SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Most przy Cytadeli i most Gdański w Warszawie
    Most przy Cytadeli i most Gdański w Warszawie
    Most przy Cytadeli i most Gdański w Warszawie
    Artykuły

    Most przy Cytadeli i most Gdański w Warszawie

    Michał BanachBy Michał Banach5 marca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Most przy Cytadeli oraz most Gdański w Warszawie to dwa, a historycznie nawet trzy mosty drogowe i kolejowe, których historia jest bardzo ze sobą połączona. Pierwszy z nich zaczęto budować w 1873 roku, a ostatni powstał w 1959 roku.

    Po zbudowaniu w latach 1859-1864 mostu Kierbedzia, będącego pierwszym stalowym mostem na Wiśle, rosyjskie władze miasta zaczęły rozważać budowę kolejnego, tym razem kolejowego mostu na Wiśle (pierwotnie most Kierbedzia miał być mostem kolejowo-drogowym, ale ukończono go jako most drogowy z torami dla tramwajów).

    Most przy Cytadeli podczas budowy (fot. Konrad Brandel)
    Most przy Cytadeli podczas budowy (fot. Konrad Brandel)

    W 1873 roku rozpoczęto budowę mostu kolejowego w pobliżu warszawskiej Cytadeli. Projekt mostu przygotował Tadeusz Chrzanowski, a budową zajęła się firmą Lilpop, Rau i Loewenstein. Podczas prac projektowych uznano, że most będzie miał konstrukcję dwupoziomową, z górnym poziomem przeznaczonym dla pociągów, a dolnym przeznaczonym dla ruchu drogowego, ale tylko wojskowego.

    Prace ruszyły w kwietniu 1873 roku i zakończyły się w listopadzie 1875 roku. Ciekawie rozwiązano układ torów na górnym poziomie, układając szyny w taki sposób, aby mogły z nich korzystać pociągi szerokotorowe (1524 mm) oraz normalnotorowe (1435 mm). Wadą tego rozwiązania było jedynie to, że na raz przez most mógł przejeżdżać tylko jeden pociąg. Z czasem władze miasta zezwoliły na ruch cywilny na dolnym poziomie, ale nie był on duży, ponieważ most nie znajdował się przy ważnych rejonach mieszkalnych. O wiele większe znaczenie miał most kolejowy, który znacząco usprawnił transport towarów doi z fabryk.

    Most przy Cytadeli - dolny poziom
    Most przy Cytadeli – dolny poziom

    Z czasem ruch na moście wzrósł do tak dużego poziomu, że w latach 1905-1908 zbudowano tuż obok, w odległości 32 m drugi most, całkowicie kolejowy. Zaprojektował go Nikołaj Bielebuski. Przeprawa miała już dwa tory kolejowe. Równocześnie zlikwidowano tor kolejowy na pierwszym moście, zamieniając go w całkowicie pieszo-drogowy. Co ciekawe, oba mosty były traktowane przez Warszawiaków jako jeden most, przez co czwarty zbudowany most – most Poniatowskiego, formalnie określano jako trzeci most.

    Podczas I wojny światowej, 5 sierpnia 1915 roku wycofujące się wojska rosyjskie wysadziły oba mosty – most drogowy stracił dwa środkowe przęsła, a most kolejowy cztery. Jeszcze przed zakończeniem wojny obie przeprawy zostały wyremontowane przez Niemców. Wykorzystywano je aż do drugiej wojny światowej, gdy 13 września 1944 roku zostały ponownie wysadzone, tym razem przez wycofujących się Niemców.

    Zniszczone mosty przy Cytadeli podczas odbudowy przez Niemców
    Zniszczone mosty przy Cytadeli podczas odbudowy przez Niemców

    Z racji znaczenia przepraw w tym rejonie, w dniach od 18 stycznia do 8 lutego 1945 roku Rosjanie zbudowali w pobliżu wysadzonych mostów, pontonowy most kolejowy. Wykorzystywano go do marca 1946 roku, po czym pozostawiono go nieużywanego, aż do 20 marca 1947 roku, kiedy to został zniszczony przez krę. W marcu 1946 roku przywrócono ruch pociągów na moście kolejowym – pierwszy pociąg przejechał 19 marca, a tym samym most ten stał się pierwszym odbudowanym mostem na Wiśle.

    Z racji zniszczeń, nie podjęto decyzji o odbudowie mostu drogowego. Zamiast tego w latach 1957-1959 na filarach starego mostu zbudowano nowy most Gdański o długości 406,5 m, zaprojektowany przez Janusza Ratyńskiego. Most zachował dwupoziomową konstrukcję, przy czym na górnym poziomie odbywa się ruch drogowy i pieszy, a na dolnym tramwajowy i obecnie rowerowy.

    Most przy Cytadeli (po lewej) i most Gdański (po prawej) (fot. Adrian Grycuk)
    Most przy Cytadeli (po lewej) i most Gdański (po prawej) (fot. Adrian Grycuk)
    Most przy Cytadeli (po lewej) i most Gdański (po prawej) (fot. Adrian Grycuk)
    Most przy Cytadeli (po lewej) i most Gdański (po prawej) (fot. Adrian Grycuk)

    Oba mosty są cały czas w użyciu i stanowią jedne z ważniejszych lokalnych mostów w Warszawie – ze względu na ich położenie, nie są raczej wykorzystywane do ruchu tranzytowego. W latach 90. i dwutysięcznych obie przeprawy poddano remontom. Dodatkowo z dna rzeki wydobyto niektóre fragmenty starych mostów.

    Most przy Cytadeli (po lewej) i most Gdański (po prawej) (fot. Adrian Grycuk)
    Most przy Cytadeli (po lewej) i most Gdański (po prawej) (fot. Adrian Grycuk)
    Most przy Cytadeli (fot. Adrian Grycuk)
    Most przy Cytadeli (fot. Adrian Grycuk)
    Most Gdański - dolny poziom (fot. Mateusz Włodarczyk)
    Most Gdański – dolny poziom (fot. Mateusz Włodarczyk)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSamolot szkolno-treningowy PWS-26
    Next Article Jedyny w swoim rodzaju lekki krążownik Navarra
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Most w Tczewie – ufortyfikowana przeprawa nad Wisłą

    12 października 20224 Mins Read

    Powstanie Warszawskie (1944)

    1 sierpnia 202210 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.