SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Lotniskowce z jeziora Michigan – USS Wolverine i USS Sable
    Lotniskowce z jeziora Michigan - USS Wolverine i USS Sable
    Lotniskowce z jeziora Michigan - USS Wolverine i USS Sable
    Statki i okręty

    Lotniskowce z jeziora Michigan – USS Wolverine i USS Sable

    Michał BanachBy Michał Banach2 grudnia 2014Updated:1 marca 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Lotniskowce można dzisiaj nazwać królami mórz. Przejęły to miano od pancerników, które całkowicie wyszły z eksploatacji w ostatnich dekadach XX wieku. W związku z tym są to raczej duże jednostki, pływające po oceanach, mające dużą załogę i olbrzymie możliwości transportowe. Podczas II wojny światowej amerykanie wpadli jednak na nietypowy, a wręcz genialny pomysł na zbudowanie lotniskowców, które miał pływać tylko i wyłącznie po jeziorze Michigan. Okręty te powstał jako jednostki treningowe dla pilotów, którzy mieli służyć na prawdziwych dużych lotniskowcach. Nazywały się USS Wolverine (IX-64) i USS Sable (IX-81).

    Rys historyczny

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotniskowce były bardzo aktywne na wszystkich oceanach. Ich ilość była tak duża, że problemem zaczęło być przygotowywanie pilotów, którzy mieli służyć na nich. Początkowo piloci marynarki zdobywali swoje umiejętności na lądzie tak jak ich koledzy z armii. Problem w tym, że służba na lotniskowcach wymaga zupełnie innych nawyków niż na lądzie. Aby wyrobić stosowne przyzwyczajenia wśród rekrutów, wysyłano ich na stare lotniskowce, które pełniły rolę okrętów treningowych. W 1942 roku stało się jednak jasne, że US Navy będzie potrzebowało większej liczby lotniskowców i pilotów. Nawet stare lotniskowce musiały wejść do czynnej służby, zaczęło więc brakować odpowiednich okrętów szkolnych.

    Lotniskowce USS Wolverine i USS Sable w porcie w Chicago
    Lotniskowce USS Wolverine i USS Sable w porcie w Chicago

    W związku z tym na przełomie 1941 i 1942 roku dowództwo US Navy postanowiło zakupić i przerobić na lotniskowce dwa 150-metrowe parowce pływające po jeziorze Michigan. Dlaczego wybrano takie jednostki? Przede wszystkim ze względu na specyfikę jeziora Michigan, które jest całkiem spore (58 000 km2), przez co panują tam warunki zbliżone do morskich. Dodatkowo służba na wodach śródlądowych była znacznie bezpieczniejsza dla okrętów niż nawet wody przybrzeżne, gdzie istniało ryzyko napotkania niemieckich u-bootów. Dodatkowo przeróbka takich parowców na lotniskowce była tańsza niż przeróbka jednostek pełnomorskich i mogła być przeprowadzona znacznie szybciej.

    Parowiec Greater Buffalo
    Parowiec Greater Buffalo

    Do konwersji wybrano dwa statki. Pierwszym z nich był bocznokołowiec Seeandbee zbudowany w 1913 roku przez stocznię American Shipbuilding Company. Parowiec wyposażono w kotły opalane węglem i przystosowano do transportu aż 1500 pasażerów. Statek miał 150 metrów długości, wyporność około 7300 ton i wykonany był ze stali. Seeandbee był żyłą złota dla swojego właściciela przez długie dekady. Pięknie wykończony z przestronną salą klubową był bardzo elegancką jednostką. Niestety wielki kryzys i pożar miasta Buffalo w 1938 roku zakończył dobrą passę parowca. Jego właściciel, Cleveland and Buffalo Transit Company zbankrutował i rok później statek sprzedano nowemu właścicielowi, którym była firma C&B Transit Company z Chicago, wykorzystująca bocznokołowiec aż do przeróbki na lotniskowiec.

    Drugim statkiem był bocznokołowiec Greater Buffalo. Statek ten był jednym z dwóch największych statków pasażerskich pływających po Wielkich Jeziorach w tych czasach. Miał 158 metrów długości i wyporność 7860 ton. Do służby parowiec wszedł 27 października 1923 roku, a jego projektantem był Frank E. Kirby. Podobnie jak Seeandbee, mógł przewozić 1500 pasażerów, kursując na trasie Buffalo – Detroit bądź Chicago.

