Modernizacje i modyfikacje

Pierwszą istotną modernizację Fiata 126p przeprowadzono w 1977 roku. Zaprezentowano wówczas kilka nowych odmian Malucha, które przede wszystkim różniły się zastosowaniem mocniejszego silnika o pojemności 652 cm3. Wersja 650 – Standard nieznacznie różniła się od dotychczas produkowanych modeli. Największą chyba zmianą było wprowadzenie… błotników za przednimi kołami.

Kolejną wersją był model 650S – Special, w którym oprócz zmian z wersji 650 wprowadzono przednie fotele z blokadą pochylenia, elektryczne ogrzewanie tylnej szyby oraz regulator pracy wycieraczek. Wariant 650L znacząco różnił się od wcześniejszych wariantów, głównie dzięki zastosowaniu lepszego układu hamulcowego (który był piętą achillesową Fiata 126p) wprowadzono również odchylane boczne tylne szyby, pulsujące światła awaryjne czy też sygnalizator niskiego stanu płynu hamulcowego oraz zaciągniętej dźwigni hamulca ręcznego.

Fiat 126p

Fiat 126p

Fiat 126p 650K – Komfort – był najlepiej wyposażonym modelem, który oprócz wcześniej wymienionych zmian miał nowe zderzaki, lepsze pasy bezwładnościowe i regulację foteli. Powstał również specjalny wariant oznaczony 650I – od Inwalidzki. Samochód ten przeznaczony był dla osób niepełnosprawnych i oparty był na wariancie Standardowym. Wprowadzono w nim wiele zmian pozwalających na sterowanie bez użycia pedałów, oraz możliwość montowania wózka inwalidzkiego.

W 1983 roku zdecydowano się na wprowadzenie kolejnej wersji, oznaczonej 650E. W modelu tym wprowadzono kilka zmian w układzie napędowym w celu zmniejszenia spalania, które znacząco wzrosło w związku z zastosowaniem nowego silnika. Czynnikiem, który również przyczynił się do wprowadzenia tych zmian był kryzys ekonomiczny w kraju, spowodowany wprowadzeniem Stanu Wojennego i jego późniejszymi reperkusjami.

Rok później wprowadzono kolejny wariant o nazwie FL od Face Lifting (co ciekawe, mimo iż w kraju panował komunizm, nie obawiano się używania nazw w języku angielskim). Ta wersja najbardziej różniła się na zewnątrz. Wprowadzono nowe błotniki, listwy boczne oraz zmieniono lampy. Jednym słowem praktycznie to wszystko co robi się obecnie. Równolegle prowadzono również prace nad poprawą spalania.

Fiat 126 z 1973 roku (fot. wikipedia.pl)

Fiat 126 z 1973 roku (fot. wikipedia.pl)

W roku 1987 polskie zakłady podpisały porozumienie z FIAT-em, którego celem było zwiększenie możliwości sprzedaży Fiatów 126p we Włoszech poprzez znaczącą modernizację samochodu. Tak powstał Fiat 126 Bis. Nowy model zaprezentowano podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w tym samym roku. W Polsce oficjalnie zaprezentowano go 25 września.

Łącznie wprowadzono aż 800 zmian w porównaniu do poprzednich wariantów. Największą zmianą było przeniesienie silnika nieco na bok, dzięki czemu wygospodarowano więcej miejsca z tyłu. Wprowadzono również nową klapę tylną. Silnik zaopatrzono w system chłodzenia cieczą, poprawiono skrzynię biegów oraz ogólnie odświeżono wygląd. Niestety większość zmian związanych z silnikiem była bardziej kłopotliwa niż pomocna, w związku z czym samochód nie cieszył się taką popularnością jak zakładano.

Fiat 126p

Fiat 126p

Wiele z prowadzonych zmian było również przygotowaniem do rozpoczęcia w Tychach produkcji nowego samochodu, którym miał być Cinquecento. Po upadku komunizmu prowadzono dalszą produkcję samochodu i modernizację. W roku 1994 wprowadzono model el, który był bardziej niezawodny oraz cechował się mniejszym zużyciem paliwa. Ostatnia większa modyfikacja nastąpiła w roku 1996, kiedy wprowadzono katalizator i nowy gaźnik oraz zagłówki dla pasażerów z tyłu. Od 1997 roku produkowane Fiaty 126 oficjalnie nosiły nazwę Maluch.

Ostatecznie produkcję Fiata 126  zakończono 22 września 2000 roku. Było to spowodowane przede wszystkim brakiem konkurencyjności w porównaniu do innych dostępnych na rynku samochodów, oraz ogólnie przestarzałą konstrukcją samochodu. Ostatnie 1000 samochodów nosiło nazwę Happy End, a ostatnia sztuka trafiła do muzeum Fiata w Turynie.

Maluchy ostatniej serii produkcyjnej

Maluchy ostatniej serii produkcyjnej

Prototypy

Podobnie jak z innymi produkowanymi w Polsce samochodami, również Maluch poddawany był licznym modyfikacjom i przeróbkom. Powstało kilka ciekawych prototypów. Najciekawsze z nich to Fiat 126p Bombel, który był czymś w rodzaju… dostawczaka.

Samochód w tej wersji wyposażono w nadbudówkę z tyłu w miejscu tylnych foteli, która zwiększała przestrzeń ładunkową. Samochód ten powstał w 1974 roku, ale nie trafił on do seryjnej produkcji, głównie ze względu na niewielkie możliwości transportowe jak na swoje przeznaczenie. Powstało około 15 sztuk tego wariantu.

