Trzon Polskich Sił Powietrznych stanowią obecnie samoloty Lockheed Martin F-16 C/D Block 52+ Jastrząb. Samoloty te stanowią uzbrojenie 3 eskadr i są najliczniejszym typem samolotów bojowych wykorzystywanych obecnie w Polsce. Dostarczono je w latach 2006-2008.

Geneza

Wraz z przemianami politycznymi w 1990 roku, sytuacja Polskich Sił Powietrznych uległa całkowitej zmianie. Przerwano dostawy nowoczesnych samolotów z ZSRR/Rosji, a relacje z państwami zachodnimi nie były jeszcze zbyt ścisłe. W tym czasie najliczniejszym typem samolotów bojowych w Polsce był maszyny typu MiG-21, zbliżające się do kresu swoich możliwości bojowych i wymagające tym samym zastąpienia nowszymi konstrukcjami. Docelowo miały je zastąpić m.in. MiG-i-29, ale rozpad Układu Warszawskiego i ochłodzenie relacji z ZSRR/Rosją sprawiły, że dostawy tych maszyn nie zostały zrealizowane.

Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4066) i (4065) (fot. Michał Banach)
Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4066) i (4065) (fot. Michał Banach)

W zaistniałej sytuacji dowództwo Sił Powietrznych rozpoczęło na początku lat 90. program poszukiwania nowych maszyn wielozadaniowych. Proces ten był długotrwały, ponieważ równocześnie diametralnie zmieniała się sytuacja polityczna Polski. W 1995 roku pozyskano z Czech 10 MiG-ów-29 co w bardzo niewielkim stopniu polepszyło sytuację Sił Powietrznych. Wraz z wejściem Polski do NATO w 1999 roku stało się jasne, że nowe samoloty będą musiały spełniać nie tylko wymogi naszych sił powietrznych, ale również i NATO.

Potrzeby Sił Powietrzny oceniano wówczas na 160 nowych maszyn, jednak liczba ta była zdecydowanie poza zasięgiem polskiego budżetu. W 2001 roku pozyskano za symboliczną opłatę 23 ex-niemieckie Mig-i-29 co ponownie w niewielkim stopniu poprawiło sytuację Sił Powietrznych i pozwoliło na zmniejszenie zapotrzebowania na nowe maszyny najpierw do 60, a ostatecznie do 48 egzemplarzy. W ogłoszonym w tym samym roku przetargu wystawiono trzy oferty – Lockheed Martin F-16 Block 52+, Dassault Mirage 2000-5 i SAAB/BAE System Gripen.

Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4047) (fot. Michał Banach)
Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4047) (fot. Michał Banach)

F-16 Jastrząb

Ostatecznie 18 kwietnia 2003 roku podpisano kontrakt na dostawę 36 jednomiejscowych F-16C i 12 dwumiejscowych F-16D. Samoloty miały trafić do Polski w latach 2006-2008. Pierwszy egzemplarz oblatano 14 marca 2006 roku w Fort Worth w Teksasie (za sterami zasiadł Paul Hattendorf), a już 8 listopada tego samego roku pierwsze egzemplarze dotarły do Polski. Oficjalne przekazanie maszyn nastąpiło jednak 11 listopada.

W kolejnych latach zgodnie z harmonogramem dostarczono pozostałe maszyny, systematycznie zastępując nimi MiG-i-21. F-16 weszły na wyposażenie 3 eskadr, które stacjonują w bazach w Krzesinach i Łasku. Po reorganizacji struktur, samoloty znalazły się na wyposażeniu 3. i 6. eskadry lotniczej w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach oraz 10. eskadry lotniczej w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4043) (fot. Michał Banach)
Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4043) (fot. Michał Banach)

Chociaż wszystkie samoloty otrzymały takie samo wyposażenie i tym samym możliwości bojowe, w praktyce każda z eskadr ma przydzielone inne zadania. 3. eskadra zajmuje się szkoleniem, 6. eskadra zwalczaniem celów naziemnych a 10. eskadra prowadzeniem rozpoznania powietrznego. Dodatkowo F-16 pełnią dyżury i zapewniają ochronę polskiej przestrzeni powietrznej.

