SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Monitory typu Casco i ich skandaliczna historia
    Monitory typu Casco i ich skandaliczna historia
    Monitory typu Casco i ich skandaliczna historia
    Artykuły

    Monitory typu Casco i ich skandaliczna historia

    Michał BanachBy Michał Banach14 kwietnia 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Podczas wojny secesyjnej amerykańska flota wprowadziła do służby kilka typów monitorów. Niektóre z tych okrętów były całkiem udanymi konstrukcjami, a niektóre niezbyt. Jednostki typu Casco były chyba najgorszymi jakie zaprojektowano. Zbudowano 20 okrętów, z których żaden nie wszedł do regularnej służby, a ich historia zakończyła się skandalem politycznym.

    Pozytywny wynik starcia między USS Monitor a VSS Virginia pod Hampton Roads sprawił, że dowództwo US Navy postanowiło zainwestować w budowę kolejnych monitorów. Równolegle zaczęto opracowywać wiele różnych jednostek tej klasy. Jednym z istotniejszych projektów były okręty typu Casco. Przygotowanie ich projektu zlecono ponownie Johnowi Ericssonowi.

    USS Casco
    USS Casco

    Od początku prac nad okrętami, w projekt ingerował Alban C. Stimers, który chciał dosłownie zbić polityczny kapitał na ambitnym projekcie, który miał doprowadzić do powstania aż 20 okrętów. Według wstępnego projektu nowe okręty miały mieć małe zanurzenie i drewniane obudowy pancernego kadłuba, które miały zwiększać pływalność 69-metrowych jednostek. Uzbrojenie umieszczono w dwudziałowej wieży i składało się z armat kalibru 280 mm. Ericsson postawił sobie za główny cel stworzenie prostego i łatwego w produkcji okrętu, ponieważ wiedział, że ich budową zajmą się niedoświadczone stocznie.

    Gdy projekt był już prawie gotowy, admirał Joseph Smith zasugerował wydawać by się mogło małą zmianę w postaci zamienienia drewnianej obudowy zbiornikami, które miały być zalewane wodą podczas walki aby zmniejszyć wysokość okrętu nad wodą. Pomysł spodobał się Stimersowi, ale nie Ericssonowi, który zrezygnował z udziału w dalszych pracach. Oficjalnie kontrakty na budowę okrętów trafiły do stoczni w lutym 1863 roku, ale nie oznaczało to, że projekty poszczególnych okrętów były gotowe. Inżynierowie podlegli Stimersowi cały czas dopracowywali projekty, wprowadzając tyle zmian, że stoczniowcy gubili się w projektach, a prace nad okrętami szły bardzo powoli.

    USS Shawnee i USS Wassuc
    USS Shawnee i USS Wassuc

    Pierwszy monitor typu Casco ukończono w 1864 roku i poddano próbom, które wykazały, że okręt do niczego się nie nadaje. Ciężar zbiorników (pustych) i pomp był tak duży, że woda przelewała się przez pokład okrętów nawet kiedy nie były załadowane paliwem, amunicją i zaopatrzeniem… Wybuchł polityczny skandal, który doprowadził do dymisji Stimersa z stanowiska szefa Monitor Office odpowiedzialnego za projekty nowych monitorów.

    Nieprzydatne okręty typu Casco dokończono, ale nie wcielono ich do służby, zachowując je w rezerwie. Z kilku usunięto wieże i zainstalowano prymitywne systemy torpedowe, ale i to nie sprawiło, że okręty zyskały jakąkolwiek użyteczność. Tylko USS Squando przez krótki czas pozostał w ograniczonej eksploatacji. Po wielokrotnych zmianach nazw wszystkie zezłomowano w latach 1874-1875.

    Projekt okrętów typu Casco był totalną porażką. O ile wstępny projekt Ericssona był całkiem niezły, kolejne wprowadzane poprawki tylko pogarszały sprawę i ostatecznie doprowadziły do powstania całkowicie nieprzydatnych okrętów.

