SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » M47 Patton – przejściowa hybryda
    M47 Patton - przejściowa hybryda
    Artykuły

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    Michał BanachBy Michał Banach12 stycznia 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    O ile wprowadzony do uzbrojenia w 1949 roku M46 Patton był przejściową modernizacją starszych czołgów, Wyprodukowany w 1951 roku M47 Patton był składakiem łączącym stary kadłub, ale poddany modyfikacji z nową wieżą. Czołgi te chociaż trafiły do bardzo wielu odbiorców, miały krótką karierę w amerykańskiej armii.

    Wybuch wojny w Korei sprawił, że amerykańska armia musiała zaangażować duże siły w walkach z wspieranymi przez Rosję i Chiny wojskami Korei Północnej. Pierwszymi czołgami, które trafiły na front koreański były pamiętające II wojnę światową Shermany i Pershingi, z czasem zastąpione czołgami M46 Patton.

    M46 Patton
    M46 Patton

    Równocześnie Amerykanie zainicjowali program budowy nowych czołgów lekkich, średnich i ciężkich. Pierwszy z programów doprowadził do powstania czołgu M41 Walker Bulldog, drugi doprowadził do powstania prototypowego czołgu T42, a trzeci doprowadził do powstania czołgu M103. Prace nad czołgiem średnim T42 szły jednak na tyle powoli, że dowództwo amerykańskiej armii uznało, że nie będzie możliwe wysłanie tych czołgów do Korei, aby zwiększyć możliwości bojowe własnych wojsk pancernych.

    W tej sytuacji podjęto decyzję o zbudowaniu tymczasowego czołgu, który łączyłby w sobie sprawdzone podwozie czołgu M46 Patton z nową, lepszą wieżą czołgu T42. Tak rozpoczęły się prace nad czołgiem M47 Patton. Instalacja nowej wieży doprowadziła do przebudowy kadłuba M46 poprzez zastosowanie nowego pierścienia wieży i zmienienie całej przedniej części kadłuba. Tak zmodyfikowany pojazd otrzymał oznaczenie M46E1.

    M47 Patton (fot. Wikimedia Commons)
    M47 Patton (fot. Wikimedia Commons)

    W grudniu 1950 roku podpisano kontrakt na budowę pierwszych czołgów nowego typu, oznaczonych jako M47 Patton. Produkcję prowadzono równolegle w Detroit Arsenal Tank Plant  i American Locomotive Company. Niestety szybkość z jaką opracowano czołg sprawiła, że od początku był on problematyczny. Tempo produkcji było duże, ale wyprodukowane czołgi po dostarczeniu wracały na naprawy. W związku z tym podjęto decyzję o niewysyłaniu ich do Korei.

    W latach 1951-1954 wyprodukowano 8576 czołgów M47 Patton w wersji podstawowej, poprawionej i w kilku wersjach specjalistycznych. Czołgi te miały 8,5 m długości i masę 44,1 tony. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik Continental AV-1790-5B o mocy 810 KM, zapewniający prędkość maksymalną 48 km/h i zasięg 160 km. Uzbrojenie składało się z armaty M36 kalibru 90 mm z zapasem 71 pocisków, jednego karabinu maszynowego M2 kalibru 12,7 mm na wieży oraz dwóch karabinów maszynowych M1919A4 kalibru 7,62 mm w wieży i kadłubie. Warto dodać, że M47 był ostatnim amerykańskim czołgiem, który posiadał karabin maszynowy w kadłubie. Załoga czołgu liczyła 5 żołnierzy.

    M47 Patton (fot. Wikimedia Commons)
    M47 Patton (fot. Wikimedia Commons)

    Bardzo szybko dowództwo amerykańskiej armii uznało, że M47 Patton jest czołgiem nieperspektywicznym. W 1952 roku pierwsze czołgi trafiły do jednostek, oraz na eksport – pierwszym zagranicznym odbiorcą była Portugalia. Do końca roku M47 wraz z brytyjskim A41 Centurion został wybrany podstawowym czołgiem wojsk NATO. Mimo to Amerykanie zdecydowali się wówczas na ograniczenie produkcji czołgów M47 i zastąpienie ich czołgami M48 Patton, które mimo pokrewieństwa nazwy, były całkowicie nowymi czołgami, rozwijanymi równolegle.

    Do końca lat 50. wszystkie M47 zostały wycofane z jednostek liniowych US Army i USMC i trafiły na eksport lub na poligony, gdzie wykorzystywano je jako cele. Nawet jednostki rezerwowe wykorzystywały M47 tylko przez krótki czas, ponieważ szybko ich miejsce zajęły czołgi M48 pierwszych serii produkcyjnych.

    M47 Patton (fot. Wikimedia Commons)
    M47 Patton (fot. Wikimedia Commons)

    Mimo to M47 zyskał popularność w armiach europejskich i azjatyckich. Wśród użytkowników tych czołgów znalazły się takie kraje jak: Austria, która wykorzystywała 153 czołgi tego typu w latach 1957-1982, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Cypr (jeden zdobyty, turecki M47), Etiopia, Francja (czołgi wykorzystywano do wprowadzenia do uzbrojenia czołgów AMX-30), Grecja, Irak (zdobyczne czołgi irańskie), Włochy (ponad 2000 egzemplarzy), Jordania, Holandia, Norwegia (2 czołgi wykorzystane do testów), Pakistan, Portugalia, Arabia Saudyjska, Somalia, Korea Południowa, RFN (1102 egzemplarze), Turcja (1347 egzemplarzy, obecnie wszystkie zostały zezłomowane i przetopione, zachowano tylko jeden egzemplarz), Jugosławia (319 czołgów dostarczonych w latach 50.), Iran (400 egzemplarzy dostarczonych w latach 60. duża liczba czołgów została zniszczona lub przejęta podczas wojny iracko-irańskiej, pozostałe zmodernizowano i pozostają w eksploatacji) oraz Hiszpania (obecnie użytkowane są tylko w wersji pojazdów inżynieryjnych).

    M47 Patton, M60A1 Patton i M48A5 Patton (fot. Michał Banach)
    M47 Patton, M60A1 Patton i M48A5 Patton (fot. Michał Banach)

    Amerykańskie M47 Patton nigdy nie wzięły udziału w walkach. Inaczej wyglądała sytuacja w przypadku pozostałych użytkowników, których M47 często wykorzystywano intensywnie w licznych konfliktach zbrojnych. Niestety czołgi te ustępowały radzieckim T-55 i nowszym konstrukcjom.

    M47 był typowym czołgiem przejściowym. Paradoksalnie był to czołg, który nie miał powstać, ponieważ Amerykanie zakładali, że to T42 wejdzie do służby, ale również i ten pojazd został skreślony na rzecz rozwoju czołgów M48 Patton.

    M47 Patton (fot. Michał Banach)
    M47 Patton (fot. Michał Banach)
    M47 Patton (fot. Michał Banach)
    M47 Patton (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSS Southern Cross – niepozorny zwiastun przyszłości
    Next Article Amerykański monitor USS Monterey
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.