SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Mk I Matilda (A11) – brytyjski lekki czołg piechoty
    Mk I Matilda (A11) - brytyjski lekki czołg piechoty
    Mk I Matilda (A11) - brytyjski lekki czołg piechoty
    Artykuły

    Mk I Matilda (A11) – brytyjski lekki czołg piechoty

    Michał BanachBy Michał Banach29 marca 2020Updated:29 marca 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Chociaż czołg Mk I Matilda został zaprojektowany w połowie lat 30. stojąca za nim idea powstała podczas I wojny światowej, a sam pojazd niewiele różnił się od czołgów z Wielkiej Wojny. Mały, powolny, potężnie opancerzony i słabo uzbrojony pojazd szybko stał się bezużyteczny na polu walki.

    Geneza

    Po I wojnie światowej rozwój czołgów w Wielkiej Brytanii uległ spowolnieniu. Chociaż pod względem teorii, Brytyjczycy wyprzedzali inne kraje, tworząc podstawy pod m.in. niemiecką taktykę Blitzkriegu, pod względem technicznym brytyjskie czołgi zatrzymały się w czasach I wojny światowej. Było to związane głównie z faktem iż większość oficerów odpowiedzialnych za rozwój broni pancernej swoją wiedzę zdobywała na froncie I wojny światowej.

    Mk I Matilda A11E1
    Mk I Matilda A11E1

    W 1934 roku generał P. C. S. Hobart, pełniący obowiązki generalnego inspektora Royal Tank Corps przedstawił pomysł opracowania lekkiego, małego i silnie opancerzonego czołgu piechoty, który miał zapewniać bezpośrednie wsparcie oddziałom piechoty. Pojazd taki miał być bardzo silnie opancerzony, uzbrojony jedynie w lekką broń wsparcia i tani w produkcji, aby możliwe było zbudowanie dużej liczby tego typu pojazdów. Zakładano, że taki pojazd będzie osiągać prędkość maksymalną równą prędkości wspieranej piechoty.

    Dalszą częścią koncepcji było opracowanie drugiego czołgu, znacznie większego, jeszcze lepiej opancerzonego ale równocześnie posiadającego uzbrojenie na tyle silne, aby zwalczać umocnienia oraz nawiązywać walkę z wrogimi czołgami. Pojazdy te miały służyć do wspierania piechoty, tak jak miało to miejsce podczas I wojny światowej, natomiast czołgi szybkie miały siać spustoszenie po przełamaniu linii frontu.

    Mk I Matilda A11
    Mk I Matilda A11

    Chociaż pomysł był archaiczny, zyskał aprobatę dowództwa, a w 1935 roku rozpoczęto prace nad pierwszym czołgiem. Prace zlecono zakładom Vickers Armstrong, a głównym konstruktorem pojazdu został inż. John Carden. Tak rozpoczęła się historia czołgu Tank, Infantry, Mark I, Matilda I (A11), znanego bardziej jako Mk I Matilda.

    Mk I Matilda (A11)

    Prototyp czołgu, oznaczony jako A11E1 ukończono we wrześniu 1936 roku i przekazano armii w celu przeprowadzenia prób. Wykazały one, że dowódca czołgu jest przeciążany zadaniami, sam pojazd jest słabo uzbrojony, powolny a podwozie wymaga poprawy. Z drugiej strony czołg spełniał oczekiwania – jego pancerz był odporny na ostrzał z lekkiej broni przeciwpancernej, oraz standardowych dział przeciwpancernych tego okresu. W związku z tym, po wprowadzeniu poprawek, Matilda została przyjęta do eksploatacji i produkcji seryjnej.

    Mk I Matilda A11
    Mk I Matilda A11

    Czołg miał bardzo prostą konstrukcję. Kadłub wykonany z nitowanych płyt pancernych o grubości 10-65 mm mieścił kierowcę, oraz radiostację. Odlewana wieża w której znajdował się jeden karabin maszynowy kalibru 7,7 mm lub 12,7 mm mieściła tylko dowódcę, który oprócz obsługi uzbrojenia musiał wydawać polecenia kierowcy, a także obsługiwać znajdującą się pod wieżą radiostację. Nowością były dwa obrotowe peryskopy polskiej konstrukcji inż. Rudolfa Gundlacha (na licencji), umieszczone we włazie dowódcy oraz kierowcy.

