SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Maszyna Boiraulta – (prawie) przodek czołgów
    Artykuły

    Maszyna Boiraulta – (prawie) przodek czołgów

    Michał BanachBy Michał Banach20 lipca 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Maszyna Boiraulta - (prawie) przodek czołgów
    Maszyna Boiraulta - (prawie) przodek czołgów
    Zanim powstały pierwsze czołgi, wynalazcy, konstruktorzy i wojskowi z wyobraźnią próbowali swoich sił projektując różne dziwne pojazdy, które w teorii miały ułatwić pokonanie okopów i zrytych pociskami pól walki I wojny światowej. Jedną z takich konstrukcji była Maszyna Boiraulta.

    Prace nad pierwszymi czołgami prowadzone były równolegle we Francji i Wielkiej Brytanii praktycznie od pierwszych dni Wielkiej Wojny. Krótko po rozpoczęciu działań wojennych, gdy kolejne pola bitew zaczęły zapełniać się okopami francuski inżynier Louis Boirault stworzył koncepcję pojazdu, który miał służyć do niszczenia drutu kolczastego i torowania drogi przez ziemię niczyją. Jego pomysł zyskał zainteresowanie władz, które 3 stycznia 1915 roku zleciły rozpoczęcie prac nad pojazdem.

    Maszyna Boiraulta
    Maszyna Boiraulta

    Konstruktor nazwał swój pojazd po prostu Maszyną Boiraulta. Zbudowano ją w formie szkieletowej konstrukcji o długości 8 m, szerokości 3 m i wysokości 4 m, wewnątrz której zawieszony był przedział napędowy i kierowania dla dwuosobowej załogi. Napęd stanowił silnik benzynowy o mocy 80 KM, który zapewniał prędkość maksymalną… 1,6 km/h, ponieważ pojazd ważył aż 30 ton.

    Szkielet wyposażony był w poprzeczne wzmocnienia, przez co traktuje się go jako gąsienicę. Maszyna Boiraulta mogła poruszać się tylko do przodu, a skręcanie możliwe było po zatrzymaniu się i podniesieniu całej konstrukcji na wspornikach. Można było to zrobić na dwa sposoby – wychodząc z pojazdu i używając głównego wspornika, albo z wnętrza pojazdu przy użyciu mniejszych wsporników.

    Już pierwsze testy wykazały, że chociaż Maszyna Boiraulta potrafi rozjechać drut kolczasty, na tym jej zalety się kończą. Zbyt wolna, praktycznie nie mogąca skręcać, zwłaszcza w warunkach bojowych, pozbawiona jakiejkolwiek ochrony załogi konstrukcja była pozbawiona walorów bojowych. Projekt oficjalnie zamknięto 10 czerwca 1915 roku, ale Louis Boirault nalegał, aby dać mu drugą szansę.

    4 listopada 1915 roku przeprowadzono kolejną próbę, a 13 listopada jeszcze jedną. Obie zakończyły się w praktyce podobnym rezultatem co pierwsze testy więc i tym razem projekt zamknięto, a pojazd rozebrano. Warto w tym miejscu dodać, że komisja badająca Maszynę Boiraulta nadała jej nieoficjalne przezwisko Diplodocus militaris (od dinozaurów Zauropodów).

    Maszyna Boiraulta (fot. ECPAD/fonds Jules-Louis Breton/attribué à Jules-Louis Breton)
    Maszyna Boiraulta (fot. ECPAD/fonds Jules-Louis Breton/attribué à Jules-Louis Breton)
    Maszyna Boiraulta (fot. ECPAD/fonds Jules-Louis Breton/attribué à Jules-Louis Breton)
    Maszyna Boiraulta (fot. ECPAD/fonds Jules-Louis Breton/attribué à Jules-Louis Breton)
    Maszyna Boiraulta (fot. ECPAD/fonds Jules-Louis Breton/attribué à Jules-Louis Breton)
    Maszyna Boiraulta (fot. ECPAD/fonds Jules-Louis Breton/attribué à Jules-Louis Breton)

    Niezrażony fiaskiem projektu konstruktor podjął jeszcze jedną próbę budując opancerzony pojazd, który poddano próbom 17 sierpnia 1916 roku. Osiągnął on zawrotną prędkość… 1 km/h i był… kolejną porażką. Niepraktyczny, powolny i o wiele gorszy od eksperymentalnych czołgów, które w tym czasie wchodziły do służby. Projekty Boiraulta skasowano i skutecznie ukryto w mrokach historii. Pod TYM linkiem znaleźć można film z prób drugiej maszyny, wykorzystanej do zbudowania tymczasowego mostu.

    Historia powstania pierwszych czołgów

    Druga Maszyna Boiraulta
    Druga Maszyna Boiraulta
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleNajdłuższe celne strzały snajperów
    Next Article Lockheed XP-58 Chain Lightning – super Lightning
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    By Michał Banach0
    20 września 20232 Mins Read1 Views

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    15 września 20233 Mins Read128 Views

    Rocket – parowóz który zapoczątkował kolej

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 października 2023

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    Reklama




    Losowe
    7.4
    Artykuły
    30 czerwca 20236 Mins Read

    Bestia – recenzja

    „Witajcie w Północnych Rubieżach… miejscu, w którym natura wciąż niezbadana, mistyczna i niebezpieczna. Kiedy ludzie…

    Artykuły
    28 grudnia 20192 Mins Read

    Niesamowita fabryka Fiata Lingotto

    W 1916 roku w Turynie we Włoszech rozpoczęto budowę olbrzymiej fabryki samochodów firmy Fiat -…

    8.0
    Artykuły
    14 kwietnia 20175 Mins Read

    Łowca Androidów (1982)

    Mało jest filmów tak kultowych jak „Łowca Androidów”. Jego marne początki i bardzo mała popularność…

    Artykuły
    13 sierpnia 20236 Mins Read

    Gee Bee – najpiękniejszy najbrzydszy samolot świata

    Latająca beczka, latający silnik, zabójca pilotów, czy też najpiękniejszy najbrzydszy samolot świata. Takimi określeniami najczęściej…

    Artykuły
    30 marca 20172 Mins Read

    Czym w najbliższym czasie zaskoczą nas producenci smartfonów?

    Jeszcze jakiś czas temu zachwycaliśmy się, gdy telefon oferował użytkownikowi możliwość robienia zdjęć lub oglądania…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.