SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Lux – Sport – międzywojenna doskonałość
    Lux - Sport (fot. W. Rychter)
    Lux - Sport (fot. W. Rychter)
    Artykuły

    Lux – Sport – międzywojenna doskonałość

    Michał StefaniakBy Michał Stefaniak21 marca 2015Updated:31 grudnia 20155 komentarzy4 Mins Read
    Warszawa, połowa lat 30 – tych. W Państwowych Zakładach Inżynierii powstałych na bazie Centralnych Warsztatów Samochodowych z linii produkcyjnych zjeżdżają licencyjne wersje Fiatów 508, 518 i 524, pojazdy ciężarowe Ursus oraz motocykle Sokół. Oprócz tego, na podstawie decyzji wiceministra spraw wojskowych Felicjana Sławoja Składkowskiego, trwają pracę nad luksusową i nowoczesną limuzyną przeznaczoną dla dygnitarzy państwowych i wojskowych. Samochód nazwano PZInż 403 a bardziej znany jest pod nazwą Lux – Sport.

    Zamówienie

    Samochód miał zastąpić importowane samochody luksusowe używane w celach reprezentacyjnych. Wojsko  w 1935 roku zamówiło wstępnie 30 sztuk nowej limuzyny, która według założeń miała być „siedmioosobową karetą”.

    Oprócz tego, co zrozumiałe przy tak wymagającym odbiorcy, pojazd miał zapewniać wysoki komfort jazdy oraz zaawansowane rozwiązania techniczne. Co również związane z odbiorcą oraz charakterem zamówienia, znacznie mniejsze znacznie miała cena samochodu.

    Konstrukcja

    Prace nad pojazdem rozpoczęto od opracowania podwozia. Odpowiedzialni za nie byli inżynierowie Mieczysław Dębicki, Jerzy Dowkontt oraz Aleksander Rummel. Za „kręgosłup” samochodu służyła rama złożona z dwóch podłużnic biegnących blisko siebie wzdłuż samochodu, do której przymocowane były podwójne wahacze poprzeczne, zarówno z przodu jak i z tyłu.

    Jako elementy resorujące wykorzystano długie drążki skrętne, połączone w połowie długości pojazdu z dźwignią umożliwiającą zmianę ich napięcia. Pozwalało to na regulację siły sprężynowania oraz prześwitu (w zakresie od 180 do 230 mm) w celu dostosowania parametrów zawieszenia do stanu nawierzchni, co znacząco podnosiło komfort podróży.

    Co ciekawe, było to możliwe również w trakcie jazdy. Schludność konstrukcji podwozia zapewniało umieszczenie wału oraz przewodów paliwowych i hamulcowych wewnątrz ramy. Zastosowano klasyczny układ napędowy z czterobiegową, półautomatyczną, sterowaną elektromagnetycznie skrzynią biegów Cotal.

    Podwozie samochodu Lux - Sport (fot. W. Rychter)
    Podwozie samochodu Lux – Sport (fot. W. Rychter)

    Próby drogowe

    Na wiosnę 1936 roku tak przygotowane podwozie wyposażono w podrasowany silnik Fiat 122S, otwarte, drewniane nadwozie i nadano mu nazwę Lux – Sport. Była to konstrukcja czysto prowizoryczna, pozwalała jednak na przeprowadzenie prób drogowych określających walory nowego podwozia.

    Testy potwierdziły poprawność nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych w podwoziu samochodu; mimo trudnych warunków nie stwierdzono żadnych problemów eksploatacyjnych a samochód zebrał bardzo pozytywne opinie.

    Lux - Sport (fot. W. Rychter)
    Lux – Sport (fot. W. Rychter)

    Polskie V8…

    Docelowym silnikiem napędzającym Lux – Sporta była nowa jednostka zaprojektowana przez inżynierów Jana Wernera oraz Jerzego Dowkontta. Nowoczesna, widlasta ósemka o pojemności 3888 cm3 rozwijała moc około 95 KM przy 3600 obr/min i wykorzystywała tłoki motocykla Sokół.

