Oficjalnie szwajcarskie linie lotnicze Swiss (Swiss International Air Lines) powstały 1 kwietnia 2002 roku. Historia firmy sięga jednak 26 marca 1931 roku, kiedy to powstały linie lotnicze Swissair. Przez wiele lat był to jeden z najlepszych przewoźników na świecie.

Swissair

Linie lotnicze Swissair powstały 26 marca 1931 roku w wyniku połączenia linii Balair i Ad Astra Aero. Założycielami zostali Balz Zimmermann i Walter Mitteholzer. W pierwszym roku istnienia firma zatrudniała zaledwie 64 osoby, w tym 10 pilotów, 7 radioperatororów i 8 mechaników. Flotę tworzyło natomiast 13 samolotów – 9 maszyn typu Fokker VIIa i VIIb, 2 samoloty Dornier Merkur, jeden Messerschmitt M18 i jeden Comte AC-4. Co ciekawe loty prowadzono jedynie w okresie od marca do października.

Fokker VII

Fokker VII

Punktem zwrotnym w historii firmy był zakup dwóch samolotów Lockheed Orion w kwietniu 1932 roku. Dzięki swoim znakomitym parametrom maszyny te mogły obsługiwać tzw. linie expresowe. W 1934 roku na pokładach samolotów Swissair pojawiły się jedne z pierwszych w Europie stewardess. W 1937 roku Swissair zakupił samoloty Douglas DC-3, dzięki którym możliwe było uruchomienie lotów do Wielkiej Brytanii.

Odrestaurowany Lockheed Orion

Odrestaurowany Lockheed Orion

Aż do wybuchu II wojny światowej linie rozwijały połączenia głównie z Wielką Brytanią, Francją i Niemcami. Niestety wraz rozpoczęciem działań wojennych przestrzeń powietrzna tych państw została zamknięta, co zmusiło przewoźnika do stworzenia nowych połączeń. Dodatkowo większość pilotów Swissair została powołana do wojska, ponieważ Szwajcaria w 1940 roku obawiała się niemieckiej inwazji. W 1941 roku wznowiono cześć lotów głównie do miast zajmowanych przez Niemcy, ale w sierpniu 1944 roku linie całkowicie wstrzymały działalność w związku z utratą jednego z samolotów w czasie bombardowania Stuttgartu.

Odrestaurowany Douglas DC-3

Odrestaurowany Douglas DC-3

Działalność wznowiono ponownie 30 lipca 1945 roku. W 1947 roku dzięki pozyskaniu dodatkowych funduszy od udziałowców linie zaczęły powiększać swoją flotę o nowoczesne maszyny produkowane w USA. W 1948 roku flota wzbogaciła się o samoloty Convair 240, będące pierwszymi maszynami z hermetycznymi kabinami w Swissair.

Lata 50. i 60. upłynęły pod znakiem poszerzania sieci połączone o bezpośrednie loty z Szwajcarii do USA i Tokio. W 1971 roku flota powiększyła się o pierwsze samoloty Boeing 747-257 Jumbo-Jet. Wykorzystywano je do 1984 roku. Rok wcześniej zakupiono nieco większe Jumbo-Jety w wersji 747-357 wykorzystywane do 2000 roku.

Boeing 747-357 Jumbo-Jet

Boeing 747-357 Jumbo-Jet

Dzięki naciskowi na umiejętności pilotów linie Swissair zyskały przydomek “Latający bank”. Niestety dobra passa linii zakończyła się w 2001 roku.

Podjęte w latach 90. decyzje o stworzeniu grupy SAirGroup przyniosły liniom znaczne problemy finansowe. Ponadto ataki z 11 września 2001 znacząco wpłynęły na ilość kupowanych biletów. Te dwa czynniki sprawiły, że linie popadły w długi a 1 października 2001 roku musiały wstrzymać wszystkie swoje operacje. Aż do 5 października wszystkie maszyny były uziemione, a załogi oraz pasażerowie rozsiani po świecie pozostawieni własnemu losowi.

McDonnell Douglas MD-11

McDonnell Douglas MD-11

Dzięki wsparciu finansowemu od szwajcarskiego rządu, wynoszącemu 450 mln franków, linie mogły wznowić działalność. Równocześnie szwajcarskie władze  rozpoczęto tworzenie nowych linii – Swiss International Air Lines, które miały przejąć upadającego przewoźnika.

Ostatecznie 1 kwietnia 2002 roku miał miejsce ostatni lot samolotu linii Swissair. Tego samego dnia działalność rozpoczął nowy przewoźnika. W momencie zaprzestania działalności flota Swissair składała się z 76 maszyn.

Swiss International Air Lines

Linie lotnicze Swiss powstały w oparciu o linie Swissair i Crossair. Po swoich poprzednikach przewoźnik odziedziczył 52 samoloty – głównie MD-11, A330, A321, A320 i A319 oraz… długi. Aż do 2005 roku Swiss odnotowywał spore straty. Początkowe problemy finansowe doprowadziły do przejęcia linii przez niemiecką grupę Lufthansa.

Airbus A340

Airbus A340

Zastrzyk gotówki od nowego współwłaściciela (początkowo mającego 11% udziałów) znacząco pomógł liniom. W 2006 roku pojawiły się pierwsze zyski, a linie dołączyły do grupy Star Alliance. W 2007 roku Lufthansa przejęła pełną kontrolę nad Swiss International Air Lines.

W kolejnych latach linie znacząco polepszyły swoją sytuację finansową. Obecnie flota przewoźnika składa się z 79 maszyn, w tym pięciu A319, 19 A320, dziewięciu A321, 14 A330-300 i 6 A340-300, 10 Boeingów 777-300ER, 8 Bombardierów C Seires 100 i i 8 Bombardierów C Seires 300 (dane z marca 2018 roku).

Boeing 777-300ER

Boeing 777-300ER

W 2015 roku linie Swiss International Air Lines przewiozły 16 307 542 pasażerów i wykonały 145 146 lotów przy 83,4-procentowym obłożeniu miejsc. W grudniu 2015 roku firma zatrudniała ponad 8560 pracowników, w tym 1371 pilotów, 3835 członków załogi pokładowej i 3358 osób zajmujących się obsługą naziemną.

W latach 2018-2022 linie wzbogacą się o 10 Airbusów A320neo i 5 A321neo.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.