki Alfonsa V Aragońskiego.

    Most odbudowano, zachowując oryginalną konfigurację z dwoma rzędami sklepów i straganów na rampach. W 1524 roku i ten most zawalił się, a odbudowano go dopiero w 1568 roku, tylko po to, aby zawalił się ponownie w 1578 roku… Rosnące koszty utrzymania strategicznie ważnej przeprawy, która regularnie ulegała zniszczeniu sprawiły, że władze Wenecji zaczęły postulować zbudowanie trwalszej, kamiennej konstrukcji.

    Most Rialto (fot. Michał Banach)
    Most Rialto (fot. Michał Banach)

    Pod koniec 1587 roku Senat Wenecji powołał trzech superintendentów, którym zlecił wykonanie projektów mostu. Byli to Antonio da Ponte, Alvise Zorzi i Vincenzo Scamozzi. Ostatecznie wybrano projekt Antonia da Ponte, który zakładał zbudowanie kamiennego mostu z trzema sklepieniami, trzema zadaszonymi uliczkami i dwoma rzędami sklepów. Zanim rozpoczęto prace, projekt zmodyfikowano, zachowując jedno sklepienie. Nowy projekt zatwierdzono 20 stycznia 1588 roku, a 1 lutego kierownictwo nad pracami powierzono samemu da Ponte.

    Budowę sklepienia zakończono w 1590 roku i zaczęto zabudowywać sklepami. Prace ostatecznie zakończono w 1591 roku, a ich koszt wyniósł 250 tys. dukatów. Ukończona przeprawa miała 48 m długości, 22 m szerokości i wsparta była na jednym łuku o rozpiętości 28 m, wznoszącym się na 7,5 m nad poziom wody. Z każdej strony łuk oparty jest na 6 tysiącach dębowych pali wbitych w dno kanału. Przez most prowadzą 3 przejścia – dwa skrajne i jedno środkowe między sklepami. W tej formie most otrzymał nazwę Ponte di Rialto.

    Most Rialto (fot. Michał Banach)
    Most Rialto (fot. Michał Banach)
    Most Rialto (fot. Michał Banach)
    Most Rialto (fot. Michał Banach)

    Do połowy XIX wieku był to jedyny most na Canal Grande. Drugą przeprawą stał się Ponte dell’Accademia oddany do użytku w 1854 roku (w 1933 roku oddano do użytku przebudowany most, który istnieje po dziś dzień). Wraz z zmieniającym się charakterem Wenecji, która z miasta handlowego zaczęło zamieniać się w miasto turystyczne, Most Rialto stał się jedną z najważniejszych atrakcji turystycznych.

    Obecnie przyciąga on tłumy turystów. Każda wycieczka po Wenecji musi zahaczyć o niego. W ciągu dnia są na nim więc tłumy turystów, którzy chcą zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie z widokiem na Canal Grande. Zmienił się również charakter sklepów, ponieważ część sklepów jubilerskich zastąpiły sklepy z gadżetami i pamiątkami.

    Most Rialto (fot. Michał Banach)
    Most Rialto (fot. Michał Banach)
    Most Rialto (fot. Michał Banach)
    Most Rialto (fot. Michał Banach)

    Aby uniknąć tłumów, Most Rialto najlepiej odwiedzić po wschodzie słońca, zanim do Wenecji przyjadą jednodniowi turyści. Również w nocy na moście robi się pusto.

    Most Rialto (fot. Michał Banach)
    Most Rialto (fot. Michał Banach)
    Most Rialto (fot. Michał Banach)
    Most Rialto (fot. Michał Banach)
    Widok z mostu Rialto (fot. Michał Banach)
    Widok z mostu Rialto (fot. Michał Banach)
    Widok z mostu Rialto (fot. Michał Banach)
    Widok z mostu Rialto (fot. Michał Banach)
    Widok z mostu Rialto (fot. Michał Banach)
    Widok z mostu Rialto (fot. Michał Banach)
    Widok z mostu Rialto (fot. Michał Banach)
    Widok z mostu Rialto (fot. Michał Banach)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułBritish Tank Britannia – czołgi które zwiedziły USA
    Następny artykuł Wieżowiec Centrali Tekstylnej w Łodzi
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Wieża Eiffla – symbol Paryża

    28 stycznia 20226 Mins Read

    Święty Mikołaj – historia współczesnego symbolu Świąt Bożego Narodzenia

    24 grudnia 20214 Mins Read

    Most Puente Nuevo w Ronda

    14 grudnia 20212 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    2 marca 20200

    Zapora Grande Dixence w Szwajcarii

    Zbudowana w 1961 roku zapora Grande Dixence w Szwajcarii jest najwyższą zaporą grawitacyjną w Europie.…

    Lifestyle
    22 stycznia 20200

    Cera problematyczna a codzienna pielęgnacja

    Codzienna pielęgnacja cery problematycznej to podstawa, gdy zależy nam na utrzymaniu jej w dobrej kondycji.…

    Artykuły
    15 kwietnia 20180

    Citycar – słusznie zapomniany samochód elektryczny

    Samochody elektryczne wcale nie są tak nowym wynalazkiem. Już w XIX wieku pojawiały się one…

    Artykuły
    31 października 20162

    Luxtorpeda – legendarny polski pociąg

    W okresie międzywojennym w Polsce kolej rozwijała się bardzo szybko. Wśród wielu inwestycji i projektów…

    Artykuły
    19 grudnia 20180

    Zapomniana Cape Spear Battery

    Półwysep Avalon, znajdujący się w Nowej Fundlandii nie jest zbyt duży, ale znajdujący się na…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.