SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Lockheed Martin F-16 Jastrząb w Polskich Siłach Powietrznych
    Lockheed Martin F-16 Jastrząb w Polskich Siłach Powietrznych
    Lockheed Martin F-16 Jastrząb w Polskich Siłach Powietrznych
    Artykuły

    Lockheed Martin F-16 Jastrząb w Polskich Siłach Powietrznych

    Michał BanachBy Michał Banach25 stycznia 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Trzon Polskich Sił Powietrznych stanowią obecnie samoloty Lockheed Martin F-16 C/D Block 52+ Jastrząb. Samoloty te stanowią uzbrojenie 3 eskadr i są najliczniejszym typem samolotów bojowych wykorzystywanych obecnie w Polsce. Dostarczono je w latach 2006-2008.

    Geneza

    Wraz z przemianami politycznymi w 1990 roku, sytuacja Polskich Sił Powietrznych uległa całkowitej zmianie. Przerwano dostawy nowoczesnych samolotów z ZSRR/Rosji, a relacje z państwami zachodnimi nie były jeszcze zbyt ścisłe. W tym czasie najliczniejszym typem samolotów bojowych w Polsce był maszyny typu MiG-21, zbliżające się do kresu swoich możliwości bojowych i wymagające tym samym zastąpienia nowszymi konstrukcjami. Docelowo miały je zastąpić m.in. MiG-i-29, ale rozpad Układu Warszawskiego i ochłodzenie relacji z ZSRR/Rosją sprawiły, że dostawy tych maszyn nie zostały zrealizowane.

    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4066) i (4065) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4066) i (4065) (fot. Michał Banach)

    W zaistniałej sytuacji dowództwo Sił Powietrznych rozpoczęło na początku lat 90. program poszukiwania nowych maszyn wielozadaniowych. Proces ten był długotrwały, ponieważ równocześnie diametralnie zmieniała się sytuacja polityczna Polski. W 1995 roku pozyskano z Czech 10 MiG-ów-29 co w bardzo niewielkim stopniu polepszyło sytuację Sił Powietrznych. Wraz z wejściem Polski do NATO w 1999 roku stało się jasne, że nowe samoloty będą musiały spełniać nie tylko wymogi naszych sił powietrznych, ale również i NATO.

    Potrzeby Sił Powietrzny oceniano wówczas na 160 nowych maszyn, jednak liczba ta była zdecydowanie poza zasięgiem polskiego budżetu. W 2001 roku pozyskano za symboliczną opłatę 23 ex-niemieckie Mig-i-29 co ponownie w niewielkim stopniu poprawiło sytuację Sił Powietrznych i pozwoliło na zmniejszenie zapotrzebowania na nowe maszyny najpierw do 60, a ostatecznie do 48 egzemplarzy. W ogłoszonym w tym samym roku przetargu wystawiono trzy oferty – Lockheed Martin F-16 Block 52+, Dassault Mirage 2000-5 i SAAB/BAE System Gripen.

    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4047) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4047) (fot. Michał Banach)

    F-16 Jastrząb

    Ostatecznie 18 kwietnia 2003 roku podpisano kontrakt na dostawę 36 jednomiejscowych F-16C i 12 dwumiejscowych F-16D. Samoloty miały trafić do Polski w latach 2006-2008. Pierwszy egzemplarz oblatano 14 marca 2006 roku w Fort Worth w Teksasie (za sterami zasiadł Paul Hattendorf), a już 11 listopada tego samego roku pierwsze egzemplarze dotarły do Polski.

    W kolejnych latach zgodnie z harmonogramem dostarczono pozostałe maszyny, systematycznie zastępując nimi MiG-i-21. F-16 weszły na wyposażenie 3 eskadr, które stacjonują w bazach w Krzesinach i Łasku. Po reorganizacji struktur, samoloty znalazły się na wyposażeniu 3. i 6. eskadry lotniczej w 31. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach oraz 10. eskadry lotniczej w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku.

    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4043) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4043) (fot. Michał Banach)

    Chociaż wszystkie samoloty otrzymały takie samo wyposażenie i tym samym możliwości bojowe, w praktyce każda z eskadr ma przydzielone inne zadania. 3. eskadra zajmuje się szkoleniem, 6. eskadra zwalczaniem celów naziemnych a 10. eskadra prowadzeniem rozpoznania powietrznego. Dodatkowo F-16 pełnią dyżury i zapewniają ochronę polskiej przestrzeni powietrznej.

    Na liście wyposażenia i uzbrojenia polskich F-16 znajdują się pociski Raytheon AIM-120C-5 AMRAAM, Raytheon AIM-9X Super Sidewinder i AGM-65G2 Maverick, oraz bomby Mk 82 (227kg), Mk 84 (909kg) a także zestawy konwersyjne GBU-12, GBU-24, GBU-32 i GBU-38 JDAM pozwalające na przekształcenie ich w bomby kierowane i kierowane satelitarnie. Dodatkowo pozyskano zasobniki szybujące AGM-154C JASOW. Wszystkie maszyny są również uzbrojone w działko M61A Vulcan kalibru 20 mm. W ramach zwiększania potencjału bojowego polskich F-16, w 2014 roku zamówiono również pociski manewrujące AGM-158 JASSM.

