SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Messerschmitt Me 264 – niedoszły Amerikabomber
    Messerschmitt Me 264 - niedoszły Amerikabomber
    Messerschmitt Me 264 - niedoszły Amerikabomber
    Artykuły

    Messerschmitt Me 264 – niedoszły Amerikabomber

    Michał BanachBy Michał Banach3 kwietnia 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Podczas II wojny światowej Niemieckie lotnictwo wykorzystywało głównie bombowce taktyczne, ograniczając rozwój maszyn strategicznych o dużym zasięgu. Sytuacja uległa zmianie dopiero po włączeniu się Stanów Zjednoczonych do wojny i rozpoczęciu w Niemczech programu Amerikabomber. Jedną z maszyn, które powstały w ramach programu był Messerschmitt Me 264.

    Geneza

    W pierwszych latach II wojny światowej Luftwaffe nie musiało angażować się w misje bombowe dalekiego zasięgu. Wszystkie istotne cele znajdowały się bowiem w zasięgu bombowców taktycznych, w związku z czym praktycznie zignorowano kwestię budowy bombowców strategicznych. Niektórzy z oficerów zdawali sobie jednak sprawę z potrzeby posiadania takich maszyn z myślą o ewentualnym rozszerzeniu działań operacyjnych przeciwko USA.

    Messerschmitt Me 264
    Messerschmitt Me 264

    Chociaż oficjalnie nie zlecono prac nad bombowcami strategicznymi, niektóre wytwórnie lotnicze samodzielnie rozpoczęły prace koncepcyjne w oparciu o krążące informacje o potencjalnym zapotrzebowaniu na taką maszynę.

    Gdy Niemcy wypowiedziały wojnę Stanom Zjednoczonym 11 grudnia 1941 roku natychmiast pojawił się problem braku odpowiedniego uzbrojenia do atakowania celów po drugiej stronie Atlantyku. W związku z tym dowództwo Luftwaffe ogłosiło program budowy Amerikabomber, czyli bombowca strategicznego zdolnego do atakowania celów w USA z baz we Francji. Do rywalizacji stanęło kilka konstrukcji, w tym Focke-Wulf Ta 400, Junkers Ju 390, Horten H.XVIII, Heinkel He 277 i Messerschmitt Me 264.

    Messerschmitt Me 264
    Messerschmitt Me 264

    Samoloty miały dysponować odpowiednim zasięgiem, aby dolecieć do USA i z powrotem. Zaprojektowanie takich maszyn nie było jednak proste, ponieważ niemiecki przemysł nie dysponował odpowiednimi silnikami o dużej mocy, które nadawałyby się do wykorzystania w takiej konstrukcji. Rozwiązaniem była modyfikacja istniejących konstrukcji i zwiększanie liczby silników.

    Ostatecznie program Amerikabomber nie został zrealizowany, a zbudowane prototypy utracono w różnych okolicznościach, bądź wykorzystano do zbudowania zupełnie innych maszyn – m.in. transportowych. Podobny los spotkał ostatecznie również obiecujący projekt bombowca Messerschmitt Me 264.

    Messerschmitt Me 264
    Messerschmitt Me 264

    Niedoszły Amerikabomber

    Prace nad Me 264 ruszyły natychmiast po ogłoszeniu programu Amerikabomber i chociaż cały program nie miał dużego priorytetu, zakłady Messerschmitta mogły skorzystać z doświadczeń z prac koncepcyjnych przeprowadzonych wcześniej oraz z prac nad samolotem rozpoznawczym dalekiego zasięgu Messerschmitt Me 261. W zespole projektowym znaleźli się m.in. Wolfgang Degel, Paul Konrad i Woldemar Voigt.

    W toku prac projektowych konstrukcją zainteresowało się również Kriegsmarine, widząc w niej materiał na morski samolot rozpoznawczy i bombowiec, który zastąpiłby Focke-Wulfy Fw 200 Condor. Zamówiono 3 prototypy – jeden pozbawiony uzbrojenia i opancerzenia do testów konstrukcji, drugi z częściowym opancerzeniem, oraz trzeci w docelowej konfiguracji bombowca strategicznego. Pierwsza z maszyn została oblatana już 23 grudnia 1942 roku.

