SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Moskwicz 400/401 – pierwszy Moskwicz
    Moskwicz 400/401 - pierwszy Moskwicz
    Moskwicz 400/401 - pierwszy Moskwicz
    Artykuły

    Moskwicz 400/401 – pierwszy Moskwicz

    Michał BanachBy Michał Banach28 maja 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Początki fabryki Moskwicz sięgają 1930 roku i utworzonych wówczas Moskiewskich Zakładów Montażu Samochodów nr 1 im. Komunistycznej Międzynarodówki Młodzieży. Pierwszym samochodem, który otrzymał nazwę Moskwicz, był Moskwicz 400-420 produkowany od 1946 roku.

    Zakłady MZMS specjalizowały się przed wojną w montażu samochodów produkowanych w oparciu o projekty Forda, a później GAZa. Pierwszym autorskim projektem samochodu stworzonego w tych zakładach i wprowadzonym do produkcji był KIM-10 z 1940 roku. Wybuch II wojny światowej i ogólnie negatywna ocena pojazdu przez Józefa Stalina sprawiły jednak, że w 1941 roku przerwano jego produkcję.

    Moskwicz 400
    Moskwicz 400

    Sama wojna również doprowadziła do przerwania produkcji samochodów osobowych w Moskwie. Powrócono do niej dopiero pod koniec wojny, kiedy sytuacja na froncie umożliwiła zmniejszenie produkcji wojennej. Radzieccy konstruktorzy postanowili wówczas zaprojektować nowy, mały samochód osobowy oparty na konstrukcji i koncepcji Opla Kadetta K38. Co istotne, Rosjanie opracowali samochód bez dostępu do planów Opla, a jedynie korzystając z wiedzy wywiezionych do ZSRR niemieckich inżynierów.

    Opracowano dwa pojazdy. Pierwszym był KIM-10-52 będący rozwinięciem przedwojennego KIM-10, ale z nadwoziem skopiowanym z Opla, a drugim był Moskwicz 400-420, będący w praktyce nielicencyjną kopią Opla. Ostatecznie Stalin wybrał Moskwicza do dalszego rozwoju i produkcji. Pierwszy egzemplarz seryjny samochodu zjechał z taśmy produkcyjnej zakładów MZMA (pol. Moskiewska Fabryka Samochodów Małolitrażowych) 4 grudnia 1946 roku.

    Moskwicz 400
    Moskwicz 400

    Auto miało 3,8 m długości i masę 855 kg. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik M-400 o mocy 23 KM i pojemności 1 litra. Zapewniał on prędkość maksymalną 90 km/h i zużycie paliwa na poziomie 8 l/100 km. Zastosowano czterodrzwiowe nadwozie z niewielkim bagażnikiem do którego dostęp możliwy był tylko z wnętrza auta. Standardowo, zapasowe koło umieszczono z tyłu na zewnątrz nadwozia.

    Samochód kosztował 9000 rubli, dzięki czemu był jednym z tańszych na rynku w okresie powojennym. Szybko zyskał popularność wśród Rosjan, głównie dzięki swoim możliwościom poruszania się po tragicznych wręcz radzieckich drogach, ogólnej niezawodności. Potwierdzeniem udanej konstrukcji był fakt, że do 1954 roku samochód ten produkowano bez większych zmian. Wprowadzona do produkcji w 1954 roku wersja 401-420 różniła się natomiast… silnikiem o mocy 26 KM.

    Moskwicz 400
    Moskwicz 400

    Ostatecznie do 1956 roku, kiedy to przerwano produkcję tych samochodów, zbudowano 247 439 Moskwiczów 400 i 401 w dwóch podstawowych wersjach – sedan i kabriolet, oraz kilka prototypowych furgonetek i pojazdów pod specjalną zabudowę. Popyta na te pojazdy był tak duży, że chętni musieli czekać w kolejkach, aż samochody zostaną wyprodukowane. Kilka tysięcy egzemplarzy trafiło na eksport, głównie do Finlandii, Polski, Albanii oraz Chin. Następcą modeli 400 i 401 był Moskwicz 402 z 1956 roku.

    Wśród wersji specjalistycznych znalazły się pojazdy dla wojska, agregaty lotniskowe, ambulanse, furgonetki i wiele więcej.

    Moskwicz 400 (fot. A.Savin)
    Moskwicz 400 (fot. A.Savin)
    Moskwicz 400 (fot. Marcin Szala)
    Moskwicz 400 (fot. Marcin Szala)
    Moskwicz 400 (fot. Usama/Wikimedia Commons)
    Moskwicz 400 (fot. Usama/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNa jaką pracę w Krakowie mogą liczyć mieszkańcy Podlasia?
    Next Article Blackburn B-20 – wodnosamolot i łódź latająca w jednym
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.