SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      7 grudnia 2023

      Atak na Pearl Harbor (1941)

      6 grudnia 2023

      Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

      3 grudnia 2023

      Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Lekki bombowiec PZL.23 Karaś
    Artykuły

    Lekki bombowiec PZL.23 Karaś

    Michał BanachBy Michał Banach11 listopada 2020Updated:11 listopada 2020Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Lekki bombowiec PZL.23 Karaś
    Lekki bombowiec PZL.23 Karaś
    W momencie wybuchu II wojny światowej w 1939 roku podstawowymi lekkimi bombowcami Polskich Sił Powietrznych były samoloty PZL.23 Karaś, zaprojektowane w połowie lat 30. w oparciu o koncepcję samolotów liniowych, stworzoną jeszcze na przełomie lat 20. i 30.

    Geneza

    Na początku lat 30. podstawowymi samolotami rozpoznawczymi i lekkimi bombowcami Polskich Sił Powietrznych były samoloty Breguet XIX i Potez XXV. Samoloty te były już jednak całkowicie przestarzałe, dysponowały zbyt słabymi osiągami i uzbrojeniem, a ich konstrukcja nie spełniała oczekiwań ówczesnego pola walki. Zdając sobie sprawę z wad tych maszyn, dowództwo sił powietrznych zleciło Państwowym Zakładom Lotniczym opracowanie nowego „samolotu liniowego” jak wówczas określano ten typ maszyn.

    Polskie samoloty na Salonie Lotniczym w Paryżu - widać min. PZL P.24 i PZL.23 Karaś
    Polskie samoloty na Salonie Lotniczym w Paryżu – widać min. PZL P.24 i PZL.23 Karaś

    Według założeń, samolot miał mieć metalową konstrukcję, stałe podwozie i zamknięty kokpit. Przenoszone wyposażenie i uzbrojenie miało natomiast pomagać w realizowaniu zadań zarówno rozpoznawczych jak i atakowania celów naziemnych. Projekt samolotu został opracowany przez zespół kierowany przez inż. Stanisława Praussa w latach 1931-1932. Podczas prac wykorzystano doświadczenia z prac nad projektem samolotu pasażerskiego PZL-19. Następnie przystąpiono do prac nad prototypem, który ukończono i oblatano dopiero latem 1934 roku.

    Początek eksploatacji

    Maszyna otrzymała oznaczenie PZL.23/I Karaś i wyposażona była w silnik Bristol Pegasus IIM o mocy 590 KM. Podczas prób wyszły na jaw liczne wady konstrukcyjne oraz projektowe, które częściowo wyeliminowano w drugim prototypie – PZL.23/II. W tej wersji zmieniono położenie silnika, przeprojektowano kadłub, a mocowania do bomb umieszczono pod płatem, a nie we wnętrzu kadłuba. W trzecim prototypie – PZL.23/III podniesiono dodatkowo fotel pilota, aby polepszyć pole widzenia. Maszyna w tej konfiguracji została wysłana na próby wojskowe.

    Prototyp PZL.23/I Karaś
    Prototyp PZL.23/I Karaś

    W trakcie intensywnych prób pojawiły się jeszcze problemy z drganiami ogona, ale udało się je wyeliminować. Maszyna przeszła próby pozytywnie i została skierowana do produkcji seryjnej, jednak nie oznaczało to, że samolot nie miał negatywnych cech, z którymi walczono przez cały okres jego eksploatacji. Duże obciążenie powierzchni nośnych, słaby, zawodny silnik i słaba konstrukcja podwozia sprawiały, że eksploatacja PZL.23 pełna była wypadków i awarii. Samoloty był również dosyć ociężałe w przypadku zabrania pełnego ładunku bomb.

    Pierwsza seria produkcyjna tych samolotów, licząca 40 egzemplarzy oznaczona była jako PZL.23A. Na podstawie doświadczeń z ich eksploatacji opracowano wersję PZL.23B (210 egzemplarzy) z mocniejszym silnikiem PZL Bristol Pegaz VIII o mocy 710 KM. W 1936 roku opracowano jeszcze wersję PZL.42, w której zastosowano nowy układ statecznika i poprawiono osiągi, ale prace zakończono na jednym prototypie. Kolejnym wariantem był PZL.43 Czajka, opracowany dla Sił Powietrznych Bułgarii. Zbudowano 54 maszyny tego typu. Od polskich maszyn różniły się one mocniejszymi silnikami i przedłużonym kadłubem.

    PZL.23 Karaś
    PZL.23 Karaś

    Działania wojenne

    W momencie rozpoczęcia działań wojennych w służbie było około 120 PZL.23B i kilkadziesiąt PZL.23A, pozostałe maszyny były albo w rezerwie, albo wymagały remontów lub uległy wypadkom. Już od pierwszych dni walk, Karasie był intensywnie wykorzystywane zarówno do zadań rozpoznawczych jak i atakowania celów naziemnych, w tym kolumn pojazdów. 2 września jedna maszyna tego typu zbombardowała fabrykę w Oławie, dokonując pierwszego podczas II wojny światowej nalotu na terytorium Niemiec.

