SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Mallet’s Mortar – największy moździerz na świecie
    Artykuły

    Mallet’s Mortar – największy moździerz na świecie

    Michał BanachBy Michał Banach27 lutego 2017Updated:18 października 20193 komentarze3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Mallet's Mortar - największy moździerz na świecie
    Mallet's Mortar - największy moździerz na świecie
    Zbudowany w 1857 roku moździerz Malleta jest największym moździerzem w historii pod względem kalibru – 914 mm. Jego projekt wyprzedzał swoje czasy pod względem możliwości technicznych ówczesnego przemysłu, przez co broń nigdy nie trafiła do eksploatacji.

    Podczas Wojny Krymskiej (1853-1856) wojska koalicji walczącej z Rosją stanęły przed bardzo trudnym zadaniem, jakim było pokonanie rosyjskich fortów na Krymie, zwłaszcza w rejonie Sewastopola. Potężne umocnienia były całkowicie niewrażliwe na większość dostępnych ówcześnie środków artyleryjskich, jakimi dysponowały floty koalicji.

    Mallet's Mortar
    Mallet’s Mortar

    Co istotne, drewniane okręty nie były w stanie podpływać wystarczająco blisko do fortów, aby prowadzić skuteczny i celny ostrzał. Jedynym wyjściem było stosowanie artylerii lądowej dużego kalibru. Niestety dostępne środki artyleryjskie okazały się niewystarczające do zniszczenia rosyjskich fortów.

    W 1854 roku irlandzki inżynier Robert Mallet stworzył projekt olbrzymiego moździerza, który przynajmniej w teorii miał być zdolny do niszczenia potężnych umocnień. Mallet urodził się 3 czerwca 1810 roku. Po zakończeniu studiów zajął się geofizyką, a przede wszystkim badaniem trzęsień ziemi. 9 lutego 1846 roku zaprezentował przed Royal Irish Academy swoją pracę pod tytułem „On the Dynamic of Earthquakes”. Publikacja ta stała się jedną z podstaw współczesnej sejsmologii.

    Mallet's Mortar
    Mallet’s Mortar

    Zdobyta podczas badań wiedza zainspirowała konstruktora do stworzenia projektu moździerza dużego kalibru, którego pociski w momencie eksplozji wywoływałyby niewielkie trzęsienia ziemi, które niszczyłyby umocnienia. Projekt takiego uzbrojenia zaprezentował w 1854 roku, z myślą o użyciu go przeciwko umocnieniom Sewastopola.

    Niestety wojskowi nie zainteresowali się jego projektem. Dopiero w marcu 1855 roku Mallet przedstawił swój pomysł brytyjskiemu premierowi Lordowi Palmerstonowi, który zainteresował się nim na tyle, że zlecił budowę dwóch moździerzy w celu ich przetestowania.

    Mallet's Mortar (fot. David Moore)
    Mallet’s Mortar (fot. David Moore)

    Kontrakt otrzymała doświadczona w produkcji wyrobów metalurgicznych firma Thames Ironworks and Shipbuilding Company. Niestety firma musiała zawiesić działalność w związku z problemami finansowymi. W związku z tym wart 8600 funtów kontrakt (po 4300 funtów za moździerz) zlecono firmie C. J. Mare Ironworks z Blackwall, która również zbankrutowała przed zakończeniem prac (powodem problemów finansowych nie były jednak prace nad moździerzem), przez co ostatecznie moździerze Malleta zbudowały firmy Horsfall & Co i Fawcett, Preston & Co z Liverpoolu.

    Niestety prace ukończono długo po zakończeniu Wojny Krymskiej w maju 1857 roku. Mimo to moździerze skierowano na testy, które przeprowadzono 19 października 1857 roku, 18 grudnia 1857 roku, oraz 21 i 28 lipca 1858 roku. Tak długi czas prób spowodowany był ciągłymi problemami z moździerzem (strzelani prowadzono tylko z jednego moździerza).

    Mallet's Mortar
    Mallet’s Mortar

    Praktycznie po każdej serii strzelań trzeba było go naprawiać. Łącznie wystrzelono… 19 pocisków, osiągając szybkostrzelność 4 pocisków na… godzinę. Maksymalny zasięg osiągnięty podczas testów wyniósł 2,4 km. Moździerze miały kaliber 914 mm i ważyły po 43 tony, a długość lufy wynosiła 3,4 m. Pociski (granaty) ważyły po około 1270 kg, przy czym ładunek wybuchowy stanowiło 217 kg czarnego prochu.

    Wnioski z prób były jednoznaczne – moździerze nie nadawały się do wykorzystania na froncie. Chociaż ich pociski miały niszczycielską siłę, zarówno obsługa moździerzy jak i problemy z ich wytrzymałością całkowicie uniemożliwiały ich wykorzystanie. Być może gdyby powstały kilkanaście lat później, rozwój technologii metalurgicznych pozwoliłby na zaprojektowanie znacznie wytrzymalszych luf.

    Mallet's Mortar
    Mallet’s Mortar

    Oba moździerze ostatecznie trafiły do kolekcji Royal Armouries – wykorzystywany do testów moździerz znajduje się obecnie w Repository Road a drugi egzemplarz w Fort Nelson niedaleko Portsmouth. Obok amerykańskiego moździerza Little David, do testowania bomb lotniczych, jest to największy moździerz pod względem kalibru.

    Po fiasku projektu, Robert Mallet powrócił do badań nad trzęsieniami ziemi. Zmarł 5 listopada 1881 roku.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleRekord olbrzymiej turbiny wiatrowej
    Next Article Powrót legendy – Nokia 3310
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    16 września 20234 Mins Read27 Views

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    By Michał Banach0
    26 sierpnia 20234 Mins Read340 Views

    Erupcja wulkanu Krakatau (1883) – najgłośniejsza eksplozja w historii

    By Michał Banach0
    25 lipca 20234 Mins Read109 Views

    Kanał Koryncki – antyczny projekt zrealizowany w XIX wieku

    By Michał Banach0
    23 lipca 20233 Mins Read114 Views

    Telefontornet – wieża telefoniczna w Sztokholmie

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    26 września 20195 Mins Read

    Kowloon Walled City – niesamowite miasto w mieście

    Nieistniejące już Kowloon Walled City było jednym z najbardziej niesamowitych miejsc na świecie. Na powierzchni…

    Katastrofy
    8 października 20192 Mins Read

    Erupcja wulkanu Pinatubo – 1991 rok – zdjęcie

    15 czerwca 1991 roku doszło do erupcji wulkanu Pinatubo na wyspie Luzon na Filipinach. W…

    Artykuły
    22 września 20157 Mins Read

    Fiat 500 – samochód który zmotoryzował Włochy

    Na początku lat 50., kiedy gospodarki państw europejskich odżyły po zakończeniu wojny i odbudowie państw,…

    Artykuły
    9 kwietnia 20227 Mins Read

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Artykuły
    6 lipca 20223 Mins Read

    Katastrofa Lotnicza w Nantes (1973)

    Każdego dnia w powietrzu znajdują się dziesiątki tysięcy samolotów. O ich bezpieczeństwo dbają kontrolerzy lotów,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.