SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Lidija Litwiak i Jekaterina Budanowa – jedyne kobiety asy myśliwskie
    Lidija Litwiak i Jekaterina Budanowa - jedyne kobiety asy myśliwskie
    Lidija Litwiak i Jekaterina Budanowa - jedyne kobiety asy myśliwskie
    Artykuły

    Lidija Litwiak i Jekaterina Budanowa – jedyne kobiety asy myśliwskie

    Michał BanachBy Michał Banach16 października 2019Brak komentarzy6 Mins Read
    W historii lotnictwa wojskowego wiele kobiet zasiadało za sterami samolotów bojowych, ale tylko dwie uzyskały tytuł asa. Były nimi Lidija Litwiak i Jekaterina Budanowa. Obie uzyskały po około 11 zestrzeleń latając na myśliwcach Jak-1, ale niestety w 1943 roku w krótkim odstępie czasu poniosły śmierć w walce.

    Podczas II wojny światowej wiele kobiet zasiadało za sterami samolotów, jednak ich rola była bardzo różna. W przypadku aliantów zachodnich, kobiety służyły najczęściej w formacjach pomocniczych, takich jak np. Women Airforce Service Pilots. Ich zadaniem było zwykle pilotowanie samolotów podczas przebazowania z USA do Wielkiej Brytanii, a także wykonywanie lotów testowych oraz np. holowanie celów dla artylerzystów.

    Inaczej wyglądała sytuacja w ZSRR, gdzie kobiety znalazły się na pierwszej linii frontu i walczyły ramię w ramię z mężczyznami. Co istotne, w większości przypadków nie służyły one w dedykowanych, kobiecych oddziałach – jedynie na początku wojny formowano specjalne oddziały, w których służyły wyłącznie kobiety. Najważniejszą tego typu formacją była grupa lotnicza nr 122, w sformowany przez Marinę Raskową, w skład której wchodził 586. Pułk Lotnictwa Myśliwskiego, 587. Pułk Lotnictwa Bombowego i 588. Pułk Lotnictwa Bombowego Nocnego.

    Marina Raskowa
    Marina Raskowa

    Marina Raskowa (ur. 15 marca 1912 roku, zm. 4 stycznia 1943 roku), radziecka wojskowa, major, pilotka i nawigator wyróżniona tytułem Bohatera Związku Radzieckiego. Była pierwszą kobietą w ZSRR, która uzyskała uprawnienia nawigatora lotniczego. W okresie przedwojennym była pionierką radzieckiego lotnictwa i ustanowiła wiele rekordów. Po niemieckim ataku na ZSRR w 1941 roku doprowadziła do powstania grupy lotniczej skupiającej w swoich szeregach tylko kobiety. Zginęła 4 stycznia 1943 roku podczas oblotu technicznego samolotu Pe-2. Stworzone przez nią pułki lotnicze wykonały w trakcie II wojny światowej ponad 30 000 misji.

    Wśród kobiet, które przeszły szkolenie w tej formacji, znalazły się Lidija Litwiak i Jekaterina Budanowa. Obie, jako jedyne kobiety uzyskały tytuł asów myśliwskich.

    Lidija Litwiak

    Lidija Litwiak (Lidija „Lilija” Władimirowna Litwiak) urodziła się 18 sierpnia 1921 roku w Moskwie. Już w wieku 14 lat zaczęła zajmować się lotnictwem, wstępując do aeroklubu. W wieku 15 lat wykonała swój pierwszy samodzielny lot, a pod koniec lat 30 uzyskała uprawnienia instruktora pilotażu. Do niemieckiego ataku na ZSRR przeszkoliła około 45 pilotów.

    Wraz z rozpoczęciem działań wojennych postanowiła wstąpić do wojska, jednak początkowo odrzucono ja z powodu małego doświadczenia. Dopiero gdy podczas kolejnego podejścia zawyżyła liczbę wylatanych godzin, udało się jej dostać do 586. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Po przejściu szkolenia, latem 1942 roku rozpoczęła służbę na froncie jako pilot myśliwca Jak-1.

    Lidija Litwiak
    Lidija Litwiak

    Następnie skierowano ją wraz z 4 innymi pilotkami do 437. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, działającego w rejonie Stalingradu. 13 września Litwiak uzyskała swoje dwa pierwsze zestrzelenia – bombowiec Junkers Ju-88 oraz myśliwiec Messerschmitt BF 109G-2, pilotowany przez niemieckiego asa Erwina Meiera (11 zestrzeleń).  Do końca września udało się jej zestrzelić jeszcze dwa Messerschmitty (jeden wspólnie) i jednego Junkersa.

