SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Wyjątkowa lokomotywa C&O No. 490
    Wyjątkowa lokomotywa C&O No. 490
    Wyjątkowa lokomotywa C&O No. 490
    Artykuły

    Wyjątkowa lokomotywa C&O No. 490

    Michał BanachBy Michał Banach30 stycznia 2017Updated:19 września 2018Brak komentarzy2 Mins Read
    W połowie lat 20. linie kolejowe Chesapeake & Ohio Railway zaczęły wprowadzać do eksploatacji nowe parowozy w układzie 4-6-2 Pacific. Stały się one szybko podstawą floty przewoźnika. Pod koniec lat 40. część z nich przebudowano do wersji L-1 4-6-4 Hudson i dodatkowo obudowano opływową otuliną. Jedyną zachowaną lokomotywą tego typu jest C&O No. 490.

    W 1926 roku linie Chesapeake & Ohio Railway wprowadziły do eksploatacji 5 parowozów  F-19 4-6-2 Pacific, przeznaczonych do obsługi najważniejszych tras pasażerskich.Lokomotywy miały masę całkowitą (razem z tendrem) wynoszącą 307 ton. Pod koniec lat 30., kiedy do eksploatacji zaczęły wchodzić nowsze parowozy, zaczęto je jednak wycofywać na poboczne trasy. Chociaż w tych latach na torach królowały parowozy, na horyzoncie, zwłaszcza w USA pojawiła się potężna konkurencja – lokomotywy z silnikami diesla.

    C&O No. 490
    C&O No. 490

    W drugiej połowie lat 40. zaczęły one stopniowo wypierać parowozy z tras. Ich największą zaletą była wysoka prędkość, łatwość obsługi i co istotne, znacznie niższe koszty eksploatacji. Dzięki temu możliwe było nawiązanie rywalizacji z coraz popularniejszym w tym czasie transportem lotniczym i samochodowym. Mimo to Chesapeake & Ohio Railway nie miało zamiaru wycofywać się z eksploatacji sprawdzonych parowozów.

    Ze względu na ich dobrą i wytrzymałą konstrukcję, w 1946 roku podjęto decyzję o przebudowie 5 lokomotyw typu F-19 4-6-2 Pacific. Wydłużono je, zmieniając układ na 4-6-4 i dodatkowo obudowano opływową otuliną. Tak przebudowane parowozy miały służyć do obsługi nowego, luksusowego pociągu – Chessie, kursującego na trasach Washington – Cincinnati. Lokomotywy po przebudowie miały masę około 330 ton. Wyróżniała je nie tylko aerodynamiczna otulina, ale również srebrno-żółty kolor, nietypowy jak na parowozy.

    C&O No. 490
    C&O No. 490

    Niestety plany uruchomienia nowego pociągu zostały zawieszone z powodu nieopłacalności przedsięwzięcia. Przebudowane parowozy wysłano więc na normalne trasy, na których kursowały do 1953 roku. Z 5 zbudowanych parowozów 4 zezłomowano. Przetrwał tylko No. 490 zbudowany w 1926 roku i przebudowany w 1947 roku. Po wycofaniu z eksploatacji do 1968 roku lokomotywa była przechowywana w Huntington Roundhouse. Następnie przeniesiono ją do Baltimore & Ohio Railroad Museum. Po renowacji parowóz został włączony do kolekcji muzeum, w której pozostanie do dnia dzisiejszego – kilka zdjęć lokomotywy z bliska można znaleźć na tej stronie: Hudson C&O No, 490.

    C&O No. 490 (fot. Baltimore & Ohio Railroad Museum)
    C&O No. 490 (fot. Baltimore & Ohio Railroad Museum)
    C&O No. 490 (fot. Baltimore & Ohio Railroad Museum)
    C&O No. 490 (fot. Baltimore & Ohio Railroad Museum)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleStridsvagn 103 – bezwieżowy czołg podstawowy
    Next Article Chorwacja 2017 – jak zaplanować podróż najtaniej?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read

    Eksperymentalne latające skrzydła Northrop YB-35 i YB-49

    19 grudnia 20228 Mins Read

    Katastrofa na Gare Montparnasse

    22 października 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.