SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read70 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read8 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Manta Ray – samochód ery odrzutowców (1952)
    Artykuły

    Manta Ray – samochód ery odrzutowców (1952)

    Michał BanachBy Michał Banach23 marca 2022Brak komentarzy2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Manta Ray - samochód ery odrzutowców (1952)
    W latach 50. fascynacja samolotami z napędem odrzutowym dotarła do najdziwniejszych miejsc. Nawet producenci lodówek i wyposażenia domów w swoich projektach nawiązywali do odrzutowców. Nic więc dziwnego, że projektanci samochodów też inspirowali się samolotami odrzutowymi. Efektem tej inspiracji był koncepcyjny Manta Ray z 1952.

    W 1951 roku dwóch konstruktorów lotniczych – Glen Hire i Vernon Antoine z miasteczka Whittier w Kalifornii postanowili zaprojektować samochód inspirowany konstrukcją samolotów odrzutowych. Kupili Studebakera Commandera z 1951 roku, którego zaczęli przebudowywać w zbudowanym samodzielnie garażu.

    Manta Ray
    Manta Ray

    Pozostawili ramę podwozia, którą jedynie nieznacznie zmniejszyli, oryginalny silnik V8 o pojemności 3,8 litra oraz przekładnię i oryginalną mechanikę podwozia. Od podstaw zaprojektowali karoserię z włókna szklanego polakierowaną na złoto, która swoją linią nawiązywała do kształtów samolotów odrzutowych. Z przodu na masce umieścili duży wlot powietrza inspirowany wlotami powietrza stosowanymi w wielu samolotach odrzutowych tamtej epoki. Z tyłu zainstalowali potrójne światła z trzy skrzydełka. Opływowa linia nadwozia miała ponadto polepszać osiągi. Koła ukryto pod karoserią tak, że z daleka samochód wyglądał jakby unosił się nad ziemią.

    Samochód nazwali Manta Ray i zaprezentowali dziennikarzom, którzy chętnie o nim pisali w 1952 roku. W latach 1953-1954 Manta Ray często pojawiał się w artykułach w pismach motoryzacyjnych. Twórcy auta chcieli zbudować drugi egzemplarz, który miał być demonstratorem wersji produkcyjnej, ale nie zrobili tego z nie do końca znanych przyczyn.

    Manta Ray
    Manta Ray

    Po 1954 roku Manta Ray trafił w ręce dealera samochodowego z Topeka w Kansas, który sprzedał go kolekcjonerowi L. L. Lacerowi. Kolekcjoner wymienił silnik na V8 Cadillaca, oraz zmienił kolor samochodu na jasny róż. Syn Lacera po latach odrestaurował samochód i przywrócił go do pełnej sprawności. Warto dodać, że przez lata auto nie było nigdzie prezentowano i w pewnym sensie zostało zapomniane.

    Od 2016 roku Manta Ray pojawia się na wystawach samochodów i zlotach starych aut w Stanach Zjednoczonych, gdzie budzi spory zachwyt. W 2019 roku wystawiono go na sprzedaż za 200-300 tys. dolarów.

    Warto w tym miejscu dodać, że po drugiej stronie Atlantyku, w ZSRR w tym samym czasie powstał samochód ZiS-112, który pod wieloma względami wygląda bardzo podobnie do Manta Ray. Teoretycznie auto powstało przed amerykańskim samochodem, ale z racji ilości wersji jakie zbudowano, część z nich zaprezentowano już po pokazie Manta Ray. Podobieństwo między autami sugeruje, że albo Amerykanie, albo Rosjanie musieli się na sobie wzorować.

    Manta Ray (fot. Mecum Auctions)
    Manta Ray (fot. Mecum Auctions)
    Manta Ray (fot. Mecum Auctions)
    Manta Ray (fot. Mecum Auctions)
    Manta Ray (fot. Mecum Auctions)
    Manta Ray (fot. Mecum Auctions)
    Manta Ray (fot. Mecum Auctions)
    Manta Ray (fot. Mecum Auctions)
    Manta Ray (fot. Mecum Auctions)
    Manta Ray (fot. Mecum Auctions)
    Manta Ray (fot. Mecum Auctions)
    Manta Ray (fot. Mecum Auctions)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleI’m Alone – kanadyjski „rum runner” i kryzys międzynarodowy
    Next Article Ostatni francuski krążownik – Colbert
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    19 marca 20233 Mins Read442 Views

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    By Artykuł Sponsorowany0
    16 marca 20233 Mins Read597 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20193 Mins Read3 Views

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read32 Views

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    18 kwietnia 20212 Mins Read29 Views

    Pirelli Tower – (prawie) włoski 9/11

    Znajdujący się niedaleko centrum Mediolanu wieżowiec Pirelli Tower (wł. Grattacielo Pirelli) jest jednym z wielu…

    Podróże
    5 grudnia 20202 Mins Read

    Zimowy urlop w Jaworkach

    Zima już tuż-tuż, a więc jeśli ktoś nie zaplanował jeszcze swojego zimowego urlopu to najwyższy…

    Artykuły
    23 marca 20174 Mins Read48 Views

    Złoty numer – jak zdobyć numer marzeń?

    Każdy z nas ma swoje ulubione liczby. Nawet jeśli na co dzień nie zdajemy sobie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.