SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read68 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read25 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read8 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Most Golden Gate – ikona USA
    Artykuły

    Most Golden Gate – ikona USA

    Michał BanachBy Michał Banach19 kwietnia 2020Brak komentarzy7 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Most Golden Gate - ikona USA
    Most Golden Gate - ikona USA
    Most Golden Gate w charakterystycznym czerwonym kolorze (prawdziwa nazwa koloru to International Orange) i jego lokalizacja nad cieśniną Golden Gate, będącą jedną z częściej uczęszczanych dróg morskich w regionie sprawiają, że jest to chyba jeden z, jeśli nie najbardziej rozpoznawalny most na świecie.

    Geneza

    Historia mostu Golden Gate sięga początku XX wieku. Szybko rozwijające się San Francisco zaczęło cierpieć na problemy komunikacyjne związane z ograniczonym dostępem do miasta. Poza połączeniem lądowym na południu, jedynym sposobem dotarcia do miasta były promy. Najbardziej dokuczliwa była droga na północ, w kierunku hrabstwa Marian oddzielonego od miasta zatoką Golden Gate.

    Most Golden Gate krótko po rozpoczęciu budowy
    Most Golden Gate krótko po rozpoczęciu budowy

    Przeprawa promem przez szeroką na ponad 2 km zatokę trwała wówczas około 20-30 minut. Jak na tak krótki odcinek było to stanowczo za dużo. Władze miasta zaczęły się więc zastanawiać nad zbudowaniem mostu. Problem w tym, że nikt nigdy nie zbudował tak dużej konstrukcji.

    Pierwsze przymiarki do budowy ponad 2700-metrowego mostu rozpoczęto już w pierwszej dekadzie XX wieku. Niestety przedstawiane koncepcje były albo bardzo drogie (projekt głównego architekta miasta, Michaela M. O’Shaughessyiego wyceniono na 100 mln dolarów – współcześnie byłoby to około 2,2 mld dolarów (sic!)) albo budziły zbyt wiele obaw. Przede wszystkim obawiano się utrudnień w żegludze na tak ważnym akwenie jak zatoka Golden Gate.

    Most Golden Gate podczas budowy
    Most Golden Gate podczas budowy

    Dopiero 1921 roku inżynier Joseph Strauss zaprezentował pierwszy dający nadzieję projekt mostu wiszącego, który nie tylko był w miarę tani, ale również nie powodowałby utrudnień w żegludze. Pomysł wymagał dokładnego zaplanowania, dlatego przez kolejnych kilka lat Strauss wspólnie z wieloma lokalnymi inżynierami dopracowywał plany konstrukcji.

    Bardzo ważny był wybór miejsca w którym most miał stanąć. W najbardziej dogodnym miejscu do budowy, na obu brzegach zatoki Golden Gate znajdowały się forty należące do amerykańskiej armii. Chroniły one podejście do zatoki. Chociaż w latach 30. ich znaczenie nie było już tak duże, wojsko nie chciało się ich pozbywać, a już tym bardziej burzyć. W związku z tym most musiał się zmieścić między nimi.

    Most Golden Gate podczas budowy
    Most Golden Gate podczas budowy

    Budowa

    Projekt przygotowany przez Straussa wspólnie z Irvingiem Morrowem i Charlesem Ellisem był gotowy na początku lat 30.. Dużym wyzwaniem było zebranie blisko 35 mln dolarów potrzebnych na sfinansowanie projektu. Innym wyzwaniem było… przekonanie mieszkańców do pomysłu. Chociaż wszyscy odczuwali problemy związane z komunikacją w regionie, spora część społeczeństwa obawiała się budowy mostu.

    Joseph Strauss – amerykański inżynier urodzony 9 stycznia 1870 roku. Zmarł 16 maja 1938 roku, rok po zbudowaniu mostu Golden Gate. W swojej długiej karierze zaprojektował setki mostów

    Most Golden Gate podczas budowy
    Most Golden Gate podczas budowy

    Największe obawy dotyczyły zwiększenia ruchu samochodowego w San Francisco oraz katastrofy. Mało kto wierzył, że możliwe jest zbudowanie tak wielkiej konstrukcji i to w takim miejscu. Obawiano się silnych wiatrów, które mogłyby rozkołysać most i doprowadzić do jego zniszczenia. Inne obawy miało wojsko i US Navy, obawiające się zniszczenia mostu i zablokowania całej zatoki.