    Następnie przeniesiono ją do 9. Gwardyjskiego Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, a w styczniu 1943 roku do 296. Pułku Lotnictwa Myśliwskiego przemianowanego następnie na 73. Gwardyjski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego. 23 lutego 1943 roku odznaczono ją Orderem Czerwonej Gwiazdy.W ciągu kolejnych kilku miesięcy Litwiak uzyskała dalsze zestrzelenia indywidualne oraz wspólne.

    Jakowlew Jak-1
    Jakowlew Jak-1

    21 maja 1943 roku w wypadku lotniczym zginął dowódca pułku, w którym stacjonowała – Aleksiej Sołomatin, w którym była zakochana – niektóre źródła sugerują, że byli zaręczeni, lub nawet wzięli ślub. Wydarzenie to było dużym ciosem dla młodej pilotki i sprawiło, że stała się ona jeszcze bardziej zdeterminowana (warto w tym miejscu dodać, że chociaż oceniano ją jako bardzo agresywną w powietrzu, przez cały czas zachowała swoją kobiecość na ziemi, często trzymała również w kokpicie kwiaty). Ze względu na doświadczenie bojowe, często brała udział w lotach na wymiatanie (dwóch doświadczonych pilotów lecących w parze i szukających celów samodzielnie). W toku służby dwukrotnie została ranna, ale mimo to wracała do bazy.

    1 sierpnia 1943 roku wzięła udział w swoim ostatnim, 66 locie bojowym. W trakcie walki z niemieckimi bombowcami została zaatakowana przez myśliwce eskorty. Biorący udział w walce inni radzieccy piloci stracili kontakt wzrokowy z Litwiak, przez co jej los był nieznany. Ostatecznie uznano ją za zmarłą, ale ze względu na podejrzenie, iż mogła dostać się do niewoli, nie odznaczono jej pośmiertnie Orderem Bohatera Związku Radzieckiego.

    Jakowlew Jak-1B
    Jakowlew Jak-1B

    Dopiero po wojnie rozpoczęto zakrojone na szeroką skalę i trwające 36 lat poszukiwania wraku jej samolotu. Ostatecznie w 1979 roku ekipa poszukiwawcza odnalazła wrak w rejonie wsi Dmytriwka (w toku poszukiwania odnaleziono łącznie 90 innych miejsc w których rozbiły się samoloty). Następnie w samej wiosce odnaleziono bezimienny grób kobiety, pilota. Po przeprowadzonym śledztwie uznano, że należy on do Lidiji Litwiak. Ostatecznie, 6 maja 1990 roku Michaił Gorbaczow nadał jej tytuł Bohatera Związku Radzieckiego.

    Mimo to, losy Litwiak cały czas budzą kontrowersje. Wielu historyków nie zgadza się co do liczby przypisywanych jej zestrzeleń. Niektórzy twierdzą, że zaliczyła jedynie 5 lub 8 indywidualnych zestrzeleń. Nie ma również zgody co do tego czy była ona pierwszą kobietą, która uzyskała zestrzelenie. Przyjmuje się jednak, że Litwiak uzyskała 11 zestrzeleń indywidualnych i 3 wspólne.

    Lidija Litwiak
    Lidija Litwiak

    Jekaterina Budanowa

    Jekaterina „Katia” Wasilijewna Budanowa urodziła się 7 grudnia 1916 roku we wsi Konoplanka. Lotnictwem zainteresowała się w trakcie pracy w fabryce lotniczej w Moskwie. W 1934 roku uzyskała licencję pilota, a w 1937 roku instruktora.

    Jej kariera wojenna była taka sama jak Litwiak. Obie służyły razem i czasami razem latały na misje (jednak częściej jako skrzydłowe innych pilotów). Swoje pierwsze zestrzelenie uzyskała 14 września 1942 roku, czyli dzień po swojej młodszej towarzyszce broni. Do czerwca 1943 roku uzyskała 5 zestrzeleń indywidualnych i 5 zespołowo.

    Jekaterina Budanowa
    Jekaterina Budanowa

    Jej ostatni lot bojowy miał miejsce 19 lipca 1943 roku. W trakcie walki z niemieckimi myśliwcami uzyskała swoje ostatnie, 6 indywidualne zestrzelenie, ale sama została zmuszona do awaryjnego lądowania w pobliżu wsi Nowokrasniwka. Gdy do wraku samolotu dotarli okoliczni mieszkańcu, okazało się, że Budanowa nie żyje. Pochowano ją w pobliżu wioski.

    Podobnie jak w przypadku Litwiak, historycy nie mają pewności co do liczby zestrzeleń uzyskanych przez Budanową. Oficjalnie przyjmuje się 11 zestrzeleń – 6 indywidualnych i 5 zespołowych lub 11 indywidualnych.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJakie rzeczy możesz wziąć w leasing? Odpowiedź może Cię zaskoczyć
    Next Article Łodzie motorowe – rejs Twoich marzeń!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.