    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4045, 4053 and 4056) i F-16D Jastrząb (4079) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4045, 4053 and 4056) i F-16D Jastrząb (4079) (fot. Michał Banach)

    Wyposażenie elektroniczne składa się z stacji radiolokacyjnej Northrop Grumman (Westinghouse) AN/APG-68(V)9 oraz system wymiany informacji taktycznej IDM (Iproved Data Modem), pracujący w standardzie Link 16. Pozyskano również zasobniki obserwacyjno-celownicze Lockheed Martin Sniper-XR oraz zasobniki rozpoznawcze Goodrich DB-110.

    Przyszłość polskich F-16

    Obecnie F-16 są najnowocześniejszymi maszynami bojowymi wykorzystywanymi przez Polskie Siły Powietrzne. Wraz z planowanym pozyskaniem 32 maszyn Lockheed Martin F-35 Lightning II w ramach programu Harpia, F-16 pozostaną dalej najliczniejszymi, ale już nie najnowocześniejszymi maszynami Sił Powietrznych. Oznacza to, że prawdopodobnie zostaną poddane modernizacji, jednak obecnie oficjalnie nie są prowadzone żadne działania w tej kwestii.

    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (fot. Michał Banach)

    Modernizacja ta będzie potrzebna z kilku powodów. Po pierwsze F-16 są już w eksploatacji od 15 lat, a to oznacza, że są w połowie swojego przewidywanego okresu eksploatacji (określanego na około 30 do 40 lat). Dodatkowo, wprowadzając do eksploatacji F-35, Siły Powietrzne dostaną bardzo nowoczesne maszyny, pozwalające na zupełnie inny sposób prowadzenia działań bojowych. Obecnie F-16 nie mogą być typowym uzupełnieniem nowoczesnych F-35, bez odpowiedniej modernizacji np. systemów łączności i wymiany informacji.

    Starzejące się MiG-i-29 oraz całkowicie już przestarzałe Su-22 zostaną również z czasem wycofane, przez co liczba maszyn bojowych w Polskich Siłach Powietrznych ulegnie znaczącej redukcji (już obecnie stopniowo wycofywane są samoloty tego typu). Możliwe więc, że pozyskane zostaną kolejne samoloty wielozadaniowe – z logistycznego punktu widzenia najkorzystniejsze byłoby pozyskanie kolejnych F-16, jednak taki zakup i tak wiązałby się z przetargiem.

    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4052) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4052) (fot. Michał Banach)

    Podsumowanie

    Zakup F-16 był dla Polskich Sił Powietrznych ważnym krokiem w kierunku unowocześnienia. Samoloty te znacząco zwiększyły potencjał Sił Powietrznych oraz pozwoliły na wypełnianie zadań w ramach misji NATO. Co istotne, F-16 ogółem są jednymi z popularniejszych samolotów wielozadaniowych w siłach powietrznych państw NATO, co znacząco ułatwia ich eksploatację. Oczywiście z racji wieku i różnorodności wersji, samoloty te znacząco się od siebie różnią, zwłaszcza wyposażeniem.

    Warto również dodać, że w oparciu o F-16 działa w Polsce Demo Team, czyli grupa pokazowa biorąca udział w pokazach lotniczych. Podstawową maszyną wchodzącą w skład tej grupy jest F-16C o numerach 4052 i 4056 w specjalnym, tygrysim malowaniu. Dodatkowo egzemplarz o numerze 4047 również otrzymał unikalne malowanie.

    Poniżej znajdziecie galerię zdjęć polskich F-16 mojego autorstwa, wykonanych podczas licznych wizyt w bazach w Krzesinach i Łasku oraz podczas pokazów lotniczych. Zdjęcia są dostępne do kupienia na stronie www.michalbanach-photo.pl.

    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4043) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4043) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4079) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4079) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4050) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4050) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4070) i (4062) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4070) i (4062) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4049) i (4058) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4049) i (4058) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4066) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4066) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4078) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4078) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4055) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4055) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4079) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4079) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb - Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb – Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb - Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb – Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4043) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4043) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C i F-16D Jastrząb (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C i F-16D Jastrząb (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4082) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4082) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4075) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4075) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4082) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4082) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb - Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb – Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4054) i (4067) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4054) i (4067) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4070) i (4062) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4070) i (4062) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4074) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4074) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4043) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4043) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4086) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4086) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4070) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4070) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4041) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4041) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4047) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4047) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb - Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb – Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb - Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb – Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4043) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4043) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb - Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb – Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4079) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4079) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4079) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16D Jastrząb (4079) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4058) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4058) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4065) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4065) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb - Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb – Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4047) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4047) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4052) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4052) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4045) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4045) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb - Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb – Tiger Demo Team Poland (4056) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4075) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4075) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4065) (fot. Michał Banach)
    Lockheed Martin F-16C Jastrząb (4065) (fot. Michał Banach)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułASU-57 – niszczyciel czołgów dla oddziałów powietrznodesantowych
    Następny artykuł Chauchat – francuski ręczny karabin maszynowy
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    2 lipca 20222 Mins Read

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 20223 Mins Read

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.