    Mimo tych przeciwności, ostatecznie 5 stycznia 1933 roku rozpoczęto budowę mostu. Projekt skierowany do realizacji znacząco różnił się od tego, jaki Strauss zaprezentował w 1921 roku. Zdecydowano się na budowę mającego 2700 metrów długości (dokładnie 2737,4 m) mostu wiszącego o stalowej konstrukcji wspartego na dwóch 230-metrowych wieżach. Kładka została zawieszona na stalowych linach o średnicy 93 cm. Każda z nich składa się z 27 572 stalowych drutów. Do połączenia elementów mostu wykorzystano 600 000 nitów.

    Most Golden Gate podczas budowy
    Most Golden Gate podczas budowy

    Stal do budowy mostu wytwarzały zakłady Bethlehem Steel rozlokowane w całych Stanach Zjednoczonych, nawet na wschodnim wybrzeżu. Celowo rozłożono produkcję na kilka zakładów, aby uniknąć opóźnień i zapewnić stałe dostawy gotowych elementów.

    Od strony wizualnej za projekt odpowiadał Irving Morrow. Zaprojektował on wspaniały most w stylu Art Deco. Podczas prac sporym problemem był… wybór koloru gotowej przeprawy. Ze względu na warunki atmosferyczne w zatoce, częste mgły i chmury, uznano, że most należy pomalować na wyróżniający się kolor. Padły dwie propozycje – czarno-żółte pasy, albo pomarańczowo-czerwony kolor. Wygrała druga opcja. Oficjalnie kolor ten nazywa się International Orange.

    Most Golden Gate podczas budowy
    Most Golden Gate podczas budowy

    W pracach budowlanych wzięło udział 10 dużych firm, zatrudniających dziesiątki tysięcy osób. Ogólny przebieg budowy był spokojny. Nie dochodziło do żadnych poważniejszych wypadków. Dopiero w 1936 roku doszło do śmierci pierwszego robotnika. 17 stycznia 1937 roku, na kilka miesięcy przed ukończeniem prac doszło do drugiej i zarazem najtragiczniejszej katastrofy. W wyniku zerwania fragmentu konstrukcji zginęło 10 osób.

    Ogólnie mała liczba ofiar spowodowana była wyjątkowymi zasadami bezpieczeństwa. Podczas prac cały czas pod mostem była rozwieszona siatka. Gdyby ktoś spadł, wpadałby w nią. Z tego wątpliwego przywileju skorzystało 19 osób. Nazywa się ich członkami Halfway-To-Hell Club. Prace nad mostem Golden Gate zakończono 19 kwietnia 1937 roku.

    Most Golden Gate podczas budowy
    Most Golden Gate podczas budowy

    Symbol San Francisco

    W momencie ukończenia most Golden Gate był najdłuższym mostem wiszącym na świecie. Palmę pierwszeństwa oddał dopiero w 1964 roku. Niesamowita konstrukcja zapierała dech. W ceremonii otwarcia, 27 maja 1937 roku wzięło udział blisko 200 000 osób. Dopiero następnego dnia uruchomiono jednak ruch samochodowy.

    Jeden z fortów nad brzegiem zatoki Golden Gate
    Jeden z fortów nad brzegiem zatoki Golden Gate

    W kolejnych latach most zaczął przyciągać rzesze turystów. Jego charakterystyczna i majestatyczna sylwetka stała się symbolem San Francisco. Aż do lat 60. Golden Gate nie wymagał większych prac remontowych. Solidna konstrukcja spisywała się znakomicie. Niestety po prawie 30 latach zaczęły ujawniać się pierwsze oznaki zużycia. Dotyczyło to przede wszystkim nitów i farby.

    Zapoczątkowano wówczas zakrojony na szeroką skalę program modernizacyjny. Przez kolejne lata aż do dnia dzisiejszego wymieniane są zużyte nity. Most kilkukrotnie malowano, zachowując jego charakterystyczny kolor. Obecnie jego konserwacją zajmuje się 16 techników i 33 malarzy.