    Śródlądowe lotniskowce

    Seeandbee trafił w ręce floty 2 marca 1942 roku. Zakupiono go za kwotę 756 000 dolarów (około 10 mln dolarów w 2014 roku). Po przejściu do stoczni w Chicago prace na parowcu ruszyły pełną parą 6 maja. Blisko 1200 stoczniowców pracowało dzień i noc, aby przerobić statek na lotniskowiec. Ostatecznie jednostka była gotowa 12 sierpnia 1942 roku i weszła do służby jako niesklasyfikowany okręt floty wsparcia (bądź po prostu „unclassified miscellaneous auxiliary”) o nazwie Wolverine. Greater Buffalo trafił do nowego właściciela 7 sierpnia 1942 roku. Przebudowa zakończyła się wejściem jednostki do służby 8 maja 1943 roku, pod nazwą USS Sable.

    Parowiec Seeandbee
    Parowiec Seeandbee

    Mimo podobnej konstrukcji okrętów bazowych, oba lotniskowce różniły się nieznacznie konstrukcją. Wolverine miał pokład startowy długości 170 metrów, wykonany z drewna. Pod pokładem nie umieszczono żadnych typowych dla lotniskowców pomieszczeń, takich jak hangary lotnicze, ani tym samym nie zamontowano wind. Sable miał natomiast pokład startowy wykonany ze stali o podobnej długości. Również nie posiadał hangaru i wind.

    Seeandbee podczas przebudowy na USS Wolverine - 12 czerwca 1942 roku
    Seeandbee podczas przebudowy na USS Wolverine – 12 czerwca 1942 roku

    Oba okręty zachowały swój pierwotny napęd, będąc tym samym jedynymi na świecie bocznokołowymi lotniskowcami, oraz jedynymi amerykańskimi lotniskowcami opalanymi węglem. Ze względu na brak hangarów, lotniskowce działały tak długo, jak było miejsce na ich pokładzie na przyjmowanie samolotów. Obie jednostki służyły do szkolenia pilotów w zakresie startu i lądowania na poruszającym się okręcie. Typowy dzień treningowy zaczynał się od wysłania w powietrze wszystkich samolotów, a następnie przyjmowania ich z powrotem.

    Ze względu na słaby napęd, okręty te nie mogły ustawiając się pod wiatr uzyskać odpowiedniej prędkości dla startujących samolotów. W związku z tym, w przypadku niekorzystnej pogody, loty były zawieszane. Do szkoleń wykorzystywano praktycznie wszystkie samoloty jakie używano bojowo, oraz liczne przerobione lądowe samoloty szkolno-treningowe, wyposażone min. w haki do łapania lin hamowniczych.

    USS Sable
    USS Sable

    Oba lotniskowce miały bardzo spokojną służbę. Za wyjątkiem kilkuset wypadków lotniczych z udziałem rekrutów, nie działo się na ich pokładzie nic specjalnie ciekawego. W toku służby na ich pokładzie szkolenie przeszło  17 820 pilotów. Wykonali oni około 130 000 startów i lądowań. 135-300 samolotów uległo wypadkom – część rozbiła się, część jedynie uszkodziła samoloty.

    Okręty aktywnie szkoliły pilotów aż do końca wojny. Wraz z zakończeniem działań wojennych i powrotem frontowych lotniskowców do baz, okręty szkolne stały się bezużyteczne. Mniejsze zapotrzebowanie na pilotów mogło być pokryte przez jednostki liniowe, które wykorzystywano do treningów. W związku z tym w listopadzie 1945 roku oba śródlądowe lotniskowce wycofano z eksploatacji i przeznaczono na złom. USS Sable wycofano z eksploatacji 7 listopada 1945 roku, a na złom okręt trafił 7 lipca 1948 roku. USS Wolverine wycofano natomiast 28 listopada 1945 roku a na złom posłano w grudniu 1947 roku.

    Tak zakończyła się krótka historia jedynych na świecie lotniskowców śródlądowych bądź też jedynych bocznokołowych lotniskowców.

    Wodowanie Seeandbee
    Wodowanie Seeandbee
    Parowiec Seeandbee
    Parowiec Seeandbee
    Parowiec Greater Buffalo sfotografowany 8 sierpnia 1942 roku przed przekazaniem wojsku
    Parowiec Greater Buffalo sfotografowany 8 sierpnia 1942 roku przed przekazaniem wojsku
    Parowiec Seeandbee w porcie
    Parowiec Seeandbee w porcie
    Seeandbee podczas przebudowy na lotniskowiec
    Seeandbee podczas przebudowy na lotniskowiec
    USS Sable - zdjęcie z 8 maja 1943 roku
    USS Sable – zdjęcie z 8 maja 1943 roku
    USS Wolverine
    USS Wolverine
    USS Wolverine
    USS Wolverine
    USS Sable
    USS Sable
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułUltimate General: Gettysburg – potęga strategii
    Następny artykuł Perski Podmuch – konkurs
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Wright XF3W Apache – od myśliwca po samolot eksperymentalny

    13 czerwca 20222 Mins Read

    Kanadyjski samobieżny zestaw przeciwlotniczy Skink

    11 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.