Close Menu
SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » M247 Sergeant York – czyli problem amerykańskiej obrony przeciwlotniczej
    Artykuły

    M247 Sergeant York – czyli problem amerykańskiej obrony przeciwlotniczej

    Michał BanachBy Michał Banach16 lipca 2021Brak komentarzy6 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    M247 Sergeant York - czyli problem amerykańskiej obrony przeciwlotniczej
    M247 Sergeant York - czyli problem amerykańskiej obrony przeciwlotniczej
    W wielu armiach na świecie samobieżne artyleryjskie zestawy przeciwlotnicze uzbrojone w działka kalibru od 23 do nawet 76 mm są bardzo popularne. Inaczej wygląda to w amerykańskiej armii, która obecnie nie posiada tego typu pojazdów. Powodem jest przyjęta doktryna prowadzenia działań wojennych oraz historia projektu M247 Sergeant York.

    Geneza

    Amerykańska armia już podczas II wojny światowej stosowała samobieżne artyleryjskie zestawy przeciwlotnicze. Początkowo były to pojazdy M16 (i jego wersje), później wprowadzono pojazdy M19, a wreszcie powstały M42 Duster oraz M163 Vulcan VADS. Mimo postępu technologicznego, żaden z późniejszych pojazdów nie został uzbrojony w radarowy system kierowania ogniem, który pozwalałbym na zwalczanie szybko latających celów.

    M42 Duster
    M42 Duster

    Na przełomie lat 50. i 60. w ZSRR opracowano nowatorski zestaw przeciwlotniczy ZSU-23-4 Szyłka. Pojazd ten dzięki swojemu uzbrojeniu i wyposażeniu był w stanie zwalczać nisko i szybko latające cele powietrzne z dobrą skutecznością, deklasując wręcz, wszystkie dotychczasowe pojazdy. W USA nie było odpowiedniego pojazdu, chociaż amerykańska armia dysponowała różnego rodzaju działkami, które mogłyby w połączeniu z odpowiednim systemem kierowania ogniem, zapewnić podobną, jak nie większą skuteczność.

    Amerykańska obrona przeciwlotnicza w latach 60. i na początku lat 70. była całkowicie oparta o wyrzutnie przeciwlotniczych pocisków rakietowych oraz założenie, że siły powietrzne zapewnią pełne panowanie w powietrzu. Na początku lat 70. okazało się jednak, że stosowane systemy przeciwlotnicze nie mogły zwalczać coraz popularniejszych śmigłowców szturmowych uzbrojonych w przeciwpancerne pociski kierowane. Maszyny te mogły wykonywać nagłe ataki i szybko ukrywać się za przeszkodami terenowymi, zanim pocisk przeciwlotniczy namierzyłby cel i do niego doleciał. Jedynie system artyleryjskie mogły w tak krótkim czasie zwalczać cele latające.

    M163 Vulcan VADS
    M163 Vulcan VADS

    W związku z tym dowództwo amerykańskiej armii wpadło na pomysł, aby zaprojektować samobieżny artyleryjski zestaw przeciwlotniczy wyposażony w radar i szybkostrzelne działka, osadzony na kadłubie czołgu M48, których olbrzymie ilości zalegały w magazynach mobilizacyjnych z powodu wprowadzenia do służby czołgów M60 i prowadzonych prac nad M1 Abrams. Aby przyśpieszyć prace, zdecydowano się na pominięcie wieloletnich prób przed wprowadzeniem pojazdu do uzbrojenia. Zamiast tego zamierzano na bieżąco rozwiązywać wszelkie zauważone problemy w toku eksploatacji. Rozwiązanie to stało się później źródłem wszystkich problemów projektu DIVADS, jak nazwano to przedsięwzięcie (ang. Division Air Defense).

    DIVADS

    W ramach programu DIVADS, powstały 5 głównych projektów. Firma Sperry Rand zaproponowała system uzbrojony w działka kalibru 35 mm, zdolne do wystrzelenia 3000 pocisków w ciągu minuty. General Electric zaproponował zastosowanie wieży z działkiem GAU-8 Avenger kalibru 30 mm, takiego samego jak w A-10 Thunderbolt II. Raytheon przedstawił propozycję wzorowaną na niemieckim zestawie przeciwlotniczym Gepard, a General Dynamics zaprezentował podobny projekt do Sperry Rand. Swój projekt przygotował również koncern Ford Aerospace, który postanowił uzbroić pojazd w działko Bofors kalibru 40 mm i połączyć je z radarem Westinghouse AN/APG-66 z F-16 Fighting Falcon.

    XM246
    XM246

    Wszystkie pojazdy wykorzystywały podwozie M48A5 (jedynie projekt Raytheona tymczasowo zaprezentowano na podwoziu Leoparda 1). 13 stycznia 1978 roku po analizie przedstawionych projektów, do dalszych prac wybrano pojazdy General Dynamics i Forda, nadając im oznaczenie odpowiednio XM246 i XM247. Finalne prototypy miały być gotowe do prób w Fort Bliss w czerwcu 1980 roku.

    Po pierwszej fazie testów, 7 maja 1981 roku jako finalny projekt wybrano XM247 przygotowanego przez koncern Forda. Według założeń, wartość dalszego kontraktu miała wynosić 6,97 mld dolarów. Co ciekawe, XM247 wypadł w testach gorzej od XM246 i od początku sprawiał problemy, ale mimo to, zdecydowano się na jego dalszy rozwój i wdrożenie.

