SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Lekkie japońskie bombowce Mitsubishi Ki-30 i Kawasaki Ki-32
    Lekkie japońskie bombowce Mitsubishi Ki-30 i Kawasaki Ki-32
    Lekkie japońskie bombowce Mitsubishi Ki-30 i Kawasaki Ki-32
    Artykuły

    Lekkie japońskie bombowce Mitsubishi Ki-30 i Kawasaki Ki-32

    Michał BanachBy Michał Banach13 września 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany w 1937 roku lekki bombowiec Kawasaki Ki-32 był maszyną konkurencją dla Mitsubishi Ki-30. Chociaż formalnie przegrał rywalizację z nim i został uznany za gorszą konstrukcję, skierowano go do produkcji seryjnej, która okazała się wyższa niż Ki-30.

    W 1936 roku Japońska Armia rozpoczęła poszukiwania następcy wysłużonych lekkich bombowców Kawasaki Ki-3. Opracowanie odpowiedniej maszyny zlecono równolegle wytwórniom Mitsubishi i Kawasaki. Obie wytwórnie zaprojektowały bardzo podobne maszyny różniące się zastosowanym napędem. Pierwszy w powietrze wzbił się prototyp bombowca Mitsubishi Ki-30, co miało miejsce 28 lutego 1937 roku. Prototyp Kawasaki Ki-32 został oblatany w marcu 1937 roku.

    Mitsubishi Ki-30
    Mitsubishi Ki-30

    Próby porównawcze obu maszyn wykazały, że Ki-30 spisuje się lepiej w powietrzu i dysponuje lepszymi osiągami. Kolejną zaletą był bardziej sprawdzony silnik Nakajima Ha-5. Początkowo rozważano zainstalowanie chowanego podwozia, ale próby w tunelu aerodynamicznym wykazały, że wzrost osiągów niwelowany jest przez wzrost masy mechanizmu chowania podwozia. Prowadzone równolegle testy Ki-32 wykazały, że zainstalowany w samolocie silnik Kawasaki Ha-9 ma problemy z chłodzeniem, których wyeliminowanie wymaga dalszych prób.

    W związku z tym podjęto decyzję o skierowaniu do produkcji bardziej dopracowanego Mitsubishi Ki-30, kontynuując równocześnie prace nad Kawasaki Ki-32. Chociaż po wyeliminowaniu problemów z chłodzeniem, samolot dalej sprawiał problemy, uznano, że z racji dużego zapotrzebowania na samoloty tego typu, Ki-32 również powinien trafić do produkcji.

    Mitsubishi Ki-30
    Mitsubishi Ki-30

    Ostatecznie do 1941 roku wyprodukowano 704 Ki-30 i aż 854 Ki-32. Maszyny trafiły do kilku eskadr, które brały udział w walkach w Chinach, oraz w działaniach przeciwko wojskom radzieckim. Piloci chwalili obie maszyny, jednak zwracali uwagę na problemy z silnikiem w Ki-32. Oba bombowce wykorzystywano do początku 1942 roku, kiedy to uznano je za przestarzałe i przeniesiono do zadań pomocniczych, a później szkoleniowych.

    Część Ki-32 przekazano siłom powietrznym Mandżukuo, gdzie zastąpiły całkowicie przestarzałe samoloty Kawasaki Army Type 88, używane w roli bombowca. Partię kilkudziesięciu Ki-30 przekazano natomiast Tajlandii. Zarówno Ki-30 i Ki-32 nie odegrały większej roli podczas II wojny światowej, jednak w początkowym etapie działań wojennych były podstawowymi lekkimi bombowcami Japońskiej Armii.

    Kawasaki Ki-32
    Kawasaki Ki-32

    Mitsubishi Ki-30 miał 10,35 m długości i 14,55 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosiła 3320 kg. Napęd stanowił czternastocylindrowy silnik gwiazdowy Nakajima Ha5-Kai o mocy 950 KM, zapewniający prędkość maksymalną 423 km/h i przelotową 380 km/h, a zasięg wynosił 1700 km. Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm – jeden służył do samoobrony. Ładunek bomb wynosił 400 kg.

    Kawasaki Ki-32 miał 11,65 m długości i 15 m rozpiętości skrzydeł, a jego maksymalna masa startowa wynosiła 3760 kg. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik rzędowy Kawasaki Ha-9-IIb o mocy 850 KM, zapewniający prędkość maksymalną 423 km/h i przelotową 300 km/h, a zasięg wynosił 1965 km. Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm – jeden służył do samoobrony. Ładunek bomb wynosił 450 kg.

    Kawasaki Ki-32
    Kawasaki Ki-32

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniany De Havilland DH.91 Albatross
    Next Article Setenil de las Bodegas – miasto ukryte w skale
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.