SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » MAZ-541 – pierwszy radziecki specjalistyczny ciągnik samolotowy
    MAZ-541 - pierwszy radziecki specjalistyczny ciągnik samolotowy
    MAZ-541 - pierwszy radziecki specjalistyczny ciągnik samolotowy
    Artykuły

    MAZ-541 – pierwszy radziecki specjalistyczny ciągnik samolotowy

    Michał BanachBy Michał Banach28 lipca 2018Brak komentarzy2 Mins Read
    Zaprojektowany w 1956 roku MAZ-541 mimo swojego wyglądu nie był ekskluzywnym i olbrzymim samochodem osobowym, tylko pierwszym specjalistycznym radzieckim ciągnikiem samolotowym (pushback). Zaprojektowano go z myślą o samolotach pasażerskich Tu-104 i Tu-114. Zamówiono 13 pojazdów, ale tylko 3 weszły do eksploatacji. Wykorzystywano je do lat 70.

    Wraz z pojawieniem się w 1955 roku samolotów pasażerskich Tu-104 i Tu-114, rosyjskie służby lotniskowe stanęły przed sporym problemem. Nowe samoloty były znacznie cięższe od dotychczas używanych maszyn, przez co podczas operacji na płycie lotniska wymagały znacznie lepszych holowników. Początkowo zaczęto wykorzystywać wojskowe MAZ-y-535, jednak pojazdy te były za duże do tej roli i niezbyt wygodne w eksploatacji na ruchliwych lotniskach.

    MAZ-535 w roli holownika samolotowego
    MAZ-535 w roli holownika samolotowego

    W związku z tym radzieckie władze zleciły zakładom MAZ opracowanie specjalistycznego ciągnika samolotowego, pozbawionego wad wojskowej ciężarówki. Tak powstał MAZ-541. Pojazd ten miał 7,7 m długości, 3,4 m szerokości i 2,8 m wysokości, oraz masę 28 ton. Napęd stanowił silnik dwunastocylindrowy D-12A o mocy 500 KM , będący rozwinięciem silnika W-2K stosowanego w czołgach KW-1 i KW-2. Zapewniał on prędkość maksymalną do 30 km/h , przy zużyciu paliwa dochodzącym do… 130 l/100 km (sic!). Dzięki tak potężnemu silnikowi i napędowi na wszystkie koła oraz odpowiedniej konstrukcji, MAZ-541 mógł ciągnąć samoloty o masie 85 ton (w praktyce możliwe było holowanie znacznie cięższych maszyn).

    MAZ-541
    MAZ-541

    Zewnętrznie MAZ-541 wyglądał jak powiększony, spłaszczony samochód osobowy. Wewnątrz znajdowało się miejsce dla obsługi i dwa stanowiska dla kierowcy – z przodu i z tyłu. Przednia oś pochodziła z ciężarówki KrAZ-214, natomiast tylna z MAZ-525. Zamówiono 13 pojazdów tego typu, ale po zbudowaniu trzech prototypów produkcję przerwano.

    Chociaż zbudowane pojazdy spisywały się całkiem nieźle, dysponowały za małą mocą do holowania coraz większych i cięższych samolotów pasażerskich. Mimo to wszystkie trzy egzemplarze prototypowe wykorzystywano do lat 70. na lotnisku Moskwa-Szeremietiewo, po czym zwrócono je zakładom MAZ. Ich dalszy los nie jest do końca znany. MAZ-541 uznawany jest za pierwszy radziecki ciągnik samolotowy (tzw. pushback), zaprojektowany od początku do tego zadania.

    MAZ-541
    MAZ-541
    MAZ-541 i Tu-104
    MAZ-541 i Tu-104
    MAZ-541 i Tu-144
    MAZ-541 i Tu-144
    MAZ-541 i Tu-144
    MAZ-541 i Tu-144
    MAZ-541
    MAZ-541

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFV4101 Charioteer – czołg i niszczyciel czołgów w jednym
    Next Article Jak powinna wyglądać sala podczas Twojej konferencji?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.