SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Mina Lochnagar – najgłośniejsza eksplozja w historii
    Mina Lochnagar - najgłośniejsza eksplozja w historii
    Mina Lochnagar - najgłośniejsza eksplozja w historii
    Artykuły

    Mina Lochnagar – najgłośniejsza eksplozja w historii

    Michał BanachBy Michał Banach14 grudnia 2014Updated:15 sierpnia 20195 komentarzy5 Mins Read
    Podczas I wojny światowej początkowe walki manewrowe szybko przeistoczyły się w wojnę pozycyjną, która zatrzymała długi na kilkaset kilometrów front zachodni w miejscu w błotnistych okopach. Próby przełamania linii frontu kończyły się wielkimi stratami, a często były po prostu niewykonalne. W związku z tym wszystkie walczące strony zaczęły poszukiwać nowych metod przełamania frontu. Jedną z nich było wykorzystanie podziemnych min.

    Geneza

    Walka minowa podczas I wojny światowej była podstawą większości dużych operacji ofensywnych prowadzonych przez wszystkie walczące  na zachodnim froncie strony. Największymi specjalistami w tej dziedzinie byli Brytyjczycy, którzy na dużą skalę korzystali z doświadczenia górników i cywilnych ekspertów podczas budowy długich tuneli, w których umieszczano później potężne miny.

    Cel był zawsze taki sam. Dokopać się do pozycji wroga, umieścić tony materiałów wybuchowych pod okopami i umocnieniami wroga i wysadzić je w powietrze na chwilę przed atakiem. Powstały lej dawał pewną ochronę atakującym, a wyłom w liniach obronnych był (przynajmniej w teorii) idealnym miejscem do przełamania pozycji wroga.

    Filmik poniżej przedstawia eksplozję miny Beaumont Hamel. Wysadzono ja również podczas Bitwy nad Sommą.

    W praktyce mimo potężnych eksplozji i wielkich kraterów, ataki zwykle nie osiągały zamierzonego celu, ponieważ miny miały wpływ jedynie na mały fragment pozycji obronnych i nieszczęśnicy, którzy dostali się do krateru byli atakowani ze wszystkich stron. Często więc kratery te były… masowymi grobami atakujących.

    Sama idea min i podkopów jest bardzo stara. Zwykle stosowano je jednak podczas oblężeń, a nie tak jak na frontach I wojny światowej, podczas ataku na normalne pozycje wroga. Z drugiej strony wojna pozycyjna była pewnego rodzaju oblężeniem, stąd popularność tego typu operacji.

    Bitwa nas Sommą

    Podczas I wojny światowej miny stosowano podczas wielu operacji, ale dopiero w 1916 roku, podczas bitwy pod Sommą świat dosłownie i w przenośni usłyszał o minach stosowanych do wysadzania umocnień przeciwnika. Podczas tej bitwy wykorzystano kilkadziesiąt min, ale jedna z nich stałą się tą najsłynniejszą i najgłośniejszą w historii.

    Wszystko zaczęło się w 1915 roku, kiedy Brytyjczycy przejęli kontrolę nad Francuskimi umocnieniami niedaleko małego miasteczka La Boisselle w departamencie Somme. W praktyce było to kilka domków na krzyż zajmowanych przez Niemców, oddalonych i kilkaset metrów od pozycji brytyjskich. Niemieckie pozycje w tym rejonie nie wyróżniały się niczym specjalny, ot okopy i ziemianki najeżone karabinami maszynowymi.

    Eksplozja miny podczas Bitwy pod Sommą - często opisywane jako Mina Lochnagar, ale prawdopobnie jest to inna z min wysadzonych tego dnia
    Eksplozja miny podczas Bitwy nad Sommą – często opisywane jako Mina Lochnagar, ale prawdopobnie jest to inna z min wysadzonych tego dnia

    Po przejęciu pozycji, Brytyjczycy kontynuowali francuskie prace pod ziemią i drążenie tuneli. Do lipca 1916 roku, wykopali oni kilkanaście tuneli, z których każdy miał średnio około 300 metrów długości. Prace szły powoli, ponieważ równolegle Niemcy kopali własne tunele i aby nie zostać wykrytym trzeba było pracować bardzo cicho i ostrożnie. Żołnierze pracowali bez butów, aby nie hałasować, a do kopania używali bagnetów przymocowanych do drewnianych rączek. Cały urobek pakowano do worków i przenoszono na zewnątrz. Nas jednak najbardziej interesuje tunel Lochnagar. Miał on wymiary 1,37 m na 0,76 m – był więc bardzo mały, ale miał kluczowe znaczenie dla powodzenia ataku na miasteczko La Boisselle.