    Messerschmitt Me 264
    Messerschmitt Me 264

    Samolot miał 20,9 m długości, 43 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 56 ton. Pierwszy prototyp jako napęd otrzymał 4 silniki Jumo 211J o mocy 1340 KM, które okazały się jednak zbyt słabe i zostały następnie zamienione na mocniejsze czternastocylindrowe silniki BMW 801D o mocy 1700 KM każdy.

    Zapewniały one prędkość maksymalną 546 km/h i przelotową 349 km/h. Zasięg wynosił 15 000 km przy prędkości 333 km/h (bez ładunku bomb). Z ładunkiem 3 ton bomb zasięg wynosił 14 400 km, a z ładunkiem 6 ton spadał do 8600 km.

    Messerschmitt Me 264
    Messerschmitt Me 264

    Uzbrojenie samolotu składało się z dwóch podwójnych działek MG 151/20 kalibru 20 mm zamontowanych w zdalnie sterowanych stanowiskach bo bokach kadłuba. Ośmioosobowa załoga dysponowała miejscem do wypoczynku i kuchenką pozwalającą na przygotowywanie ciepłych posiłków. Ciekawostką był całkowicie przeszklony kokpit, który sprawiał, że Me 264 wyglądał bardzo podobnie do amerykańskiego bombowca B-29 Superfortress.

    Próby bombowca wykazały, że maszyna wymaga znaczącego dopracowania. Problemem było zachowanie samolotu w powietrzu oraz bardzo duże obciążenie skrzydeł, które pogarszało m.in. wznoszenie. Również osiągi pozostawiały wiele do życzenia – zwłaszcza prędkość. Chociaż konstruktorzy podjęli prace nad wyeliminowaniem wad samolotu, w 1943 roku Kriegsmarine wycofało się z projektu, a Luftwaffe uznało, że większy potencjał mają Ta 400 i Heinkel He 277.

    Messerschmitt Me 264
    Messerschmitt Me 264

    W tej sytuacji dalsze prace nad samolotem były bezcelowe. W październiku prace nad Me 264 przerwano, a prototypy pozostawiono w zakładach Messerschmitta. Pod koniec 1943 roku prototyp nr. 2 został zniszczony w trakcie nalotu, a 18 lipca 1944 roku taki sam los spotkał pierwszy prototyp, a także niedokończony trzeci prototyp. W międzyczasie cały program Amerikabomber został zamknięty.

    Podsumowanie

    Pomysł zbudowania bombowca zdolnego do atakowania celów w USA był bardzo karkołomny. Niemcy nie posiadali możliwości technicznych i produkcyjnych pozwalających na zbudowanie odpowiedniej liczby samolotów, które mogłyby przeprowadzić mające znaczenie naloty na cele w Stanach Zjednoczonych.

    Messerschmitt Me 264
    Messerschmitt Me 264

    Kolejnym problemem był brak możliwości zapewnienia osłony myśliwskiej w trakcie długich lotów (pamiętajmy, że Alianci dysponowali również lotniskowcami, a więc lecące do celu bombowce mogły być narażone na ataki myśliwców pokładowych).

    Również celowość takich ataków była wątpliwa, zwłaszcza w sytuacji, gdy Wielka Brytania mimo bombardowań i ataków rakietowych cały czas broniła się. Można śmiało powiedzieć, że program Amerikabomber był ślepą uliczką i marnotrawstwem środków. Nawet gdyby udało się opracować sprawny bombowiec, nie miałby on dużego wpływu na przebieg działań wojennych.

    Messerschmitt Me 264
    Messerschmitt Me 264
    Messerschmitt Me 264
    Messerschmitt Me 264

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFrancuski czołg lekki FCM 36
    Next Article Admiral – olbrzymi prom w stylu Art Deco
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.