SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Lunar Roving Vehicle – pojazd księżycowy NASA
    Lunar Roving Vehicle - pojazd księżycowy NASA
    Lunar Roving Vehicle - pojazd księżycowy NASA
    Artykuły

    Lunar Roving Vehicle – pojazd księżycowy NASA

    Michał BanachBy Michał Banach19 maja 2019Updated:19 maja 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Podczas pierwszych misji Apollo na Księżycu, astronauci mogli poruszać się tylko wokół lądownika. Dopiero podczas trzech ostatnich lądowań na powierzchni srebrnego globu wykorzystano specjalne pojazdy księżycowe Lunar Roving Vehicle (LRV), które pozwoliły na zbadanie większego obszaru.

    Geneza

    Pierwsze plany dotyczące wykorzystania pojazdów do poruszania się po Księżycu narodziły się w latach 1952-1954, czyli na długo zanim rozpoczęto program Apollo. Najpierw Wernher von Braun, a później Mieczysław G. Bakker (który uczestniczył w całym późniejszym programie budowy LRV) opublikowali serię artykułów, w których przewidywali, że podczas misji księżycowych potrzebne będą duże, kołowe pojazdy do transportu zaopatrzenia i ludzi na powierzchni Księżyca.

    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)
    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)

    O ile w tym czasie były to tylko rozważania teoretyczne, uznawane wręcz za fantazję, sytuacja zmieniła się na początku lat 60. W NASA Marshall Space Flight Center rozpoczęto wówczas prace koncepcyjne nad różnymi pojazdami, które miałyby wspierać misję na Księżyc. Równolegle pracowano nad kilkoma koncepcjami, z których największe zakładały powstanie dużych, sześciokołowych pojazdów z hermetyzowaną kabiną, w której umieszczono specjalne laboratorium. Ponadto pojazdy miały zabierać zaopatrzenie nawet na dwutygodniową misję.

    W pracach tych zakładano, że każda misja księżycowa będzie korzystała z dwóch rakiet Saturn V, z których jedna przewiezie astronautów i lądownik, a druga pojazdy i elementy bazy. Ambitna koncepcja została jednak szybko storpedowana przez ograniczenie budżetu i rezygnację z wykorzystania dwóch rakiet podczas misji.

    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)
    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)

    NASA musiało zmienić swoje plany i rozpocząć prace nad nowym pojazdem, który mieściłby się w planowanym lądowniku księżycowym. W 1965 roku rozpoczęto wstępne prace i próby różnych rozwiązań, które miały być wykorzystane do budowy przyszłego Lunar Roving Vehicle.

    Narodziny Lunar Roving Vehicle

    Największym wyzwaniem stojącym przed projektem pojazdu księżycowego było opracowanie konstrukcji, która spisywałaby się odpowiednio w stanie mniejszej grawitacji na Księżycu. Kolejną trudnością było opracowanie odpowiednich opon, ponieważ nie była znana charakterystyka podłoża na powierzchni Księżyca.

    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)
    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)

    W maju 1969 roku NASA utworzyło Lunar Roving Task Team, którego celem było zebranie wyników dotychczasowych badań i prac, a następnie rozpoczęcie wspólnie z wybranymi podmiotami budowy właściwego pojazdu księżycowego. Tuż przed misją Apollo 11 przygotowano wstępne wytyczne dla pojazdu. Swoje propozycje przygotowały firmy Boeing, Bendix, Grumman i Chrysler, które już od jakiegoś czasu brały udział w wcześniejszych pracach nad większymi pojazdami księżycowymi.

    28 października 1969 roku NASA wybrała Boeinga jako głównego wykonawcę pojazdu, który otrzymał nazwę Lunar Roving Vehicle. Głównym podwykonawcą zostało General Motors Defense Reasearch Laboratory, odpowiedzialne za koła, silnik i zawieszenie. Pozostałe elementy wyposażenia – system nawigacyjny, kierowania i ogólną konstrukcję miały wykonać poszczególne oddziały Boeinga.

