SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » London deep-level shelters – zapomniane schrony pod Londynem
    London deep-level shelters - zapomniane schrony pod Londynem
    Artykuły

    London deep-level shelters – zapomniane schrony pod Londynem

    Michał BanachBy Michał Banach20 lutego 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    We wrześniu 1940 roku Niemcy rozpoczęli intensywne naloty na cele cywilne w Wielkiej Brytanii – tzw. blitz. W tym czasie w Londynie rolę schronów przeciwlotniczych pełniły głównie stacje i tunele metra, ale pod naciskiem opinii publicznej, władze podjęły decyzję o budowie 10 specjalnych schronów przeciwlotniczych poniżej poziomu tuneli metra.

    Ze względu na swoją konstrukcję i głębokość, tunele i stacje metra idealnie nadawały się jako schrony przeciwlotnicze. Bez większych trudności możliwe było ich zaadaptowanie do nowej roli, a dzięki swoim rozmiarom mogły pomieścić tysiące mieszkańców miasta. Pomocne było również rozłożenie tras po całym Londynie, w związku z czym mieszkańcy mieli ułatwiony dostęp do schronów.

    Wejście do schronu Stockwell (fot. Wikimedia Commons)
    Wejście do schronu Stockwell (fot. Wikimedia Commons)

    Mimo to, chroniący się w nich cywile dobrze słyszeli odgłosy eksplozji na powierzchni, przez co nie czuli się wystarczająco bezpiecznie. W związku z tym brytyjskie władze podjęły decyzję o budowie 10 specjalnych schronów przeciwlotniczych, mogących pomieścić łącznie 100 000 osób. Uznano, że schrony powinny zostać zbudowane poniżej poziomu tuneli metra, dzięki czemu nie byłyby narażone na zniszczenie. Ponadto zakładano, że po wojnie, schrony zostaną wykorzystane do rozbudowy istniejącej sieci tuneli metra.

    Projekt schronów stworzono w oparciu o istniejącą infrastrukturę tak, aby w przyszłości ułatwić ich integrację z siecią metra. Każdy schronów składał się z dwóch, dwupoziomowych około 400-metrowych tuneli o średnicy 5 m, znajdujących się równolegle i nieco poniżej stacji metra. Tunele były ze sobą połączone w kilku miejscach. Do każdego schronu prowadziły dwa niezależne szyby z schodami i windą, oraz dodatkowe szyby wentylacyjne.

    Zejście do jednego z schronów
    Zejście do jednego z schronów

    W toku prac okazało się, że tylko 8 schronów można zbudować w przewidzianych dla nich lokalizacjach. Schrony umieszczono przy stacjach Chancery Lane,  Belsize Park, Camden Town, Goodge Steet, Stockwell, Clapham North, Clapham Common i Clapham South. Zaplanowane na stacjach St. Paul i Oval schrony nie powstały z powodu odpowiednio obaw o stabilność budynków na powierzchni oraz zalewania przez wody gruntowe.

    Pierwszy z schronów ukończono w 1942 roku, rok po zakończeniu blitzu. W związku z tym większość z schronów przekształcono w obiekty wojskowe i wykorzystywano jako tymczasowe siedziby dla sztabów i dowódców różnych formacji. W 1944 roku wraz z nową falą ataków na Londyn, w których wykorzystywano rakiety V1 a później V2, schrony Stockwell, Clapham North, Camden Town, Belsize Park i Clapham South udostępniono cywilom. W tym czasie mimo początkowych założeń, schrony przystosowane były do pomieszczenia 8000 osób, zamiast zakładanych 10 000.

    Wnętrze jednego z schronów
    Wnętrze jednego z schronów

    Po wojnie część z schronów dalej wykorzystywano w celach wojskowych, ale w 1956 roku doszło do pożaru w schronie przy Goodge Street, w wyniku którego uznano, że obiekty te nie są wystarczająco bezpieczne. Plany budowy nowych tuneli metra w oparciu o schrony również nie zostały zrealizowane, w związku z czym zaczęto je przystosowywać do różnych innych zadań, głównie magazynowych.

    Schron Chancery Lane przekształcono w 1956 roku w centralę telefoniczną. W tej roli obiekt wykorzystywano do lat 80. W latach 90. większość schronów została przejęta przez Transport for London, a część sprzedano prywatnym właścicielom, którzy przystosowali je do celów komercyjnych i magazynowych – np. w 2014 roku schron Clapham North przystosowano do hydroponicznej uprawy roślin. Mimo upływu lat, kilka schronów cały czas stoi pustych. Można się do nich dostać po uzyskaniu pozwolenia. Sporo zdjęć poszczególnych schronów można znaleźć pod TYM linkiem.

    Wejście do centrali telefonicznej (nieistniejącej już) zbudowanej w schronie Chancery Lane (fot. J. Williams)
    Wejście do centrali telefonicznej (nieistniejącej już) zbudowanej w schronie Chancery Lane (fot. J. Williams)

    https://www.youtube.com/watch?v=EX3fPIcQPVI

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRadziecki czołg ciężki IS-4
    Next Article Short Belfast – zapomniany brytyjski samolot transportowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.