Kanały wodne i systemy śluz pozwalają na przemieszczanie się między różnymi akwenami wodnymi w prosty i bezpośredni sposób, ale zwykle podróże są czasochłonne. Francuski inżynier Jean Aubert wpadł na oryginalny sposób przyśpieszenia tej podróży. Tak powstał Montech Monster oraz Fonsérannes.

Canal Latéral de la Garonne łączący Tuluzę z Castets-en-Dorthe powstał w XIX wieku w latach 1838-1856 i ma aż 193 km długości. Ze względu na różnice poziomów, zastosowano na nim aż 53 śluzy. Pokonywanie kolejnych śluz, które często były bardzo blisko siebie było czasochłonne i męczące dla załóg. W 1961 roku francuski inżynier Jean Aubert wpadł na pomysł zaprojektowania pochylni z systemem przetaczania jednostek pływających, która miała przyśpieszyć pokonanie 5 śluz w rejonie Montech.

Montech Monster (fot. Profburp/Wikimedia Commons)

Montech Monster (fot. Profburp/Wikimedia Commons)

Wynalazek Auberta był bardzo oryginalny, ponieważ składał się z betonowego kanału o długości 443 m nachylonego pod kątem 3%, tak aby omijał śluzy. Wzdłuż kanału zbudowana została utwardzona droga, po której poruszał się specjalny pojazd składający się z dwóch połączonych ze sobą lokomotyw z napędem diesla, w których zamiast oryginalnego podwozia zamontowano tradycyjne koła z oponami pozwalające na poruszanie się po drodze.

Gdy łódź wpływała do kanału, z ramienia opuszczano ciężką płytę, która blokowała odpływ wody, a następnie przesuwano łódź przez kanał. Z racji tego, że konstrukcja nie była idealnie szczelna, przez kanał cały czas płynęła woda aby uzupełniać ubytki wody.

Montech Monster (fot. Profburp/Wikimedia Commons)

Montech Monster (fot. Profburp/Wikimedia Commons)

Pojazd nazwany Montech Monster ważył 200 ton i wyposażony był w dwa silniki po 1000 KM każdy, zapewniające prędkość 4,5 km/h, co pozwalało na pokonanie kanału w 6 minut. Znacząco przyśpieszało to podróż w porównaniu do rejsu przez śluzy.

Rozwiązanie Auberta było ciekawe, ale było bardziej prototypem, niż właściwą konstrukcją. System uruchomiono w lipcu 1974 roku, a w kolejnych latach konstruktor postanowił zbudować jeszcze jeden podobny pojazd, ale już bardziej przemyślany. Tak zrodził się Fonsérannes. Zbudowano go na Canal du Midi w latach 1980-1983, a uruchomiono w maju 1984 roku. Tym razem do obsługi systemu zbudowano dedykowany pojazd o znacznie większych rozmiarach niż Montech Monster.

Niestety pojazd od początku sprawiał dużo problemów technicznych, spowodowanych złą konstrukcją systemów. Ciągłe awarie i przecieki sprawiły, że wykorzystywano go okazjonalnie, a 11 kwietnia 2001 roku całkowicie zaprzestano dalszej eksploatacji i porzucono zarówno pojazd jak i kanał, przekierowując ruch ponownie na śluzy.

Montech Monster pozostawał w eksploatacji dłużej, ponieważ korzystano z niego aż do 2009 roku kiedy to z powodu awarii, system wyłączono z braku środków na remont. Pozostawiony własnemu losowi kanał i pojazd były jednak na tyle dobrze zabezpieczone, że nie zostały zdewastowane (w przeciwieństwie do Fonsérannes) i w 2020 roku podjęto decyzję o wyremontowaniu systemu i przystosowaniu go albo do zwiedzania, albo nawet do okazjonalnego wykorzystania.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.