SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Maunsell Forts – niesamowite forty na Tamizie
    Maunsell Forts - niesamowite forty na Tamizie
    Maunsell Forts - niesamowite forty na Tamizie
    Artykuły

    Maunsell Forts – niesamowite forty na Tamizie

    Michał BanachBy Michał Banach24 sierpnia 2020Brak komentarzy6 Mins Read
    Podczas II wojny światowej Wielka Brytania była celem licznych ataków powietrznych niemieckiego lotnictwa. Znaczna część nalotów kierował się w rejon Londynu, korzystając z trasy biegnącej nad Tamizą, która stanowiła znakomity punkt orientacyjny dla pilotów. W związku z tym Brytyjczycy postanowili zbudować w tym rejonie specjalne morskie forty przeciwlotnicze, nazwane Maunsell Forts.

    Geneza

    Podczas Bitwy o Anglię Brytyjczycy stworzyli skomplikowany, ale zarazem skuteczny system obrony powietrznej kraju. Oprócz lotnictwa, jego bardzo istotną częścią były lądowe stanowiska artylerii przeciwlotniczej. Ich siła ognia znacząco utrudniała Niemcom ataki, zwłaszcza na mający strategiczne znaczenie Londyn (miasto to nie tylko było stolicą i największym miastem w zasięgu niemieckiego lotnictwa, ale również ważnym ośrodkiem przemysłowym i stoczniowym).

    Maunsell Army Forts podczas budowy
    Maunsell Army Forts podczas budowy
    Maunsell Army Forts podczas budowy
    Maunsell Army Forts podczas budowy

    Szukając sposobu na ominięcie brytyjskiej artylerii przeciwlotniczej Niemcy zaczęli latać w kierunku Londynu korzystając z trasy biegnącej nad ujściem Tamizy. Nie tylko ułatwiało to nawigację, ale przede wszystkim nie narażało bombowców na tak intensywny ostrzał, ponieważ lecące nad Tamizą maszyny znajdowały się o wiele dalej od stanowisk artylerii przeciwlotniczej.

    Brytyjczycy szukali sposobu na zabezpieczenie tej części kraju, ale było to trudne. Okręty wojenne stacjonujące w tym rejonie nie tylko mogły być łatwym celem dla niemieckich kutrów torpedowych, ale również przeszkadzały statkom cywilnym, które korzystały z tego akwenu. Problem rozwiązał inżynier Guy Maunsell (ur. 1.09.1884, zm. 20.06.1961).

    Maunsell Army Forts podczas holowania
    Maunsell Army Forts podczas holowania

    Stworzył on w 1942 roku projekt tymczasowych fortów, które można było budować przy brzegu, a następnie przeholować i osadzić na dnie w odpowiednim miejscu. Konstrukcja tych obiektów przypominała projekty pierwszych platform wiertniczych. Metalowa konstrukcja zawieszona była na betonowych filarach mieszczących pomieszczenia załogi. Projekt zyskał akceptację zarówno marynarki wojennej jak i wojsk lądowych.

    Maunsell Forts

    Maunsell stworzył projekty dwóch różnych typów fortów. Pierwszym z nich były pojedynczy, solidne forty składające się platformy umieszczonej na betonowych filarach. Budowano je przy brzegu, a następnie holowano do miejsca docelowego i osadzano na dnie. Dzięki swojej konstrukcji były solidne i wygodne w eksploatacji. Zaprojektowano je z myślą o zapewnianiu zarówno obrony przeciwlotniczej, jak i w razie potrzeby atakowania mniejszych jednostek wodnych, które próbowałyby do nich podpłynąć.

    Maunsell Naval Fort podczas holowania
    Maunsell Naval Fort podczas holowania

    Stworzono cztery takie forty – Rough Sands, Sunk Head, Tongue Sands oraz Knock John i Umieszczono w zewnętrznym pierścieniu fortyfikacji. Dzięki swojej konstrukcji, mogły pomieścić nawet 100-osobowy garnizon oraz zaopatrzenie pozwalające na funkcjonowanie przez około kilka tygodni. Każdy z fortów składał się z prostokątnej podstawy o wymiarach 51×27 metrów, dwóch filarów o wysokości 18 m i średnicy 7,3 m, wykonanych z betonu o grubości 9 cm, oraz stalowej platformy umieszczonej na szczycie. Waga takiej konstrukcji przekraczała 4500 ton. Forty wyposażone były dwie armaty przeciwlotnicze QF 3.75 inch kalibru 94 mm, dwa działka przeciwlotnicze Bofors kalibru 40 mm oraz radar. Forty te wykorzystywany były przez Royal Navy, dlatego określa się je jako Maunsell Naval Forts.

    Ponadto Maunsell zaprojektował 6 fortów stalowych (trzy umieszczono w pobliżu Liverpoolu, a trzy w ujściu Tamizy), które wykorzystywała armia, w związku z czym określa się je jako Maunsell Army Forts. Ze względu na swoją konstrukcję, forty te umieszczono bliżej brzegu. Ich cechą charakterystyczną był fakt, iż każdy z fortów składał się z siedmiu stalowych platform, połączonych kładkami. Każda z nich miała dwa piętra, wykorzystywany jako magazyny i koszary dla obsługi. Na ich dachach umieszczono cztery armaty przeciwlotnicze QF 3.75 inch, kalibru 94 mm oraz dwa działka Bofors kalibru 40 mm. Ostatnia z wież, najbardziej wysunięta w morze wyposażona była w szperacz.