Fiat 126 Bombel (fot. wikipedia.pl)

Fiat 126 Bombel (fot. wikipedia.pl)

Fiat 126p nie był zbyt pojemny a mimo, iż zaprojektowano go do przewożenia 4 osób, tylne kanapy nie były zbyt komfortowe. W związku z tym podjęto próby wydłużenia samochodu. Tak powstały wersje Long i Combi, cechujące się nieznacznie zwiększoną długością.

Fiat 126 Cabrio (fot. palgume.pl)

Fiat 126 Cabrio (fot. palgume.pl)

Wersja Long nie różniła się niczym oprócz zmiany długości, także na pierwszy rzut oka nie było łatwo go odróżnić od standardowego modelu. Wersja ta powstała w 1975 roku. Wariant Combi powstał w 1976 roku. Za wyjątkiem kilku drobnych zmian technicznych jedną nowością był nowy kształt tylnej części samochodu. Również i ten prototyp nie trafił do produkcji.

Fiat 126 Combi (fot. its.waw.pl)

Fiat 126 Combi (fot. its.waw.pl)

W związku z reglamentacją benzyny próbowano również wprowadzić model napędzany silnikiem diesla. Mimo zaawansowania prac, nie udało się sprowadzić do Polski odpowiednich silników, w związku z czym zrezygnowano z dalszych prac nad tym modelem. Bardzo ciekawym prototypem był Fiat 126p o nazwie Bosmal Cabrio lub Tropic. Był to jak można się domyślić po nazwie kabriolet. Wyprodukowano około 500 egzemplarzy tego modelu. Wszystkie trafiły na eksport.

Fiat 126 z napędem przednim (fot. its.waw.pl)

Fiat 126 z napędem przednim (fot. its.waw.pl)

Innym nietypowym modelem był wariant Pingwin, służący do malowania pasów na drogach. Powstało około 20 egzemplarzy tego modelu. Pistolety natryskowe do malowania oraz cały potrzebny do nich osprzęt zamontowano z przodu po wcześniejszym odcięciu części karoserii. Powstał również wariant wyposażony w silnik z przodu, w którym znacząco przekonstruowano cały przód w celu zmieszczenia jednostki napędowej. Pojazd ten nie trafił do produkcji.

Chyba najciekawszym prototypem powstałym na bazie Fiata 126p był Fiat 126 LPT – Lekki Pojazd Terenowy. Wyposażony w 3 osie pojazd przystosowano do poruszania się w trudnym terenie. Pojazd ten testowano w wojsku. Powstało kilka prototypów, jednakże nigdy nie trafił on do produkcji seryjnej.

Fiat 126 LPT (fot. wikipedia.pl)

Fiat 126 LPT (fot. wikipedia.pl)

Fiat 126p Maluch

Samochód ten zapisał się w historii polskiej motoryzacji przede wszystkim ze względu na ilość wyprodukowanych egzemplarzy, dzięki czemu znacząco przyczynił się do zmotoryzowania polskiego społeczeństwa. Nie był ani wygodny, ani ładny, ani dobry pod względem technicznym. Był za to toporny, mały, powolny i kłopotliwy. Mimo to, był marzeniem wielu Polaków.

Pierwsze egzemplarze kosztowały około 60 tysięcy złotych, natomiast około 1983 roku jego cena wzrosła już do 130 tysięcy złotych, by w 1987 wynieść około 320 tysięcy. Jeszcze w latach 90. ich liczba na drogach była ogromna. Od połowy lat 90-tych, wraz z otworzeniem się polskiego rynku na zachód, Maluch zaczął znacząco tracić na wartości. Łatwiej było sprowadzić nawet używany ale i znacznie lepszy samochód z Niemiec, który kosztował często mniej niż nowy Maluch.

Fiat 126 - 1972 (fot. autowp.ru)

Fiat 126 – 1972 (fot. autowp.ru)

Również segment małych samochodów stale się powiększał, także zaprojektowany na początku lat 70. Fiat 126 był już po prostu przestarzały. Mimo to, w swoim czasie był używany do wszystkiego i był synonimem wolności. Każdy chciał go mieć.

Jedną z jego niewątpliwych zalet było to, że dzięki swojej nieskomplikowanej konstrukcji był łatwy w naprawie, także każdy mógł go używać. Niektórzy twierdzą, że Maluch był jednym z najbezpieczniejszych samochodów na świecie, ponieważ strefa zgniotów kończyła się na silniku. Szkoda tylko, że silnik znajduje się z tyłu… 🙂

Maluch był marzeniem polaków (fot. autopodroze.pl)

Maluch był marzeniem polaków (fot. autopodroze.pl)

Maluch nie jest i nigdy nie był tak kultowy jak jego poprzednik Fiat 500. Nie zdobył również takiej popularności na świecie. Na pewno również nie przetrwa tak długo jak jego poprzednik, co widać już teraz, ponieważ znalezienie Malucha w dobrym stanie graniczy z cudem. Mimo to, dla nas pozostanie na zawsze kultowym samochodem.

Maluch miał wiele zastosowań - Bal maturalny w 8 LO w Poznaniu (fot. Michał Banach)

Maluch miał wiele zastosowań – Bal maturalny w 8 LO w Poznaniu (fot. Michał Banach)

1 2
Podziel się.

O autorze

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.