    Co ciekawe, silnik miał służyć do napędu zarówno luksusowej limuzyny PZInż 403, jak i, po niewielkich modyfikacjach, będącego wówczas w fazie projektu lekkiego czołgu 4TP. Ciekawe i niespotykane były również niektóre rozwiązania technologiczne; należały do nich między innymi pływające panewki korbowodowe czy wykorzystanie podciśnienia z gaźnika do regulacji zapłonu i pneumatycznego sterowania wycieraczek. Silnik był gotowy we wrześniu 1936 roku a testy samochodu z właściwą już jednostką rozpoczęły się miesiąc później.

    …i polski streamline

    Do tak nowoczesnego silnika i podwozia należało zaprojektować równie nowoczesną karoserię. Zajął się tym inżynier Stanisław Panczakiewicz – projektant nadwozi między innymi do samochodu CWS T1, Syreny, Stara 20 i wózka bocznego motocykla Sokół 1000. Stylistyka Lux – Sporta wpisywała się w modny wówczas streamline; nadwozie jest więc aerodynamiczne i przypomina kroplę wody. Uwagę zwracają przede wszystkim światła przednie wkomponowane w błotniki (jeden z pierwszych samochodów na Świecie z takim rozwiązaniem), mocno zaokrąglony przód samochodu oraz szyba przednia pochylona pod dużym kątem.

    Kształt nadwozia oprócz funkcji estetycznej spełniał też funkcję bardziej praktyczną; bardzo dobre jak na lata 30 – te osiągi (prędkość maksymalna 135 km/h przy zużyciu paliwa 16 l/100 km) Lux – Sport zawdzięczał w dużej mierze aerodynamicznym kształtom, niwelującym opór powietrza.

    Lux - Sport (fot. W. Rychter)
    Lux – Sport (fot. W. Rychter)

    Co dalej?

    Niestety pomimo bardzo pochlebnych opinii osób testujących limuzynę, w 1937 roku wojsko nakazało weryfikację wydatków związanych z projektem Lux – Sport. Równało się to z zakończeniem wszystkich prac nad samochodem. Najważniejszym problemem były koszty; ze względu na konieczność zaprojektowania całego samochodu od podstaw, Lux – Sport musiałby być sprzedawany w cenie 40 tysięcy złotych.

    Dla porównania montowane w Polsce Buicki porównywalne z produktem PZInż pod względem parametrów kosztowały około połowy tej ceny. Zbudowano jeden jeżdżący prototyp, podwozie wystawowe oraz kilka silników. Obecnie znane są losy trzech silników (dwa z nich w specyfikacji do napędu czołgu 4TP) oraz podwozia, które udostępnione jest dla zwiedzających Muzeum Techniki w Pałacu Kultury w Warszawie. Prototyp samochodu spłonął prawdopodobnie podczas niemieckiego nalotu we wrześniu 1939 roku.

    Galeria

    Lux - Sport (fot. W. Rychter)
    Lux – Sport (fot. W. Rychter)
    Lux - Sport (fot. W. Rychter)
    Lux – Sport (fot. W. Rychter)
    Lux - Sport (fot. W. Rychter)
    Lux – Sport (fot. W. Rychter)
    Podwozie samochodu Lux - Sport (fot. W. Rychter)
    Podwozie samochodu Lux – Sport (fot. W. Rychter)
    Podwozie samochodu Lux - Sport (fot. M. Stefaniak)
    Podwozie samochodu Lux – Sport; widoczny mechanizm zmiany wysokości zawieszenia (fot. M. Stefaniak)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleEaster Jeep Safari 2015 – koncepcyjne modele Jeepa
    Next Article Logitech G910 Orion Spark – klawiatura mechaniczna dla gracza
    blank
    Michał Stefaniak
    • Facebook

    Absolwent Mechaniki i Budowy Maszyn na Politechnice Poznańskiej. Miłośnik odpadającego warstwami chromu, przepracowanego oleju i rdzy. Jedna z nielicznych osób, którym udało się podpalić basen.

    Related Posts

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Mirosław Hermaszewski – pierwszy i jedyny Polak w kosmosie

    14 grudnia 20223 Mins Read

    Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    30 października 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.