    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)
    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)

    Pierwsza wycena projektu opiewała na sumę 19 mln dolarów, ale ostatecznie wzrosła do 38 mln dolarów (współcześnie około 236 mln dolarów). LRV miał być czterokołowym, lekkim pojazdem wykonanym z aluminium, bez kabiny załogi, a jego napęd miały stanowić cztery silniki elektryczne, po jednym na każde koło. Same koła miały bardzo oryginalną konstrukcję i składały się z metalowej siatki, do której przymocowano tytanowe blaszki zapewniające przyczepność.

    Dzięki przeprowadzonym wcześniej pracom koncepcyjnym, budowa pojazdu przebiegła bardzo szybko. Po zaledwie 17 miesiącach LRV uzyskał pełną sprawność techniczną i mógł zostać wykorzystany podczas misji księżycowej. W swojej ostatecznej formie Lunar Roving Vehicle miał 3,1 m długości i ważył 210 kg na Ziemi, co odpowiadało masie 35 kG na Księżycu. Jego maksymalny udźwig na Ziemi wynosił natomiast 490 kg.

    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)
    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)

    Zainstalowane silniki elektryczne i baterie zapewniały mu teoretyczny zasięg 120 km z pełnym ładunkiem, ale od początku zakładano, że astronauci nie będą oddalali się na odległość większą niż 9 km od lądownika (był to dystans, który mogli przejść pieszo w razie awarii pojazdu). Prędkość maksymalna wynosiła 13 km/h, ale podobno Eugene Cernan rozpędził go do 18 km/h, co uznawane jest za nieoficjalny rekord prędkości na Księżycu.

    Wyposażenie LRV składało się systemów nawigacyjnych i łączności, dzięki którym możliwe było stałe utrzymywanie kontaktu z centrum kontroli lotów. Ponadto astronauci mogli przewozić na LRV kamery i zebrane próbki. Sam pojazd miał składaną konstrukcję i przewożony był specjalnym pojemniku w lądowniku. Podczas opuszczania na powierzchnię automatycznie rozkładał się, dzięki czemu astronauci nie musieli wykonywać większych prac montażowych.

    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)
    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)

    Eksploatacja

    Zbudowano 4 LRV, które miały znaleźć się na Księżycu, oraz kilkanaście pojazdów testowych, które wykorzystywano na Ziemi do prób w terenie oraz prac nad wyposażeniem. Ostatecznie w misjach księżycowych wykorzystano trzy pojazdy, a czwarty z racji odwołania dalszych lotów został wykorzystany jako źródło części zamiennych. Pierwszy LRV dostarczono 10 marca 1971 roku, przed oficjalnym terminem.

    LRV wykorzystano podczas misji Apollo 15, Apollo 16 i Apollo 17. Nie doszło do żadnych większych usterek lub awarii – za wyjątkiem urwanych elementów, które miały zbyt delikatną konstrukcję. Dzięki pojazdom astronauci mogli zbadać znacznie większy obszar powierzchni Księżyca, co znacząco pomogło w jego badaniu. Po zakończeniu misji wszystkie trzy łaziki pozostawiono na powierzchni Księżyca.

    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)
    Lunar Roving Vehicle (fot. NASA)
    Całkowity pokonany dystans Czas pracy Najdłuższa pojedyncza trasa Największa odległość od lądownika
    Apollo 15 – LRV-1 27,76 km 3 godziny 2 minuty 12,47 km 5 km
    Apollo 16 – LRV-2 26,55 km 3 godziny 26 minut 11,59 km 4,5 km
    Apollo 17 – LRV-3 35,89 km 4 godziny 26 minut 20,12 km 7,6 km

     

    Poniższy film archiwalny NASA pokazuje prace nad wcześniejszymi werjsami pojazdów księżycowych, oraz proces załadunku i rozładunku LRV (po angielsku)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBroda to znak męskości i siły. Jak zapuścić pełną brodę?
    Next Article Włoski „japoński” niszczyciel Audace
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    1 grudnia 20224 Mins Read

    Wszędołaz – polski prototypowy pojazd terenowy

    21 listopada 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.