SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Morris Light Reconnaissance Car – prostota i praktyka
    Morris Light Reconnaissance Car - prostota i praktyka
    Morris Light Reconnaissance Car - prostota i praktyka
    Artykuły

    Morris Light Reconnaissance Car – prostota i praktyka

    Michał BanachBy Michał Banach13 października 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany w 1940 roku Morris Light Reconnaissance Car był małym i lekkim pojazdem rozpoznawczym zaprojektowanym dla brytyjskiej armii. Mimo swojej wyjątkowo prostej konstrukcji okazał się jednak bardzo udanym pojazdem, który pozostał w służbie do końca II wojny światowej.

    Zakłady Morris Motors Limited otrzymały w 1940 roku zamówienie na projekt lekkiego samochodu opancerzonego przeznaczonego do zadań rozpoznawczych. Zakładano, że pojazd będzie miał prostą konstrukcję i bardzo małe wymiary. Prace zaowocowały powstaniem pojazdu nazwanego Morris Mk I Light Reconnaissance Car. Miał on 4 m długości, 2, m szerokości i 1,8 m wysokości, a masa wynosiła 3,7 tony. Napęd stanowił czterocylindrowy silnik Morrisa o mocy 72 KM, zapewniający prędkość maksymalną 80 km/h i zasięg 385 km. Napęd przenoszony był na tylną oś.

    Morris Light Reconnaissance Car
    Morris Light Reconnaissance Car

    Oryginalnie rozwiązano układ wnętrza pojazdu. Kierowca siedział w środku, a po jego prawej znajdował się strzelec obsługujący karabin maszynowy Bren w wieżyczce, natomiast po lewej siedział strzelec karabinu przeciwpancernego Boys kalibru 14 mm. Pancerz miał grubość 8-14 mm.

    W pierwszej serii produkcyjnej zbudowano około 1000 egzemplarzy Morrisów Mk I. Dostarczono je głównie do jednostek operujących w Afryce Północnej, gdzie spisywały się bardzo dobrze. W 1942 roku powstała kolejna wersja, oznaczona jako Morris Mk II. Różniła się ona od pierwszej zastosowaniem napędu na wszystkie koła, oraz szczegółami konstrukcji. Powstało około 1200 pojazdów tego typu.

    Morris Light Reconnaissance Car
    Morris Light Reconnaissance Car

    Po zakończeniu walk w Afryce, Morrisy wraz z brytyjskimi żołnierzami trafiły do Europy – Włoch i później do Francji. Pewna liczba pojazdów tego typu znalazł się na wyposażeniu Polskich Sił Zbrojnych. Dostępność nowocześniejszych i lepiej uzbrojonych oraz opancerzonych samochodów pancernych sprawiła jednak, że w 1943 roku Morrisy zaczęto przenosić do drugorzędnych jednostek. Część z nich trafiła do RAFu, który wykorzystywał je do ochrony lotnisk.

    Morris Light Reconnaissance Car
    Morris Light Reconnaissance Car

    Oprócz wersji rozpoznawczej powstały (najczęściej poprzez przebudowę) pojazdy obserwacyjne dla artylerii. Pojazdy w tej wersji wykorzystywano do końca wojny w jednostkach frontowych. Z czasem usuwano również karabin przeciwpancerny Boys, który zamieniano na drugi karabin maszynowy Bren. Rosnąca grubość pancerza czołgów sprawiła, że zastosowanie karabinu przeciwpancernego straciło sens.

    Morris Light Reconnaissance Carmimo swojej bardzo prostej konstrukcji uważany był za wyjątkowo udany pojazd. Nawet początkowo stosowany napęd na jedną oś nie był znaczącym problemem. Być może właśnie dzięki tej prostocie i niewielkim wymiarom mogły one pozostać w służbie do końca wojny.

    Morris Light Reconnaissance Car (fot. Simon Q/Wikimedia Commons)
    Morris Light Reconnaissance Car (fot. Simon Q/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPrzełomowe momenty w historii lotnictwa
    Następny artykuł Wyciek ropy z tankowca Exxon Valdez
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    Nowozelandzki kołowo-gąsienicowy czołg lekki Schofield

    2 maja 20223 Mins Read

    HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy

    19 kwietnia 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.