    M247 Sergeant York

    W 1982 roku rozpoczęto produkcję pierwszych pojazdów według projektu Forda, oznaczonych jako M247 Sergeant York. Miały one 7,67 m długości (wraz z lufami działek) i masę 54,4 tony. Napęd w postaci silnika Continental AVDS-1790-2D o mocy 750 KM zapewniał prędkość maksymalną 48 km/h i zasięg 500 km. Uzbrojenie składało się z dwóch działek Bofors 40 mm L/70 z zapasem 580 pocisków, dysponujących szybkostrzelnością na poziomie 600 strz/min. W dużej wieży zamontowano wszystkie systemy kierowania ogniem i radar, potrzebne do zwalczania celów latających.

    M247 Sergeant York (fot. Jollyroger/Wikimedia Commons)
    M247 Sergeant York (fot. Jollyroger/Wikimedia Commons)

    Według przyjętych założeń, po wstępnych próbach, rozpoczęto produkcję seryjną pojazdów, które trafiały do jednostek mających je przetestować i w razie czego wskazać wszelkie wady do poprawki. Od początku M247 sprawiały same problemy. System kierowania ogniem był bardzo wadliwy, nie był w stanie zwalczać z odpowiednią skutecznością celów latających, a nawet miał problemy z nieporuszającymi się celami, a same pojazdy sprawiły również problemy techniczne.

    W okresie od grudnia 1984 do maja 1985 roku przeprowadzono próby, w wyniku których okazało się, że M247 nie spełnił 22 z 163 założeń kontraktowych. W połączeniu z kolejnymi 22 istotnymi problemami zauważonymi podczas prób, zaledwie 33-procentową sprawnością techniczną (wobec oczekiwanej 90-procentowej) coraz większymi kosztami projektu oraz skomplikowaną i trudną do rozwinięcia konstrukcją systemu, 27 sierpnia 1985 roku podjęto decyzję o zamknięciu projektu. Do tego czasu zbudowano zaledwie 50 pojazdów,

    Podsumowanie

    Projekt M247 Sergeant York zakończył się totalną porażką. Od początku projekt był źle zaplanowany, a podejmowane w jego sprawie decyzje były często irracjonalne. Pozostawienie wyboru uzbrojenia dostawcą sprawiło, że każdy z pojazdów w ramach programu DIVADS wykorzystywał inne uzbrojenie, dysponujące innymi parametrami. Dodatkowo działka Bofors kalibru 40 mm były w amerykańskiej armii mało popularne w tym okresie, nawet w NATO nie były bardzo popularne (chociaż występowały).

    Wybór podwozia czołgu M48 okazał się ślepą uliczką, ponieważ czołgi te były przestarzałe i nie były w stanie dotrzymać kroku nowszym pojazdom – zwłaszcza z dużymi i ciężkimi wieżami. Brak dokładnych testów przedprodukcyjnych oraz pewnego rodzaju brak pomysłu na wykorzystanie pojazdów sprawiły, że docelowa konstrukcja nie tylko sprawiała problemy, ale nie wiedziano gdzie ją umieścić w amerykańskim systemie obrony przeciwlotniczej.

    M247 Sergeant York (fot. Ryan Crierie)
    M247 Sergeant York (fot. Ryan Crierie)

    Wszystko to doprowadziło do zmarnowania dużych środków finansowych oraz czasu. Dodatkowo całkowicie zniechęciło to decydentów w amerykańskiej armii do samobieżnych artyleryjskich zestawów przeciwlotniczych, przez co nigdy później tego typu konstrukcje nie zostały wprowadzone do uzbrojenia. Jest to o tyle ciekawe, iż Amerykanie dysponują odpowiednią technologią dla takich systemów i korzystają m.in. z bardzo udanych systemów CIWS Phalanx, które chronią okręty wojenne przed zarówno atakami rakietowymi jak i podlatującymi bliżej samolotami i śmigłowcami.

    M247 Sergeant York (fot. Brian Stansberry)
    M247 Sergeant York (fot. Brian Stansberry)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleConvair XFY Pogo – eksperymentalny myśliwiec pionowego startu i lądowania
    Next Article Włoskie pancerniki typu Regina Elena – „prawie” krążowniki liniowe
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    7 grudnia 202314 Mins Read179 Views

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    By Michał Banach4
    6 grudnia 20234 Mins Read3 Views

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    By Michał Banach0
    26 listopada 20237 Mins Read95 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    25 listopada 20238 Mins Read4 Views

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    6 grudnia 20234 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Historia amerykańskich okrętów podwodnych pełna jest zarówno przełomowych momentów jak i niezrozumiałych zaniedbań. Oprócz wielu…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    9 grudnia 2023

    Kresowiec – samochód pancerny z niczego

    8 grudnia 2023

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 października 20232 Mins Read

    Avia BH-1 – pierwszy samolot zakładów Avia

    Niewielki, dwumiejscowy, całkowicie drewniany samolot Avia BH-1 (BH-1 exp) był pierwszym samolotem zaprojektowanym przez Czechosłowackie…

    Artykuły
    17 marca 20175 Mins Read

    USS ABSD-1 (USS Artisan) – pływający dok

    Podczas II wojny światowej amerykańska flota działająca na Pacyfiku musiała operować na bardzo dużym akwenie,…

    Artykuły
    8 czerwca 20193 Mins Read

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Militaria
    21 kwietnia 20172 Mins Read

    Nagayama Tank – japoński zdalnie sterowany czołg z 1929 roku – zdjęcie

    W 1929 roku oficer japońskiej armii, major Mitsuo Nagayama zaprojektował i zbudował zdalnie sterowany pojazd…

    Artykuły
    30 kwietnia 20162 Mins Read

    Łodzie latające Latécoère 521, 522 i 523

    W latach 30. jedynym sposobem pokonania Atlantyku drogą powietrzną było wykorzystanie łodzi latających. Ze względu…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.