    Ze względu na słabe osiągi, PZL.23 ponosiły duże straty w trakcie tych misji – chociaż skuteczność nalotów była całkiem dobra. Słabe uzbrojenie obronne sprawiało również, że maszyny te były łatwym celem dla niemieckich myśliwców. Kolejnym problemem była słaba konstrukcja podwozia, przez co operujące z polowych lotnisk samoloty często ulegały wypadkom.

    Wrak PZL.23 Karaś
    Wrak PZL.23 Karaś

    Walki przetrwało 11 PZL.23B i około 20 PZL.23A, które ewakuowano do Rumunii, gdzie zostały internowane, a następnie wcielone do służby w Rumuńskich Siłach Powietrznych. Co ciekawe, podobno pojedyncze egzemplarze przetrwały do 1946 roku.

    Dane taktyczno-techniczne

    PZL.23 Karaś miał 9,7 m długości i 14 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 2893 kg. Napęd stanowił (wersji B) dziewięciocylindrowy silnik PZL Bristol Pegaz VIII o mocy 710 KM, zapewniający prędkość maksymalną 365 km/h, ograniczoną jednak w praktyce do 319 km/h, oraz zasięg 1260 km. Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,7 mm po jednym na stanowisku pod kadłubem i za kokpitem, oraz jednego karabinu maszynowego kalibru 7,92 mm strzelającego do przodu. Teoretycznie ładunek bomb mógł wynosić 700 kg, jednak praktycznie zwykle nie przenoszono więcej niż 600 kg bomb. Załoga składała się z 3 osób.

    Rozbity rumuński PZL.23 Karaś
    Rozbity rumuński PZL.23 Karaś

    Podsumowanie

    Załogi Karasi zadały spore straty niemieckim oddziałom lądowym, jednak nie były w stanie znacząco wpłynąć na przebieg działań wojennych. W momencie wybuchu II wojny światowej samoloty te mimo stosunkowo młodego wieku, dysponowały zbyt małymi osiągami, przez co były łatwym celem dla niemieckich myśliwców. Chociaż opracowano ich następcę – PZL.46 Sum, samoloty te nie weszły do służby przed wybuchem wojny.

    Z jednej strony samoloty te powstały w oparciu o dosyć przestarzałą koncepcję samolotów rozpoznawczych, które miały dodatkowo pełnić rolę bombowców, ale z drugiej były to tzw. maszyny pola walki, czyli samoloty, które miały wspierać oddziały lądowe i zwalczać cele naziemne oraz nękać kolumny wroga. Gdyby Karasie dysponowały lepszymi osiągami i silniejszym uzbrojeniem, być może byłyby zdecydowanie lepsze w tej roli.

    PZL.46 Sum
    PZL.46 Sum
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleGdy gładzik w MacBook’u odmawia współpracy
    Next Article Tajemnica zatonięcia K-141 Kursk. Krzyk z lodowatych głębin cz. 2 – film
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    2 grudnia 20233 Mins Read4 Views

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    By Artykuł Sponsorowany0
    19 listopada 20237 Mins Read2 Views

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    By Michał Banach0
    16 listopada 20233 Mins Read175 Views

    Focke-Wulf A 16 – pokraczny debiut

    By Michał Banach0
    15 listopada 202312 Mins Read234 Views

    Okręty podwodne typu 207 – Kobben

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    5 grudnia 2023

    Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

    4 grudnia 2023

    Opuszczona Armenia – filmy

    3 grudnia 2023

    Jermak – pierwszy arktyczny lodołamacz

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    26 września 20195 Mins Read

    Kowloon Walled City – niesamowite miasto w mieście

    Nieistniejące już Kowloon Walled City było jednym z najbardziej niesamowitych miejsc na świecie. Na powierzchni…

    Artykuły
    22 marca 20203 Mins Read

    Zapomniany wrak PBY Catalina w Arabii Saudyjskiej

    Na jednej z plaż w Arabii Saudyjskiej znaleźć można mocno zniszczony wrak łodzi latającej PBY…

    Artykuły
    27 listopada 20214 Mins Read

    Voima – najstarszy aktywny fiński lodołamacz

    Ze względu na swoje położenie geograficzne, Finlandia musi posiadać sporą flotę lodołamaczy, zdolnych do utrzymywania…

    Smart
    18 kwietnia 20212 Mins Read

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    13 sierpnia 20193 Mins Read

    Krótka historia stali nierdzewnej

    Jednym z największych problemów z stopami żelaza i stali jest ich podatność na rdzewienie w…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.