Chociaż państwa bloku wschodniego nie miały zbyt dużej swobody w rozwoju przemysłu, zwłaszcza motoryzacyjnego, w Niemieckiej Republice Demokratycznej sytuacja wyglądała nieco inaczej. Jako modelowe państwo, tworzone na pokaz dla mieszkańców państw zachodnich, NRD miało znacznie większą swobodę w projektowaniu „wspaniałych tworów komunistycznej myśli technicznej. Jednym z takich wyjątkowych wynalazków był samochód sportowy Melkus RS 1000.

Na początku lat 50. urodzony w Dreźnie, 20 kwietnia 1928 roku, niemiecki kierowca wyścigowy Heinz Melkus postanowił zająć się produkcją samochodów. Założona przez niego firma Melkus wyspecjalizowała się w małoseryjnej produkcji samochodów sportowych. W historii firmy powstało kilka aut, z których najważniejszym był zaprojektowany w 1969 roku Melkus RS 1000.

Melkus RS 1000
Melkus RS 1000

Przypominający z zewnątrz włoskie i brytyjskie samochody sportowe RS 1000 był bardzo ciekawym pojazdem. Jego konstrukcję oparto na podzespołach Wartburga 353 (bez wątpienia nie był to samochód sportowy), jednak w połączeniu z aerodynamiczną karoserią stworzono prawie supersamochód – chociaż patrząc z perspektywy państw bloku wschodniego, był to prawdziwy supersamochód, znacznie różniący się od królujących na drogach Trabantów, Wartburgów, Warszaw, Syrenek itp.

RS 1000 miał 4 m długości, 1,7 m szerokości i zaledwie 1,07 m wysokości. Masa własna wynosiła od 680 do 850 kg, w zależności od wersji. Pod maską umieszczono dwusuwowy, trzycylindrowy silnik o pojemności 1 litra i mocy 70 KM, będący dopracowaną wersją silnika montowanego w Wartburgach 353 (modyfikacja polegała m.in. na dodaniu trzech gaźników z motocykla MZ). W połączeniu z pięciobiegową skrzynią biegów, bardzo niskim i aerodynamicznym nadwoziem zapewniał on przyśpieszenie od 1-100 km/h w 12 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła zawrotne 165 km/h.

Melkus RS 1000
Melkus RS 1000

Chociaż nie były to wyjątkowe osiągi na tle samochodów sportowych produkowanych na zachodzie, w krajach bloku wschodniego był to niesamowity wyczyn. Już od pierwszej publicznej prezentacji, RS 1000 wzbudzał zachwyt, a gdy pojawiał się na drogach, wyróżniał się na tle królujących na drogach NRD Trabantów. Do 1979 roku wyprodukowano 101 samochodów tego typu. Trafiły one w ręce głównie kierowców wyścigowych, którzy musieli otrzymać specjalne pozwolenia na zakup samochodów. RS 1000 kosztowały około 29 800 marek (NRD-owskich), a czas oczekiwania wynosił od pół roku do dwóch lat, co również było świetnym wynikiem jak na NRD.

W sprzedaży dostępne były dwie podstawowe wersje RS 1000, różniące się silnikami. Wersja cywilna posiadała silnik o pojemności 1 litra i mocy 70 KM (z czasem wprowadzono silnik o pojemności 1,1 litra), natomiast znacznie lepsza, wersja wyścigowa otrzymała silnik o pojemności 1,1 litra i mocy 90 KM, zapewniający prędkość maksymalną 210 km/h. Ostatnia wersja otrzymała ulepszony silnik czterocylindrowy o pojemności 1,6 litra i mocy 102 KM.

Melkus RS 1000
Melkus RS 1000

Produkcja RS 1000 zakończyła się w 1979 roku. Przez kolejnych kilka lat firma Melkus wyprodukowała jeszcze kilka samochodów sportowych, a w 2006 roku, wiele lat po zjednoczeniu Niemiec, wyprodukowano limitowaną serię samochodów RS 1000 i RS 1600 (odpowiednio 15 i 5 egzemplarzy). W 2010 roku wprowadzono do produkcji model RS 2000, a od 2013 roku sprzedawany jest odświeżony i unowocześniony model RS 1000 GTR. Produkcja jest jednak bardzo mała.

Patrząc na ten samochód aż ciężko uwierzyć, że w kraju komunistycznym pozwolono na wyprodukowanie samochodu tak podobnego do włoskich Ferrari i innych supersamochodów produkowanych na zachodzie. Warto dodać, że do naszych czasów przetrwało około 80 oryginalnych RS 1000.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.