SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach
    Most Bodie Creek - opuszczony most wiszący na Falklandach
    Most Bodie Creek - opuszczony most wiszący na Falklandach
    Artykuły

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Michał BanachBy Michał Banach30 czerwca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension Bridge), uznawany jest za najbardziej wysunięty na południe most wiszący na świecie. Zbudowano go bez użycia ciężkiego sprzętu z elementów wyprodukowanych w Wielkiej Brytanii. Obecnie z powodu kiepskiego stanu technicznego jest zamknięty dla ruchu i opuszczony.

    Chociaż Falklandy nie należą do zbyt gęsto zaludnionych miejsc na Ziemi, na wyspach rozsiane są liczne małe miasteczka, a przez wyspy przechodzi wiele rzek. W latach 20. mieszkańcy północnej części Falklandu Wschodniego aby dostać się na południową część wyspy musieli korzystać z długich objazdów, aby przeciąć przechodzącą przez środek wyspy rzekę, będącą odnogą cieśniny Choiseul. Znacząco utrudniało to komunikację, w związku z czym lokalne władze podjęły decyzję o zbudowaniu mostu, który skróciłby trasę.

    Bodie Creek Suspension Bridge podczas budowy
    Bodie Creek Suspension Bridge podczas budowy

    Jako miejsce budowy przeprawy wybrano rejon na południe od miejscowości Goose Green. Ze względu na odległość między brzegami, najlepszym rozwiązaniem było zbudowanie mostu wiszącego. Pomysł wydawał się prosty do zrealizowania, ale na Falklandach nie było żadnych zakładów, które byłyby w stanie wykonać żelazne elementy takiego mostu o długości około 150 m.

    W związku z tym elementy konstrukcji mostu zamówiono w znajdującej się w Londynie firmie David Rowell & Co. Następnie przetransportowano je na Falklandy na pokładzie statku SS Ballena. Koszt samych materiałów wyniósł około 2281 funtów (współcześnie około 127 800 funtów).

    Bodie Creek Suspension Bridge w 2010 roku (fot. Mark Manuk)
    Bodie Creek Suspension Bridge w 2010 roku (fot. Mark Manuk)

    W 1924 roku rozpoczęto montaż mostu. Co istotne, robotnicy mieli do dyspozycji jedynie proste narzędzia, a najbardziej wyrafinowanym sprzętem budowlanym jaki mieli, była… betoniarka. Mimo to w 1925 roku zakończono prace i most został oddany do użytku. Początkowo wykorzystywały go wozy konne oraz pasterze z swoimi stadami owiec, ale z czasem wraz z pojawieniem się większej liczby samochodów na wyspie, Bodie Creek Suspension Bridge stał się mostem drogowym – którego przekroczenie wcale proste nie było, z racji małej szerokości.

    Bodie Creek Suspension Bridge w 2010 roku (fot. Mark Manuk)
    Bodie Creek Suspension Bridge w 2010 roku (fot. Mark Manuk)

    Podczas wojny o Falklandy w 1982 roku okolice mostu zostały zaminowane, ale sama przeprawa nie uległa uszkodzeniu. W latach 90. stan mającego już swoje lata mostu zaczął się szybko pogarszać. W 1997 roku władze podjęły decyzję o jego zamknięciu dla ruchu. Od tego czasu stoi on opuszczony i powoli rozpada się. Prowadzące do niego drogi zarosły trawą, a na okolicznych polach można znaleźć znaki ostrzegawcze informujące o… polach minowych.

    Bodie Creek Suspension Bridge w 2010 roku (fot. Mark Manuk)
    Bodie Creek Suspension Bridge w 2010 roku (fot. Mark Manuk)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCzym jest historia kredytowa i dlaczego jest tak ważna podczas starania się o kredyt?
    Next Article Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Most w Tczewie – ufortyfikowana przeprawa nad Wisłą

    12 października 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.