    Krater Lochnagar sfotografowany po wojnie (fot. historyoffighting.com)
    Krater Lochnagar sfotografowany po wojnie (fot. historyoffighting.com)

    Podkopy były gotowy w czerwcu 1916 roku. Zaczęto wówczas napełniać je materiałami wybuchowymi. Standardowo używano Amonalu, który był wówczas podstawowym materiałem wybuchowym wykorzystywanym w minach i dużych ładunkach wybuchowych. W większości tuneli znajdowało się kilkadziesiąt ton materiałów wybuchowym. Nie inaczej było w tunelu Lochnagar ale z drobną różnicą.

    Brytyjczycy wpadli na pomysł wydrążenia na końcu tunelu dwóch odgałęzień, w których umieszczono materiał wybuchowy. Wywołana eksplozja miała utworzyć jeden wielki krater. Pozostałe miny miały utworzyć kratery, które osłoniłyby atakujących żołnierzy. W rozgałęzieniach tunelu Lochnagar umieszczono dwa ładunki wybuchowe o masie 16 ton i 11 ton, na głębokości około 16 metrów pod ziemią. Dodatkowo w drugim tunelu w tym rejonie umieszczono 18,4 tony Amonalu, a w dwóch mniejszych minach po 3,6 ton.

    Miny wysadzono w powietrze 1 lipca 1916 roku o godzinie 7:28, na dwie minuty przed rozpoczęciem ofensywy nad Sommą. Eksplozja była potężna. Słychać ją było w odległości wielu kilometrów, a niektórzy twierdzą nawet, że słychać ją było w Londynie, oddalonym o 250 km. Ciężko powiedzieć ile jest w tym prawdy. Pewne jest jednak to, że była to najgłośniejsza eksplozja wywołana przez człowieka w historii (głośniejsze był tylko naturalne eksplozje np. wulkanów).

    Żołnierze przechodzący nad kraterem
    Żołnierze przechodzący nad kraterem

    Atak na niemieckie pozycje rozpoczął się o 7:30. Kluczowe było dotarcie do krateru przed tym, jak Niemcy pozbierają się po eksplozji. Niestety mimo dotarcia do leja reszta planu nie powiodła się. Niemieckie pozycje mim sporych zniszczeń wywołanych eksplozjami dalej były w stanie odpowiadać ogniem broni maszynowej. Przygwożdżeni w mającym 110 metrów średnicy i głębokim na 21 metrów kraterze Lochnagar żołnierze byli ostrzeliwani ze wszystkich stron. Brytyjczycy strzelali przed kraterem, Niemcy za kraterem, a po bokach znajdowały się gniazda karabinów maszynowych.

    Następnego dnia inne oddziały brytyjskie zaczęły przełamywać front na około kraterów, dzięki czemu ostrzał zaczął słabnąć, ale dopiero 3 lipca możliwa była ewakuacja rannych z krateru.

    Skutki

    Atak minowy pod La Boiselle okazał się nieskuteczny. Miny były źle rozmieszczone i nie doprowadziły do znaczącego osłabienia możliwości obronnych przeciwnika. Samo miasteczko zostało zdobyte, ale był to okupiony olbrzymimi stratami mały sukces o lokalnym znaczeniu. Sama bitwa pod Sommą chociaż zwyciężona przez wojska Ententy, była jedną z najkrwawszych bitew I wojny światowej. Wątpliwym sukcesem było przesunięcie frontu o 12 km w ciągu… 5 miesięcy walk.

    Do końca wojny wysadzono jeszcze wiele min, ale mimo stosowania olbrzymich ilości materiałów wybuchowych, mina Lochnagar pozostała tą najważniejszą i najgłośniejszą w historii.

    Co ciekawe, krateru Lochnagar nigdy nie zakopano, w przeciwieństwie do większości innych kraterów. Do dzisiaj można go odwiedzać, a co roku 1 lipca odbywają się tam uroczystości ku czci poległych podczas Bitwy pod Sommą.

    Krater Lochnagar współcześnie (fot. Wernervc/Wikimedia Commons)
    Krater Lochnagar współcześnie (fot. Wernervc/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPerski Podmuch – wyniki konkursu
    Następny artykuł Ford 3-ton M1918 – amerykański mini-czołg
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    28 czerwca 20223 Mins Read

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    26 czerwca 20225 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    22 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.