SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read553 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read553 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read80 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read28 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read175 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym
    Artykuły

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    Michał BanachBy Michał Banach27 lutego 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    McDonnell XF-85 Goblin - myśliwiec przenoszony w luku bombowym
    McDonnell XF-85 Goblin - myśliwiec przenoszony w luku bombowym
    Zaprojektowany w 1948 roku McDonnell XF-85 Goblin był przykładem tzw. parasite fighter, czyli myśliwca przenoszonego na pokładzie innego samolotu, np. bombowca. Podczas II wojny światowej eksperymentowano z tego typu rozwiązaniami w ZSRR i USA. Amerykański Goblin po udanych testach został jednak skasowany.

    Podczas II wojny światowej amerykańskie bombowce strategiczne dysponowały zdecydowanie większym zasięgiem niż większość myśliwców, wykorzystywanych do ich eskortowania. Mimo powstawania coraz nowocześniejszych myśliwców, dalej nie dysponowały one odpowiednim zasięgiem aby towarzyszyć bombowcom w najdłuższych misjach. W związku z tym w grudniu 1942 roku dowództwo USAAF wystosowało zapytanie ofertowe na nowy myśliwiec eskortowy, przystosowany do transportu drogą powietrzną na pokładzie bombowca.

    McDonnell XF-85 Goblin
    McDonnell XF-85 Goblin

    Według założeń maszyna miała być transportowana na pokładzie przyszłego bombowca XB-36. Początkowo samolot miał również dysponować napędem w postaci silnika tłokowego. W styczniu 1944 roku specyfikację zmieniono, zastępując silnik tłokowy odrzutowym. Chociaż zapytanie wysłano do wielu firm, tylko McDonnell rozpoczął prace nad właściwym samolotem.

    19 marca 1945 roku zaprezentowano dokumentację odpowiedniego myśliwca oznaczonego jako Model 27D. Za jej stworzenie odpowiadał zespół projektowy pod kierownictwem Hermana D. Barkeya. Według założeń samolot miał się zmieścić w luku bombowym bombowca B-36 (zakładano, że jeden bombowiec przenosiłby 4-5 myśliwców i kilak takich bombowców wspierałoby pozostałe bombowce), zaczepiony na specjalnym trapezowym ramieniu. Gdy myśliwiec miał być wypuszczony, ramię miało być obniżane, a po zakończeniu misji, samolot miał ponownie zaczepić się o hak.

    McDonnell XF-85 Goblin
    McDonnell XF-85 Goblin

    9 października 1945 roku USAAF złożyło zamówienie na 2 prototypy myśliwca Model 27D. Ze względu na zakończenie wojny, prace szły powoli i dopiero w 1947 roku zakończono badanie makiet myśliwca. Budowa prototypów ruszyła pod koniec 1947 roku. W tym czasie zmieniono nazwę myśliwca na XP-85, a później na McDonnell XF-85 Goblin. Według założeń miało być dostarczonych 30 maszyn, ale USAAF uznało, że dopiero po testach podejmie decyzję o zamówieniu na ewentualnie 100 maszyn.

    Podczas prób w tunelu aerodynamicznym jeden z prototypów został uszkodzony i drugi musiał być wykorzystany do prób tunelowych. W trakcie prób nie było jeszcze gotowych bombowców B-36, w związku z czym testy prowadzono na zmodyfikowanym bombowcu B-29, w którym powiększono luk bombowy.

    McDonnell XF-85 Goblin
    McDonnell XF-85 Goblin

    Oblot prototypu miał miejsce 23 sierpnia 1948 roku. Za sterami zasiadł Edwin Foresman Schoch, a sam lot trwał 10 minut. Dalsze loty testowe wykazały, że Goblin zachowuje się w powietrzu prawidłowo, ale proces zaczepiania na haku był bardzo trudny. Po raz pierwszy pełne odczepienie i ponowne zaczepienie wykonano 14 października 1948 roku. Mimo to kolejne loty i próby zaczepiania się o hak były cały czas problematyczne.

    Mimo trwających prób, projekt Goblina został skasowany 24 października 1949 roku. Lista powodów była całkiem długa. Po pierwsze samolot miał słabe osiągi na tle nowych myśliwców o napędzie odrzutowym, po drugie był trudny w eksploatacji zwłaszcza przy procesie dokowania. Kolejnym powodem było opracowanie skutecznych metod tankowania w powietrzu, co oznaczało, że każdy myśliwiec z systemem tankowania mógł towarzyszyć bombowcom. Istotne było również to, że bombowiec nosiciel był praktycznie nieprzydatny podczas lotu po utracie swojego myśliwca, lub gdy ten nie był potrzebny.

    McDonnell XF-85 Goblin
    McDonnell XF-85 Goblin

    Ostatecznie oba prototypy wykonały 7 lotów trwających łącznie 2 godziny i 19 minut. Tylko 3 z nich zakończyły się prawidłowym podczepieniem pod bombowiec. Wszystkie loty wykonał Edwin F. Schoch. Oba prototypu trafiły do muzeów – jeden do National Museum of the United States Air Force w Wright-Patterson Air Force Base w Dayton, Ohio, a drugi do Strategic Air and Space Museum w Ashland, Nebraska. Chociaż projekt skasowano, podejmowano jeszcze próby z innymi samolotami, ale ostatecznie żaden nie wyszedł poza fazę prototypów lub niewielką serię testową.

    McDonnell XF-85 Goblin był niewielkim, beczkowatym samolotem z krótkimi skrzydłami i ogonem połączonym z kadłubem. Samolot miał 4,5 m długości i 6,4 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 2540 kg. Napęd stanowił silnik turboodrzutowy Westinghouse XJ34-WE-22, zapewniający prędkość maksymalną 1050 km/h, a czas lotu wynosił 1 godzinę 20 minut. Uzbrojenie składało się z 4 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm. Aby obniżyć masę, Goblin nie posiadał podwozia. Mimo to pilot dysponował fotelem katapultowanym.

    McDonnell XF-85 Goblin
    McDonnell XF-85 Goblin

    Idea tzw. parasite-fighter powstała już podczas I wojny światowej i pojawiała się w różnych mniej lub bardziej udanych projektach aż do zimnej wojny. Chociaż powstało wiele prototypów takich maszyn, albo i nawet niewielkie serie produkcyjne, żaden z projektów nie trafił do eksploatacji na większą skalę.

    McDonnell XF-85 Goblin
    McDonnell XF-85 Goblin
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleWybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?
    Next Article Dassault Ouragan – pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read3K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read612 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    10 marca 20237 Mins Read1K Views

    Szwedzki myśliwiec Saab J 21

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read6 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    28 czerwca 20215 Mins Read16 Views

    HMS Tiger – najpiękniejszy z brytyjskich krążowników liniowych

    Zbudowany w 1914 roku krążownik liniowy HMS Tiger był dziesiątym okrętem tej klasy, który wszedł…

    Artykuły
    19 września 20154 Mins Read

    Dozwolony użytek utworu – o co chodzi?

    W Internecie znaleźć można wiele informacji o tym, iż wszystko co pobieramy jest kradzieżą i…

    Artykuły
    21 grudnia 201615 Mins Read120 Views

    Pancerniki typu Yamato – największe pancerniki w historii

    Japońskie pancerniki Yamato i Musashi, były największymi okrętami tej klasy w historii oraz posiadały działa…

    Artykuły
    5 lipca 20172 Mins Read

    Polisa dla firm transportowych, czyli szybko i na czas

    Przedsiębiorstwa transportowe w żadnym wypadku nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia z tytułu zepsutego samochodu.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.