SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Montech Monster, czyli oryginalny wynalazek Jean Auberta
    Montech Monster, czyli oryginalny wynalazek Jean Auberta
    Montech Monster, czyli oryginalny wynalazek Jean Auberta
    Artykuły

    Montech Monster, czyli oryginalny wynalazek Jean Auberta

    Michał BanachBy Michał Banach2 kwietnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Kanały wodne i systemy śluz pozwalają na przemieszczanie się między różnymi akwenami wodnymi w prosty i bezpośredni sposób, ale zwykle podróże są czasochłonne. Francuski inżynier Jean Aubert wpadł na oryginalny sposób przyśpieszenia tej podróży. Tak powstał Montech Monster oraz Fonsérannes.

    Canal Latéral de la Garonne łączący Tuluzę z Castets-en-Dorthe powstał w XIX wieku w latach 1838-1856 i ma aż 193 km długości. Ze względu na różnice poziomów, zastosowano na nim aż 53 śluzy. Pokonywanie kolejnych śluz, które często były bardzo blisko siebie było czasochłonne i męczące dla załóg. W 1961 roku francuski inżynier Jean Aubert wpadł na pomysł zaprojektowania pochylni z systemem przetaczania jednostek pływających, która miała przyśpieszyć pokonanie 5 śluz w rejonie Montech.

    Montech Monster (fot. Profburp/Wikimedia Commons)
    Montech Monster (fot. Profburp/Wikimedia Commons)

    Wynalazek Auberta był bardzo oryginalny, ponieważ składał się z betonowego kanału o długości 443 m nachylonego pod kątem 3%, tak aby omijał śluzy. Wzdłuż kanału zbudowana została utwardzona droga, po której poruszał się specjalny pojazd składający się z dwóch połączonych ze sobą lokomotyw z napędem diesla, w których zamiast oryginalnego podwozia zamontowano tradycyjne koła z oponami pozwalające na poruszanie się po drodze.

    Gdy łódź wpływała do kanału, z ramienia opuszczano ciężką płytę, która blokowała odpływ wody, a następnie przesuwano łódź przez kanał. Z racji tego, że konstrukcja nie była idealnie szczelna, przez kanał cały czas płynęła woda aby uzupełniać ubytki wody.

    Montech Monster (fot. Profburp/Wikimedia Commons)
    Montech Monster (fot. Profburp/Wikimedia Commons)

    Pojazd nazwany Montech Monster ważył 200 ton i wyposażony był w dwa silniki po 1000 KM każdy, zapewniające prędkość 4,5 km/h, co pozwalało na pokonanie kanału w 6 minut. Znacząco przyśpieszało to podróż w porównaniu do rejsu przez śluzy.

    Rozwiązanie Auberta było ciekawe, ale było bardziej prototypem, niż właściwą konstrukcją. System uruchomiono w lipcu 1974 roku, a w kolejnych latach konstruktor postanowił zbudować jeszcze jeden podobny pojazd, ale już bardziej przemyślany. Tak zrodził się Fonsérannes. Zbudowano go na Canal du Midi w latach 1980-1983, a uruchomiono w maju 1984 roku. Tym razem do obsługi systemu zbudowano dedykowany pojazd o znacznie większych rozmiarach niż Montech Monster.

    Fonsérannes (fot. Gloverepp/Wikimedia Commons)
    Fonsérannes (fot. Gloverepp/Wikimedia Commons)
    Fonsérannes (fot. Gloverepp/Wikimedia Commons)
    Fonsérannes (fot. Gloverepp/Wikimedia Commons)

    Niestety pojazd od początku sprawiał dużo problemów technicznych, spowodowanych złą konstrukcją systemów. Ciągłe awarie i przecieki sprawiły, że wykorzystywano go okazjonalnie, a 11 kwietnia 2001 roku całkowicie zaprzestano dalszej eksploatacji i porzucono zarówno pojazd jak i kanał, przekierowując ruch ponownie na śluzy.

    Montech Monster pozostawał w eksploatacji dłużej, ponieważ korzystano z niego aż do 2009 roku kiedy to z powodu awarii, system wyłączono z braku środków na remont. Pozostawiony własnemu losowi kanał i pojazd były jednak na tyle dobrze zabezpieczone, że nie zostały zdewastowane (w przeciwieństwie do Fonsérannes) i w 2020 roku podjęto decyzję o wyremontowaniu systemu i przystosowaniu go albo do zwiedzania, albo nawet do okazjonalnego wykorzystania.

    Montech Monster (fot. Profburp/Wikimedia Commons)
    Montech Monster (fot. Profburp/Wikimedia Commons)
    Montech Monster (fot. Profburp/Wikimedia Commons)
    Montech Monster (fot. Profburp/Wikimedia Commons)
    Montech Monster (fot. Pinpin/Wikimedia Commons)
    Montech Monster (fot. Pinpin/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePancerniki Tillmana – pancerniki, które miały rządzić wszystkimi pancernikami
    Next Article Czechosłowacki czołg lekki LT vz. 35
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.