    Nore Fort
    Nore Fort

    Forty w rejonie Liverpoolu otrzymały nazwy Queens AA Towers, Formby AA Towers, Burbo AA Towers, a forty w ujściu Tamizy nazwano Nore, Red Sands i Shivering Sands. Ich podstawowym zadaniem było zwalczanie samolotów, w związku z czym nie musiały być tak solidnie skonstruowane jak zewnętrzne forty. Warto dodać, że w Liverpoolu planowano budowę 38 wież, ale ostatecznie zbudowano tylko 21. Co ciekawe, żaden z tych fortów nie został wykorzystany bojowo z racji małej aktywności Luftwaffe po 1942 roku.

    W toku działań wojennych załogi pozostałych fortów w rejonie ujścia Tamizy zaliczyły zestrzelenie 22 samolotów, 30 latających bomb V1 oraz zatopiły jeden kuter torpedowy.

    Późniejsze losy

    Po zakończeniu wojny forty oficjalnie wykorzystywano do lat 50., po czym zaczęto je stopniowo likwidować, bądź pozostawiono własnemu losowi. Niektóre z fortów uległy w późniejszym czasie zniszczeniu na skutek wypadków bądź silnych sztormów.

    Rough Sands Fort został opuszczony w 1956 roku i pozostawiony własnemu losowi. W 1966 roku został przejęty przez radioamatorów, którzy utworzyli na nim piracką stację radiową. Później obiekt został przekształcony w mikropaństwo o nazwie Sealand. Początkowo brytyjskie władze próbowały pozbyć się intruzów, ale z czasem uznano, że nie ma to sensu i pozostawiono ich w spokoju. Fort „mikropaństwo” cały czas istnieją.

    Maunsell Army Fort
    Maunsell Army Fort

    Sunk Head Fort opuszczono w 1956 roku i pozostawiony własnemu losowi. Po przejęciu Rough Sands Fort przez radioamatorów, władze podjęły decyzję o wysadzeniu Sunk Head Fort, co nastąpiło 21 sierpnia 1967 roku.

    Tongue Sands Fort opuszczono w 1949 roku głównie z powodu kiepskiej stabilności konstrukcji, która osiadła źle na dnie podczas instalacji w trakcie wojny. W latach 60. fort zaczął się rozpadać, ale wytrzymał w tym stanie do 22 lutego 1996 roku, kiedy to jeden z filarów przewrócił się w trakcie sztormu.

    Knock John Fort opuszczono 25 czerwca 1945 roku, ale konstrukcję konserwowano do 1956 roku. Następnie pozostawiono go własnemu losowi. Obecnie fort cały czas jest widoczny, ale widać, że konstrukcja zaczęłą się przechylać.

    Maunsell Naval Fort podczas osadzania na dnie
    Maunsell Naval Fort podczas osadzania na dnie

    Nore Fort został uszkodzony podczas sztormu w 1953 roku, a następnie zderzył się z nim norweski statek Baalbeck, który zniszczył dwie z siedmiu wież. Uszkodzenia były tak poważne, że podjęto decyzję o zdemontowaniu pozostałych elementów konstrukcji. Ich resztki porzucono niedaleko brzegu w pobliżu miejscowości Cliffe w hrabstwie Kent.

    Red Sands Fort po wojnie pozostawiono własnemu losowi. W 1959 roku rozważano przeholowanie wież i przeniesienie ich na ląd, ale zrezygnowano z tego z powodu kosztów. Mimo wieku, wieże cały czas są widoczne i można się do nich dostać, a grupa ludzi działająca w ramach Project Redsands chce odrestaurować fort.

    Maunsell Naval Fort podczas demontażu
    Maunsell Naval Fort podczas demontażu

    Shivering Sands Fort w 1963 roku został uszkodzony, gdy statek Ribersborg uderzył w jedną z wież, która zawaliła się. Rok później władze portu w Londynie wykorzystały pozostałe wieże do instalacji urządzeń pomiarowych i meteorologicznych. Wieże cały czas istnieją, ale w przeciwieństwie do fortu Red Sands, nie są już połączone kładką.

    Liverpool Army Forts zostały opuszczone po wojnie, a w 1954 roku rozpoczęto ich likwidację. Prace zakończono w 1955 roku.

    Pod TYM linkiem można znaleźć kilka ciekawych zdjęć z wnętrza fortów Red Sands.

    Red Sands Fort (fot. Russss/Wikimedia Commons)
    Red Sands Fort (fot. Russss/Wikimedia Commons)
    Sealand (fot. Ryan Lackey)
    Sealand (fot. Ryan Lackey)
    Red Sands Fort (fot. stevecadman/Wikimedia Commons)
    Red Sands Fort (fot. stevecadman/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRumuński okręt podwodny NMS Delfinul
    Next Article Göltzschtalbrücke – największy ceglany most na świecie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.