    Alban C. Stimers
    Alban C. Stimers

    Okręty typu Casco miały 69 m długości i wyporność 1175 ton. Silniki parowe miały zapewniać prędkość 8 węzłów, ale w praktyce nie przekraczała ona 3,5 węzła. Uzbrojenie składało się z 2 dział kalibru 280 mm. Początkowo koszt jednego okrętu szacowano na 395 000 dolarów, ale w praktyce przekroczył 500 000 dolarów (współcześnie odpowiednio 8,3 mln dolarów i 10,5 mln dolarów).

    Nazwa Początek budowy Wodowanie Koniec budowy/wejście do służby Los
    USS Casco 14 kwietnia 1863 roku 7 maja 1864 roku 4 grudnia 1864 roku Przebudowany na torpedowiec. Zezłomowany w 1875 roku
    USS Chimo 17 maja 1863 roku 5 maja 1864 roku 20 stycznia 1865 roku Przebudowany na torpedowiec. Zezłomowany w 1874 roku
    USS Cohoes 17 kwietnia 1863 roku 31 maja 1865 roku 19 stycznia 1866 roku Zezłomowany w 1874 roku
    USS Etlah 24 czerwca 1863 roku 3 lipca 1865 roku 12 marca 1866 roku Zezłomowany w 1874 roku
    USS Klamath 26 marca 1863 roku 20 kwietnia 1865 roku 6 maja 1866 roku Zezłomowany w 1874 roku
    USS Koka 24 kwietnia 1863 roku 18 maja 1865 roku 28 listopada 1865 roku Zezłomowany w 1874 roku
    USS Modoc 4 czerwca 1863 roku 21 marca 1865 roku 23 czerwca 1865 roku Przebudowany na torpedowiec. Zezłomowany w 1875 roku
    USS Napa 2 marca 1863 roku 26 listopada 1864 roku 4 maja 1866 roku Przebudowany na torpedowiec. Zezłomowany w 1875 roku
    USS Naubuc 2 kwietnia 1863 roku 19 października 1864 roku 27 marca 1865 roku Przebudowany na torpedowiec. Zezłomowany w 1875 roku
    USS Nausett 10 czerwca 1863 roku 26 kwietnia 1865 roku 10 sierpnia 1865 roku Zezłomowany w 1875 roku
    USS Shawnee 2 kwietnia 1863 roku 13 marca 1865 roku 18 sierpnia 1865 roku Zezłomowany w 1875 roku
    USS Shiloh 24 czerwca 1863 roku 14 lipca 1865 roku 12 marca 1866 roku Zezłomowany w 1874 roku
    USS Squando 4 maja 1863 roku 31 grudnia 1864 roku 6 czerwca 1865 roku Zezłomowany w 1874 roku
    USS Suncook 17 marca 1863 roku 1 lutego 1865 roku 27 lipca 1865 roku Zezłomowany w 1874 roku
    USS Tunxis 9 marca 1863 roku 4 czerwca 1864 roku 12 lipca 1864 roku Zezłomowany w 1874 roku
    USS Umpqua 4 marca 1863 roku 21 grudnia 1865 roku 7 maja 1866 roku Zezłomowany w 1874 roku
    USS Wassuc 2 czerwca 1863 roku 25 lipca 1865 roku 28 października 1865 roku Zezłomowany w 1875 roku
    USS Waxsaw 13 marca 1863 roku 4 maja 1865 roku 21 października 1866 roku Zezłomowany w 1875 roku
    USS Yazoo 2 marca 1863 roku 8 maja 1865 roku 15 grudnia 1865 roku Zezłomowany w 1874 roku
    USS Yuma 26 marca 1863 roku 30 maja 1865 roku 6 maja 1866 roku Zezłomowany w 1874 roku

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCurtiss XP-31 Swift – nieudany konkurent P-26 Peashooter
    Next Article Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read

    USS Arizona – największa ofiara ataku na Pearl Harbor

    17 stycznia 20236 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.