W trakcie II wojny światowej w ręce walczących stron wpadały olbrzymie ilości sprzętu wojskowego. Nadające się do wykorzystania samoloty i pojazdy wracały na front bądź były dokładnie badane i oceniane przez inżynierów. Najwięcej sprzętu zdobyli Niemcy, ale najciekawiej prezentują się niemieckie samoloty zdobyte przez Aliantów. – np. słynne Messerschmitty Bf-109.
Brytyjskie Bf-109
Wielka Brytania w trakcie wojny zdobyła kilkanaście samolotów Messerschmitt Bf-109 w stanie pozwalającym na ich wykorzystanie. Maszyny najpierw trafiały do specjalnej jednostki wywiadu – Air Fighting Development Unit (AFDU), gdzie były intensywnie testowane i sprawdzane.
Jednostka ta oceniała możliwości zdobytych samolotów a następnie przygotowywała zalecenia dla RAF-u, w których pokazywała słabe i mocne strony maszyn. Bo zakończeniu wojna jednostka ta została zlikwidowana a jej zadania przejęły inne oddziały RAF-u.
Po zakończeniu testów w AFDU, zdobyte samoloty trafiały RAF-u, gdzie piloci mogli w praktyce zapoznać się z maszynami. 21 listopada 1941 roku utworzono specjalną eskadrę – No. 1426 Flight „Rafwaffe”, która miała zająć się testowaniem zdobytych samolotów w praktyce.
Eskadra wykorzystywała wiele zdobycznych samolotów, min. Messerschmitt Bf 109E-3/F-4/G-2/G-6/G-14, Messerschmitt Bf 110C-5, Focke-Wulf Fw 190A-4, Heinkel He 111H-3, Junkers Ju 88A-5/A-6/G-1/R-1/S-1 i Henschel Hs 129B-1.
Łącznie w No. 1426 Flight służyło 7 myśliwców Messerschmitt Bf-109.
Model | Data zdobycia | Los |
Messerschmitt Bf 109E-3 | Zdobyty we Francji 22 listopada 1939 roku, przekazany do RAF-u 2 maja 1940 roku | Przekazany do USA w kwietniu 1942 roku, zniszczony w wypadku 3 listopada 1942 roku |
Messerschmitt Bf 109E-4/B | Zdobyty w Wielkiej Brytanii 27 listopada 1940 roku | Naprawiany przy użyciu części z zniszczonych maszyn, testowany przez Rolls-Royca, w lutym 1942 roku przekazany do jednostek testowych, wycofany z eksploatacji w 1943 roku, ostatecznie trafił do RAF Museum w Hendon w 1978 roku, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego |
Messerschmitt Bf 109F-2 | Zdobyty w Dover 10 lipca 1941 roku | Wyremontowany i testowany przez AFDU, rozbił się 20 października 1941 roku – za sterami zginął polski pilot Marian J. Skalski |
Messerschmitt Bf 109F-4/B | Zdobyty niedaleko Beachy Head 20 maja 1942 roku | Wykorzystywany do testów do końca wojny |
Messerschmitt Bf 109G-2 | Zdobyty niedaleko Tobruku w listopadzie 1942 roku | Naprawiany i wykorzystywany przez RAF w Afryce, pod koniec 1943 roku przekazany do No. 1426 Flight, obecnie w muzeum RAF w Londynie |
Messerschmitt Bf 109G-6 | Przypadkowo wylądował na brytyjskim lotnisku w Normandii 21 lipca 1944 roku | Testowany do wypadku 23 listopada 1944 roku |
Messerschmitt Bf 109G-6 | Zdobyty w Afryce w 1943 roku | Testowany do wypadku 19 maja 1944 roku |
Oprócz wymienionych maszyn, RAF zdobył jeszcze kilkanaście innych Bf-109. Część maszyn testowano w różnych jednostkach wojskowych.
Amerykańskie Bf-109
Amerykanie podobnie jak Brytyjczycy zdobyli kilkanaście Bf-109 w różnym stanie. Część z nich testowano w jednostkach wojskowych lub w przewożono do USA. Niektóre maszyny zostały zdobyte przez Brytyjczyków lub Rosjan, a następnie wysłane do USA.
Najważniejszymi zdobytymi przez Amerykanów Messerschmittami Bf-109 są:
Model | Data zdobycia | Los |
Messerschmitt Bf 109F-4 | Zdobyty w ZSRR, przekazany do USA w marcu 1943 roku | Wykorzystywany do testów pod oznaczeniem EB-1 |
Messerschmitt Bf 109G-2 | Zdobyty w Afryce w marcu 1943 roku | Brak danych |
Messerschmitt Bf 109G-6 | Zdobyty w maju 1943 roku w Tunezji | Rozebrany i wysłany do USA, testowany na lotnisku Wright Airfield od grudnia 1943 roku |
Messerschmitt Bf 109G-6 | Rumuński pilot uciekł maszyną do Włoch 28 sierpnia 1944 roku | Testowany aż do zniszczenia w trakcie jednego z lotów |
Sporo Messerschmittów BF-109 zdobyto w ZSRR a także we Francji w 1940 roku. Maszyny również wykorzystywano do testów, ale nie zachowało się zbyt wiele zdjęć tych samolotów.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.