SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Most Bez Powrotu – symbol podziału Korei
    Most Bez Powrotu - symbol podziału Korei
    Most Bez Powrotu - symbol podziału Korei
    Artykuły

    Most Bez Powrotu – symbol podziału Korei

    Michał BanachBy Michał Banach18 sierpnia 2021Updated:18 sierpnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Na terenie Koreańskiej Strefy Zdemilitaryzowanej znajduje się betonowy most, nazywany Mostem Bez Powrotu (ang. Bridge of No Return). Wykorzystywano go przez wiele lat do wymiany jeńców między Koreą Północną a Południową. Po incydencie z 1976 roku miejsce to stopniowo popada jednak w ruinę.

    Wraz z zakończeniem wojny w Korei i utworzeniem Koreańskiej Strefy Zdemilitaryzowanej, rozpoczęła się długa i trudna historia koegzystencji dwóch Korei, przeplatana incydentami i napięciami. Co ciekawe, już zanim oficjalnie wojna dobiegła końca (27 lipca 1953 roku), w kwietniu przeprowadzono pierwszą, testową operację wymiany jeńców wojennych.

    Most Bez Powrotu (fot. Filzstift/Wikimedia Commons)
    Most Bez Powrotu (fot. Filzstift/Wikimedia Commons)

    Miejscem tej wymiany stał się betonowy most znany obecnie jako Most Bez Powrotu. W trakcie zorganizowanej wówczas operacji Little Switch doszło do wymiany 605 amerykańskich i południowokoreańskich żołnierzy, za 6030 północnokoreańskich żołnierzy. Sukces tego przedsięwzięcia sprawił, że w kolejnych miesiącach kontynuowano negocjacje, dzięki czemu w ramach operacji Big Switch udało się wymienić 13 444 amerykańskich, brytyjskich i południowokoreańskich żołnierzy za 89 493 północnokoreańskich i chińskich żołnierzy.

    Wokół mostu po obu stronach granicy zbudowano w tym czasie liczne posterunki obserwacyjne i wartownie, zamieniając to miejsce w najważniejszy punkt wymiany jeńców wojennych i więźniów w Korei. Swoją nazwę miejsce to zawdzięcza ultimatum, które Amerykanie dawali wszystkim biorącym udział w wymianie – jeśli decydowali się na zmianę kraju pobytu, nie mogli liczyć na powrót gdyby zmienili zdanie.

    Most Bez Powrotu (fot. Dushan Hanuska)
    Most Bez Powrotu (fot. Dushan Hanuska)

    Kolejnym istotnym wydarzeniem w historii mostu było uwolnienie załogi USS Pueblo, zdobytego przez oddziały północnokoreańskie. Była to jednak ostatnia wymiana jeńców przeprowadzona na tym moście. Przez kolejne lata utrzymywano wartownie, zakładając, że może dojść do kolejnej wymiany, ale wszystko zmieniło się 18 sierpnia 1976 roku za sprawą „Incydentu z siekierą”.

    Tego dnia grupa południowokoreańskich żołnierzy wraz z 12 Amerykanami wkroczyła do strefy zdemilitaryzowanej przy moście z zamiarem ścięcia drzewa, które zasłaniało widok z jednej z wartowni. Żołnierze posiadali jedynie siekiery, jednak krótko po rozpoczęciu prac na miejsce dotarli żołnierze północnokoreańscy domagający się przerwania prac (argumentując to ochroną drzewa, które miał rzekomo zasadzić sam Kim Ir Sen), do czego nie doszło. W związku z tym doszło do szarpaniny, w trakcie której dwóch amerykańskich żołnierzy zostało zabitych – jeden w trakcie starcia (kpt. Arthur Bonifas), a drugi (por. Mark Barrett), ranny i pozostawiony przez wycofujących się żołnierzy amerykańskich został dobity przez żołnierzy z Korei Północnej.

    Most Bez Powrotu
    Most Bez Powrotu

    Incydent ten doprowadził do eskalacji napięć między Koreą Północną a Południową i USA. W odpowiedzi, 21 sierpnia Amerykanie zorganizowali Operację Paul Bunyan, w trakcie której do strefy zdemilitaryzowanej wkroczyły osłaniane przez lotnictwo oddziały, które ścięły wszystkie sporne drzewa, oraz zniszczyły dwa północnokoreańskie punkty obserwacyjne.

    Aby uspokoić sytuację, niedaleko oryginalnego mostu, po stronie Korei Północnej zbudowano nowy most – prace trwały 72 godziny. Miejsce to stało się nowym punktem wymiany jeńców. Stary most pozostawiono własnemu losowi, przez co z czasem zaczął popadać w ruinę. Obecnie cały czas znajdują się przy nim wartownie, ale stan mostu jest bardzo zły. Co ciekawe, jest on wykorzystywany przez amerykańskich żołnierzy w trakcie ceremonii promocyjnych. Most był również wielokrotnie przedstawiany w różnych filmach – m.in. w Śmierć nadejdzie jutro oraz Salt.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleMalownicze miasto Dinant w Belgii
    Next Article Rosyjski krążownik Pamiat Azowa
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Isambard Kingdom Brunel – niewysoki tytan inżynierii

    3 stycznia 20235 Mins Read

    Polska armatohaubica samobieżna AHS Krab

    21 października 202210 Mins Read

    Most w Tczewie – ufortyfikowana przeprawa nad Wisłą

    12 października 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.