    Napęd czołgu stanowił ośmiocylindrowy silnik Forda o mocy 70 KM, zapewniający prędkość maksymalną 13 km/h na drodze, lub 9 km/h w terenie, oraz zasięg 125 km na drodze. Również skrzynia biegów pochodziła z samochodu. Podwozie, pozbawione osłony było rozwinięciem podwozia z wcześniejszych czołgów Vickersa.

    Wrak Mk I Matilda A11
    Wrak Mk I Matilda A11

    Cały pojazd miał 4,85 m długości, 2,34 m szerokości i 2 m wysokości, a jego masa bojowa wynosiła 11,2 tony. Zapas amunicji do karabinu maszynowego wynosił około 4000 pocisków. Do 1939 roku złożono 3 zamówienia na łącznie 140 czołgów (w tym prototyp). Kolejne zamówienia planowane były na rok 1940, ale ostatecznie produkcję przerwano po doświadczeniach z eksploatacji na froncie.

    Początkowo czołgi w większości wykorzystywano do zadań szkoleniowych. Gdy po wybuchu II wojny światowej zaczęto formować Brytyjski Korpus Ekspedycyjny we Francji, 97 wozów zostało do niego oddelegowanych. Czołgi wzięły udział w walkach, biorąc udział m.in. w bitwie pod Arras, gdzie ich opancerzenie było sporym problemem dla niemieckich żołnierzy (to właśnie wtedy po raz pierwszy Niemcy zdecydowali się na wykorzystanie w praktyce dział przeciwlotniczych kalibru 88 mm do zwalczania czołgów).

    Wrak Mk I Matilda A11
    Wrak Mk I Matilda A11

    Z drugiej strony słabe uzbrojenie czołgów i fatalne osiągi sprawiły, że Matildy nie miały większego wpływu na przebieg walk. O wiele lepiej spisywały się będące ich bardzo dalekim rozwinięciem czołgi Mk II Matilda (oba pojazdy powstały według tych samych założeń, ale różnice między nimi były olbrzymie).

    Wszystkie wozy wysłane do Francji zostały utracone, natomiast czołgi znajdujące się w Wielkiej Brytanii w większości były bardzo wyeksploatowane podczas wykonywania zadań szkoleniowych. Ze względu na braki w sprzęcie pancernym, czołgi te pozostały jednak w służbie aż do pojawienia się nowych, lepszych konstrukcji. Warto dodać, że pewną liczbę czołgów Mk I Matilda przekazano Polskim Siłom Zbrojnym formowanym w Wielkiej Brytanii w 1940 roku. Wykorzystywano je również do zadań szkoleniowych.

    Mk I Matilda A11 (fot. Simon Q/Wikimedia Commons)
    Mk I Matilda A11 (fot. Simon Q/Wikimedia Commons)

    Podsumowanie

    Czołgi Mk I Matilda okazały się całkowicie nieprzydatne na froncie. Zaprojektowane według przestarzałej idei, bardziej pasowały do frontów I wojny światowej, niż do mobilnych starć II wojny światowej. Mimo to, czołgi te miały wpływ na powstanie całkiem udanych czołgów Mk II Matilda.

    Do naszych czasów przetrwały 3 czołgi tego typu. Wszystkie znajdują się obecnie w Bovington Tank Museum. Jeden z czołgów jest w stanie jezdnym, drugi został odrestaurowany do stanu idealnego, a trzeci to wrak ściągnięty z poligonu.

    Mk I Matilda A11 (fot. Simon Q/Wikimedia Commons)
    Mk I Matilda A11 (fot. Simon Q/Wikimedia Commons)
    Mk I Matilda A11 (fot. Jonathan Cardy /Wikimedia Commons)
    Mk I Matilda A11 (fot. Jonathan Cardy /Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSamolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch
    Next Article Pościel – na jaki rodzaj się zdecydować?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.