Zaprezentowany na początku 2022 roku niemiecki projekt czołgu lekkiego Lynx 120 powstał w oparciu o całą rodzinę wozów bojowych typu Lynx. Czołg ten przez swoją konstrukcję często jest konfrontowany z polskim projektem PL-01.
Lynx to obecnie seria pojazdów bojowych budowanych przez Rheinmetall w oparciu o podwozie bojowego wozu piechoty KF31 i KF41. Początkowo projekt zakładał zbudowanie bojowego wozu piechoty, ale z czasem zaczęły powstawać kolejne, specjalistyczne wersje pojazdów bazujących o to podwozie. Oprócz bojowych wozów piechoty, pojazdów dowodzenia, rozpoznawczych i wsparcia, opracowano również koncepcję czołgu lekkiego (wozu wsparcia ogniowego), uzbrojonego w armatę kalibru 120 mm. Pojazd w tej konfiguracji zaprezentowano w lutym 2022 roku i nazwano roboczo Lynx 120.
Lynx 120 wykorzystuje podwozie KF41 i wyposażony jest w koncepcyjną wieżę z zmodernizowanym działem L55A1 kalibru 120 mm, czyli podobną do tej stosowanej w Leopardzie 2. Wieża w docelowej konfiguracji ma być bezzałogowa. Ponadto na wieży zainstalowano zdalnie sterowana stanowisko karabinu maszynowego. Wyposażenie dodatkowe składa się z systemu kamer zapewniających widoczność w zakresie 360 stopni.
Pozostała konfiguracja jest taka sama jak dla bojowego wozu piechoty Lynx KF41. Kadłub ma około 7,5 m długości a masa pojazdu może dojść do 50 ton. Napęd stanowi silnik diesla Liebherr o mocy 750 lub 1140 KM, zapewniający prędkość maksymalną do 70 km/h. Więcej informacji o samej wieży nie ma, ponieważ w praktyce prawdopodobnie jest to tylko makieta.
Według założeń Lynx 120 ma stanowić uzupełnienie dla bojowych wozów piechoty Lynx. Ciężka armata mająca dużą silę ognia ma służyć do zwalczania pojedynczych czołgów oraz pojazdów bojowych. Na obecnym etapie Rheinmetall traktuje pojazd po prostu jako jedną z wersji i demonstrator technologii dla potencjalnych nabywców. Ciężko powiedzieć, czy Lynx 120 znajdzie dla siebie miejsce na współczesnym polu walki.
Pod pewnym względem Lynx 120 przypomina PL-01 Concept, ale w praktyce oba pojazdy nie mają zbyt wiele wspólnego. Niemiecka konstrukcja to kolejna wersja pojazdu bazującego o wspólne podwozie bojowego wozu piechoty, natomiast PL-01 to projekt czołgu wykorzystujące indywidualne zawieszenie, który nie miał być częścią uniwersalnej platformy. Dodatkowo Lynx 120 ma stosunkowo uproszczoną konstrukcję, w której nie położono nacisku na niesprawdzone technologie. Jako pojazd będący częścią uniwersalnej platformy, Lynx 120 stanowi więc konkretny projekt dla nabywców, którzy chcą albo zmodernizować flotę bojowych wozów piechoty i zapewnić im wsparcie. Dodatkowo taki pojazd może być alternatywą dla mniejszych armii, których nie stać na czołgi podstawowe nowej generacji, a których potencjalni przeciwnicy nie dysponują dużą liczbą czołgów.
Wyraźnie widać więc, że Lynx ma przemyślaną koncepcję, ale dalej jest to tylko pojazd koncepcyjny, a nie prototyp w pełnym tego słowa znaczeniu. Jest to też pojazd tworzony z myślą o eksporcie, a nie rodzimych siłach zbrojnych.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.