Na liście wyposażenia i uzbrojenia polskich F-16 znajdują się pociski Raytheon AIM-120C-5 AMRAAM, Raytheon AIM-9X Super Sidewinder i AGM-65G2 Maverick, oraz bomby Mk 82 (227kg), Mk 84 (909kg) a także zestawy konwersyjne GBU-12, GBU-24, GBU-32 i GBU-38 JDAM pozwalające na przekształcenie ich w bomby kierowane i kierowane satelitarnie. Dodatkowo pozyskano zasobniki szybujące AGM-154C JASOW. Wszystkie maszyny są również uzbrojone w działko M61A Vulcan kalibru 20 mm. W ramach zwiększania potencjału bojowego polskich F-16, w 2014 roku zamówiono również pociski manewrujące AGM-158 JASSM.

Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4045, 4053 and 4056) i F-16D Jastrząb (4079) (fot. Michał Banach)
Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4045, 4053 and 4056) i F-16D Jastrząb (4079) (fot. Michał Banach)

Wyposażenie elektroniczne składa się z stacji radiolokacyjnej Northrop Grumman (Westinghouse) AN/APG-68(V)9 oraz system wymiany informacji taktycznej IDM (Iproved Data Modem), pracujący w standardzie Link 16. Pozyskano również zasobniki obserwacyjno-celownicze Lockheed Martin Sniper-XR oraz zasobniki rozpoznawcze Goodrich DB-110.

Przyszłość polskich F-16

Obecnie F-16 są najnowocześniejszymi maszynami bojowymi wykorzystywanymi przez Polskie Siły Powietrzne. Wraz z planowanym pozyskaniem 32 maszyn Lockheed Martin F-35 Lightning II w ramach programu Harpia, F-16 pozostaną dalej najliczniejszymi, ale już nie najnowocześniejszymi maszynami Sił Powietrznych. Oznacza to, że prawdopodobnie zostaną poddane modernizacji, jednak obecnie oficjalnie nie są prowadzone żadne działania w tej kwestii.

Lockheed Martin F-16C Jastrząb (fot. Michał Banach)
Lockheed Martin F-16C Jastrząb (fot. Michał Banach)

Modernizacja ta będzie potrzebna z kilku powodów. Po pierwsze F-16 są już w eksploatacji od 15 lat, a to oznacza, że są w połowie swojego przewidywanego okresu eksploatacji (określanego na około 30 do 40 lat). Dodatkowo, wprowadzając do eksploatacji F-35, Siły Powietrzne dostaną bardzo nowoczesne maszyny, pozwalające na zupełnie inny sposób prowadzenia działań bojowych. Obecnie F-16 nie mogą być typowym uzupełnieniem nowoczesnych F-35, bez odpowiedniej modernizacji np. systemów łączności i wymiany informacji.

Starzejące się MiG-i-29 oraz całkowicie już przestarzałe Su-22 zostaną również z czasem wycofane, przez co liczba maszyn bojowych w Polskich Siłach Powietrznych ulegnie znaczącej redukcji (już obecnie stopniowo wycofywane są samoloty tego typu). Możliwe więc, że pozyskane zostaną kolejne samoloty wielozadaniowe – z logistycznego punktu widzenia najkorzystniejsze byłoby pozyskanie kolejnych F-16, jednak taki zakup i tak wiązałby się z przetargiem.

Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4052) (fot. Michał Banach)
Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4052) (fot. Michał Banach)

Podsumowanie

Zakup F-16 był dla Polskich Sił Powietrznych ważnym krokiem w kierunku unowocześnienia. Samoloty te znacząco zwiększyły potencjał Sił Powietrznych oraz pozwoliły na wypełnianie zadań w ramach misji NATO. Co istotne, F-16 ogółem są jednymi z popularniejszych samolotów wielozadaniowych w siłach powietrznych państw NATO, co znacząco ułatwia ich eksploatację. Oczywiście z racji wieku i różnorodności wersji, samoloty te znacząco się od siebie różnią, zwłaszcza wyposażeniem.

Warto również dodać, że w oparciu o F-16 działa w Polsce Demo Team, czyli grupa pokazowa biorąca udział w pokazach lotniczych. Podstawową maszyną wchodzącą w skład tej grupy jest F-16C o numerach 4052 i 4056 w specjalnym, tygrysim malowaniu. Dodatkowo egzemplarz o numerze 4047 również otrzymał unikalne malowanie.

Poniżej znajdziecie galerię zdjęć polskich F-16 mojego autorstwa, wykonanych podczas licznych wizyt w bazach w Krzesinach i Łasku oraz podczas pokazów lotniczych. Zdjęcia są dostępne do kupienia na stronie www.michalbanach-photo.pl.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×