    Ceremonia otwarcia mostu Golden Gate
    Ceremonia otwarcia mostu Golden Gate
    Ceremonia otwarcia mostu Golden Gate
    Ceremonia otwarcia mostu Golden Gate

    Golden Gate to przykład wręcz perfekcyjnej inżynierii. Mimo zbudowania w latach 30., przetrwał liczne trzęsienia ziemi jakie nawiedziły San Francisco, silne wiatry i sztormy. W całej swojej dotychczasowej historii most zamknięto jedynie 3 razy:

    • 1 grudnia 1951 roku – most zamknięto na 3 godziny z powodu silnego wiatru
    • 23 grudnia 1982 roku – most zamknięto na 2 godziny z powodu silnego wiatru
    • 3 grudnia 1983 roku – most zamknięto na 3 i pół godziny z powodu silnego wiatru

    Obecnie przez most codziennie przejeżdża ponad 110 000 samochodów. Jest to jedna z najbardziej uczęszczanych przepraw. Od 1937 roku do 2014 roku przejechało przez niego ponad 2 025 883 491 samochodów. Największy ruch odnotowano w październiku 1989 roku. W związku z potężnym trzęsieniem ziemi w regionie, cały ruch samochodowy przekierowano na most Golden Gate. 27 października 1989 roku przez most w kierunku południowym przejechało 162 414 samochodów.

    Most Golden Gate współcześnie (fot. Frank Schulenburg/Wikimedia Commons)
    Most Golden Gate współcześnie (fot. Frank Schulenburg/Wikimedia Commons)

    Jednym z ciekawych rozwiązań wprowadzonych w 1963 roku są zmienne pasy ruchu na moście. Ze względu na zmieniającą się ilość samochodów przejeżdżających przez most, możliwe jest zmienienie kierunku jazdy na każdym z 6 pasów. Normalnie ruch podzielony jest na 3 pasy w każdą stronę, jednak w razie potrzeby pasy mogą zostać przestawione na ruch w przeciwnym kierunku. Oprócz tego na moście są ścieżki dla pieszych i rowerzystów.

    Ze względu na specyficzny mikroklimat w zatoce, częstym zjawiskiem są bardzo nisko zawieszone chmury. Przykrywają one często znaczną część wież. Również mgły nawiedzające zatokę sprawiają, że most często ukrywa się pod nimi. Obserwując go więc z otaczających zatokę wzniesień, można odnieść wrażenie, że most znajduje się ponad chmurami.

    Most Golden Gate współcześnie (fot. pixabay.com)
    Most Golden Gate współcześnie (fot. pixabay.com)
    Most Golden Gate współcześnie (fot. pixabay.com)
    Most Golden Gate współcześnie (fot. pixabay.com)

    Pod mostem często przepływają okręty wojenne. W ostatnich latach bardzo ważnym wydarzeniem był ostatni rejs pancernika USS Iowa.

    Pancernik USS Iowa w drodze do Los Angeles
    Pancernik USS Iowa w drodze do Los Angeles
    Pancernik USS Iowa w drodze do Los Angeles
    Pancernik USS Iowa w drodze do Los Angeles

    Sam most jest też częstym „aktorem” w licznych filmach i grach. Najczęściej most jest ofiarą kataklizmów, ataków obcych itp. Most „zagrał w takich filmach jak: Pacific Rim, San Adreas, Geneza planety małp, Godzilla, Terminator Genisys, Zabójczy Widok i wielu innych.

    Most Golden Gate współcześnie (fot. pixabay.com)
    Most Golden Gate współcześnie (fot. pixabay.com)
    Most Golden Gate współcześnie (fot. pixabay.com)
    Most Golden Gate współcześnie (fot. pixabay.com)
    Most Golden Gate współcześnie (fot. pixabay.com)
    Most Golden Gate współcześnie (fot. pixabay.com)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleOgniwo fotowoltaiczne – co to jest?
    Next Article Martin T4M – ostatni dwupłatowy bombowiec torpedowy US Navy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read592 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20193 Mins Read3 Views

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read32 Views

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    18 kwietnia 20212 Mins Read29 Views

    Pirelli Tower – (prawie) włoski 9/11

    Znajdujący się niedaleko centrum Mediolanu wieżowiec Pirelli Tower (wł. Grattacielo Pirelli) jest jednym z wielu…

    Podróże
    5 grudnia 20202 Mins Read

    Zimowy urlop w Jaworkach

    Zima już tuż-tuż, a więc jeśli ktoś nie zaplanował jeszcze swojego zimowego urlopu to najwyższy…

    Artykuły
    23 marca 20174 Mins Read48 Views

    Złoty numer – jak zdobyć numer marzeń?

    Każdy z nas ma swoje ulubione liczby. Nawet jeśli na co dzień nie zdajemy sobie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.